Valinnat
    Tiehallinto

    Hämeen tiepiiri - Ajankohtaista - Hankesivu - Tiedote 21.9.2001
     
    Kantatien 65 rakentaminen edistyy


    Tie valmistuu Ylöjärveltä kohti Kurua

    Kantatietä 65 Ylöjärveltä Kyrönlahteen rakennetaan helpottamaan Ylöjärven keskustan liikennettä. Nykyisin käytössä oleva väylä on tukossa isosta liikennemäärästä. Lisäksi se on vaarallinen jalankulkijoille ja tielläliikkujille.

    Kantatien 65 rakentamisesta vastaava Andament Oy:n johtaja Kauko Kallunki tuntee hyvin Tiehallinnon toimintatavat, koska hän on ollut 23 vuotta Keski-Pohjanmaan tiepiirissä työssä. Vuonna 1989 hän lähti sieltä pois ja oli sen jälkeen urakoitsijan leivissä. Nyt hän on omassa yrityksessä, Andament Oy:ssä, osakkaana. Andament Oy tekee kantavan kerroksen stabilointia ympäri Suomea Tiehallinnolle.

    Kauko Kallunki
    Projektipäällikkö Kauko Kallunki

    Andament Oy valittiin projektinjohtokonsultiksi

    Sopimus kantatien 65 rakentamiseksi tehtiin huhtikuussa 1999. Suunnitteluttaminen kuului myös urakkaan. Suunnittelijan valinta tapahtui heinäkuussa 1999.  Suunnittelutyö kilpailutettiin,  ja pääsuunnittelijaksi valittiin Vesi-Hydro Oy Helsingistä. Sillat suunnitteli Suunnittelu Kortes Oulusta. Rakennussuunnittelun ensimmäinen osa alkoi heinäkuun puolessa välissä vuonna 1999. Ensimmäiset urakat pääsivät käytiin joulukuussa 1999. Rakentamisen kustannusarvio on 80 miljoonaa markkaa, ja se on pysynyt hyvin raameissaan.

    Suunnilleen vuosi kului ensimmäisestä lehti-ilmoituksesta hankkeen käynnistämiseksi siihen, kun kuokka lyötiin ensi kertaa maahan. Aikaa kului paljon lehti-ilmoitteluihin ja muihin virallisiin toimiin.

    Pieniä urakoita

    - Periaatteena töiden eteenpäin viemisessä on ollut, että urakat paloitellaan pieniin paloihin, kertoo Kauko Kallunki.
    -  Aluksi suunniteltiin ja tehtiin selvityksiä, sitten alkoi rakentaminen. Yhtenä pienimmistä urakoista on esimerkkinä tiealueen merkkaaminen. Sen teki Tieliikelaitos, jonka osuus on ollut yllättävän pieni. Ovat kyllä tarjonneet, mutta muut ovat menneet edelle.

    Melukaiteen tekeminen on vielä kysymättä, kaikki muut urakat on hoidettu. Urakkatarjouspyyntö on lähetetty kaikille halukkaille, joilla on mahdollisuudet hoitaa urakka.

    Kt 65 Tielinjaa

    Linjaus maastossa

    Rakennustyömaa alkaa Ylöjärveltä ison kolmostien jatkeelta ja muuttuu kantatie 65:ksi. Rakennettavan tieosuuden pituus on 20 kilometriä,  ja se päättyy Kyrönlahteen. Tielinjaus menee syrjässä, aika kaukana entisestä Kurun tiestä. Pohjanmaan rata ylitetään ennen Viljakkalan tietä. Elovainion risteys on valmis. Yhteensä kolme siltaa on valmiina haastatteluhetkellä kesäkuussa 2001.Valmiiksi rakennettu tieosuus päällystetään tänä kesänä Viljakkalan tiehen asti.

    KT 65 Kallionseinä

    Kiviaines löytyy linjalta

    Linjaus on suunniteltu niin, että kiviainesta eli kalliota löytyy linjalta. Kaikki otetaan tielinjasta ja käytetään rakentamiseen.  Mitään ei jää yli.

    Ruskosuohaukka, kuva: v.95 Juha Niemi

    Ruskosuohaukka meinasi kaataa koko hankkeen

    Ylöjärvellä uuden tielinjauksen lähistöllä on Hirvijärvi, joka on valtakunnallisesti arvokas lintujärvi. Järven rannat ovat Natura-aluetta,  ja siellä asustaa harvinainen ruskosuohaukka, joka on suojeltu laji Suomessa. Järven kohdalla jouduttiin 1999 tiesuunnitelmaa tarkistamaan,  ja tielinjaa siirrettiin kauemmas. Tarvittaessa Hirvijärven kohdalle rakennetaan lisäksi meluseinää.
    Lintujen nousureitit piti tutkia, jotta ne eivät törmäisi korkeisiin rekka-autoihin. Lintujen sielunelämää piti tutkia laajasti. Joutsenen pesä aiheutti myös vuonna 2000 harmia ja kustannuksia tienrakentamiselle.

    Nopeampi ja turvallisempi yhteys

    Hankkeen tarkoitus on parantaa Näsijärven länsipuolella yhteyksiä Ylöjärveltä Virroille asti. Ylöjärven keskustan kohta on liikenteellisesti kuormitettu. Vanhan tien varsi on taajaan asutettu,  ja useita liittymiä on rakennettu vuosien aikana. Sen vuoksi vanhalla tiellä  60 kilometrin ajonopeus ulottuu pitkälle. Uuden tien ajonopeus tulee olemaan 100 kilometriä tunnissa, paitsi Elovainion risteyksen kohdalla nopeudeksi tulee 60 kilometriä tunnissa.

    Liikenteen melua vähennetään

    Uudelle tieosuudelle tehdään reilut viisi (5,2 ) kilometriä  hiljaista päällystettä. Melutaso putoaa noin neljä desibeliä. Pyrkimys on päästä 55:een desibeliin (60 - 65 db tällä hetkellä).

    KT 65 Pöly lentää
    Rakennusaikainen tie on työkoneiden käytössä peltojen keskellä.

    Autoja liikkuu tällä hetkellä Ylöjärven keskustan kohdalla noin 15 000 vuorokaudessa, joten uusi tie tulee olemaan tarpeellinen. Vanhalta tieltä  liikennemäärät tulevat putoamaan aika tavalla.

    Tie valmistuu ajallaan lokakuussa 2002

    Lokakuun lopussa 2002 tie valmistuu. Uusi tie aukeaa liikenteelle tänä syksynä Viljakkalan tiehen saakka (ks. tiedote). Seuraava väli avataan vasta, kun tie on loppuun asti valmis.

    Riista-aitaa rakennetaan 16 kilometrin matkalle eli yhteensä 32 kilometriä.

    Lauhat talvet hankalia

    - Kaksi lauhaa talvea on vaikeuttanut tien rakentamista, toteaa Kauko Kallunki.
    - Maalajit ovat savista "silttiä", jota ei ole päässyt työstämään ennen kuin maaliskuussa. Massanvaihtoja on tehty tänä keväänä kaksi kappaletta, kumpikin 120 000 kuutiota täytöiltään. /AAL

    © Hämeen Tiepiiri 2001

    Hankkeen sijainti (kartta 380k) - Hanke- ja yhteystietoja


    Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö