Muuttuva liikenteen ohjaus
Liikkumisen turvallisuuden ja sujuvuuden edistäminen on yksi Tiehallinnon tärkeimmistä tehtävistä. Taajamissa käytetään
liikennevaloja väylän liikennekuormituksen huomioivana ohjauskeinona. Telematiikan kehittyminen on 1980-90 luvuilla
tuonut käyttöön myös maaseutuolosuhteisiin uusia ohjausjärjestelmiä. Ne perustuvat useiden alueellisten ja
paikallisten olosuhdetietojen hyväksikäyttöön.
Liikenteen muuttuvaa ohjausta tiejaksolla hoidetaan muuttuvien nopeusrajoitusten järjestelmillä. Niitä on tärkeillä
2-kaistaisilla valtatiejaksoilla sekä kahdella moottoritiejaksolla yhteensä lähes 300:lla tiekilometrillä. Ajantasaisesti seurattavat
tieosuuden keli- ja sääolosuhteet vaikuttavat nopeusrajoituksen tasoon kuten myös mahdolliset ajoittaiset
liikenteen häiriötilanteet. Järjestelmää voivat täydentää tiedotustaulut ja muuttuvat varoitusmerkit,
joilla kerrotaan esimerkiksi huonosta kelistä tai häiriöstä. Nopeusrajoitusmerkin numeronäyttö osoittaa suurimman sallitun
ajonopeuden merkin jälkeen.
Ajonopeus on kuljettajan kuitenkin aina sovitettava kulloistenkin ajo-olosuhteiden mukaan.
Muuttuvia nopeusrajoituksia on myös erityiskohteissa, missä onnettomuusriski on erityisen suuri. Nopeusrajoitusta
alennetaan niissä usein lyhytaikaisesti. Tieverkolla on lisäksi yksittäisiä muuttuvia liikennemerkkejä ja
tiedotustauluja. Niitä on riskialttiiksi todetuissa paikoissa tai kohdissa, missä kuljettajille on tarpeen tiedottaa
poikkeuksellisista liikennejärjestelyistä tai muista liikenneolosuhteista.
Uusien ohjausjärjestelmien toteuttamisessa on entisessä Tielaitoksessa ja nyt Tiehallinnossa edetty maltillisesti. Tutkimustietoa järjestelmien vaikutuksista liikennekäyttäytymiseen tarvitaan lisää järjestelmien
toimivuuden kehittämiseksi sekä uusien järjestelmien tarpeen arvioimiseksi.
|