Muuttuva liikenteen ohjaus

Liikkumisen turvallisuuden ja sujuvuuden edistäminen on yksi Tiehallinnon tärkeimmistä tehtävistä. Taajamissa käytetään liikennevaloja väylän liikennekuormituksen huomioivana ohjauskeinona. Telematiikan kehittyminen on 1980-90 luvuilla tuonut käyttöön myös maaseutuolosuhteisiin uusia ohjausjärjestelmiä. Ne perustuvat useiden alueellisten ja paikallisten olosuhdetietojen hyväksikäyttöön.

Liikenteen muuttuvaa ohjausta tiejaksolla hoidetaan muuttuvien nopeusrajoitusten järjestelmillä. Niitä on tärkeillä 2-kaistaisilla valtatiejaksoilla sekä kahdella moottoritiejaksolla yhteensä lähes 300:lla tiekilometrillä. Ajantasaisesti seurattavat tieosuuden keli- ja sääolosuhteet vaikuttavat nopeusrajoituksen tasoon kuten myös mahdolliset ajoittaiset liikenteen häiriötilanteet. Järjestelmää voivat täydentää tiedotustaulut ja muuttuvat varoitusmerkit, joilla kerrotaan esimerkiksi huonosta kelistä tai häiriöstä. Nopeusrajoitusmerkin numeronäyttö osoittaa suurimman sallitun ajonopeuden merkin jälkeen. Ajonopeus on kuljettajan kuitenkin aina sovitettava kulloistenkin ajo-olosuhteiden mukaan.

Muuttuvia nopeusrajoituksia on myös erityiskohteissa, missä onnettomuusriski on erityisen suuri. Nopeusrajoitusta alennetaan niissä usein lyhytaikaisesti. Tieverkolla on lisäksi yksittäisiä muuttuvia liikennemerkkejä ja tiedotustauluja. Niitä on riskialttiiksi todetuissa paikoissa tai kohdissa, missä kuljettajille on tarpeen tiedottaa poikkeuksellisista liikennejärjestelyistä tai muista liikenneolosuhteista.

Uusien ohjausjärjestelmien toteuttamisessa on entisessä Tielaitoksessa ja nyt Tiehallinnossa edetty maltillisesti. Tutkimustietoa järjestelmien vaikutuksista liikennekäyttäytymiseen tarvitaan lisää järjestelmien toimivuuden kehittämiseksi sekä uusien järjestelmien tarpeen arvioimiseksi.


paluu