Valinnat
    Tiehallinto


    Hämeen tp

    Suunnittelualue
     
    (133k)

    Kartta 1 (68k)
    Kartta 2 (48k)
    Kartta 3 (47k)
    Kartta 4 (60k)

    Paasikiventien jatkeen rakentaminen valtateiden 3 ja 10 välille Hämeenlinnassa

    TAVOITTEET

    Asuntoalueiden läpi johtavan Viipurintien sekä keskustan liikennettä pyritään vähentämään ja liikenteen haittavaikutuksia pienentämään siten, että keskustaan saapuva liikenne ja keskustan läpi ajava liikenne ohjataan uutta yhteyttä pitkin Katisten kiertoliittymästä Vanajantielle ja edelleen Paasikiventielle.

    Rakentamalla Paasikiventien eritasoliittymään myös pohjoisen suunnan rampit kevennetään Kaivokadun ja Eureninkaudun liikennettä ja pienennetään niiden aiheuttamaa estevaikutusta. Liikenteen ohjaaminen uudelle reitille mahdollistaa liikenteen rauhoittamisen ja kevyen liikenteen olosuhteiden parantamisen Viipurintiellä ja keskustassa.

    PARANTAMISTOIMENPITEET 

    Paasikiventien eritasoliittymä 
    Eritasoliittymään lisätään pohjoisen suunnan rampit. Pohjoisesta tuleva ramppi erkanee moottoritiestä Turuntien sillan jälkeen ja liittyy Eureninkatuun. Pohjoiseen ajetaan silmukkaramppia, joka sijoittuu nykyisen rampin ja moottoritien väliin. Ramppien ja Paasikiventien liittymät on suunniteltu osin kaksikaistaisiksi kiertoliittymiksi. Ne ovat turvallisia ja liikenteellisesti toimivia ratkaisuja. Jonot ja odotusajat ovat merkittävästi pienemmät kuin valo-ohjatuissa liittymissä. Kevytliikenne alittaa kiertoliittymistä moottoritielle johtavat rampit. Ramppijärjestelyt sisältävät myös linja-autopysäkit.

    Kuva: Paasikiventien eritasoliittymä,  osasuurennos (110/91k)

    Ensimmäisessä toteutusvaiheessa Eureninkadun ja Paasikiventien liittymä säilyy nykyisellään valo-ohjattuna. Se muutetaan kiertoliittymäksi, kun nykyinen liittymä ei enää liikenteen kasvaessa toimi tyydyttävästi.

    Paasikiventie 
    Paasikiventien itäosa parannetaan kaksiajorataiseksi Rauhankadulta Vanajantielle. Hopeaseppien sillan ja Vanajantien välillä olevat liittymät tonteille poistetaan.

    Ensimmäisessä vaiheessa Hopeaseppien uutta siltaa ei toteuteta. Paasikiventie levitetään kaksiajorataiseksi sillan itäpuolella. Toinen silta rakennetaan, kun liikenteen toimivuus edellyttää sitä.

    Kuvasovitus Paasikiventien eritasoliittymän lopullisesta ratkaisusta (92k)

    Vanajantie 
    Vanajantie rakennetaan Paasikiventien ja Kantolankadun välillä kaksiajorataiseksi kaduksi. Vanajantiestä rakennetaan bulevardimainen pääkatu. Sitä ympäröivän maankäytön synnyttämä autoliikenne liittyy valo-ohjatun katuliittymän kautta Vanajantiehen.

    Vanajantie, tyyppipoikkileikkaus (21k)

    Yhdystie
    Rautatien alittava yhdystie on uusi sisääntulo idästä keskustaan, Keinusaareen ja Kantolaan. Se tarjoaa myös uuden kevyen liikenteen yhteyden Katisten alueelta keskustaan. Kiertoliittymät kytkevät yhdystien idässä valtatiehen 10 ja lännessä Vanajantiehen ja Kantolankatuun.

    Kustannusarvio
    Koko hankkeen kustannusarvio on noin 11,6 miljoonaa euroa, josta ensimmäisen toteutusvaiheen osuus on noin 9 miljoonaa euroa. 

    Jatkotoimet
    Paasikiventien eritasoliittymän ja yhdystien tiesuunnitelmat sekä Paasikiventien ja Vanajantien katusuunnitelmat asetetaan nähtäville ja lähetetään lausuntokierrokselle. Tiesuunnitelmat vahvistetaan tielain mukaisesti ja katusuunnitelmat rakennuslain mukaisesti kaavamuutosten vahvistamisen jälkeen. Vahvistetuista tiesuunnitelmista laaditaan rakennussuunnitelmat. Hanke on tarkoitus toteuttaa Hämeen tiepiirin, Hämeenlinnan kaupungin  yhteishankkeena.

    Lisätietoja
    Suunnitelma on laadittu yhdyskuntien toimivuuden ja perusrakenteiden kehittämisen tavoitteita parantavana EU-hankkeena, joka sisältyy Etelä-Suomen tavoite 2 -ohjelman 3.1 -kokonaisuuteen. Tie- ja katusuunnitelmat on laatinut Esisuunnittelijat Oy Hämeen tiepiirin ja Hämeenlinnan kaupungin toimeksiannosta.

    Hämeen tiepiiri: Anneli Harju 0204 22 4207
    Hämeenlinnan kaupunki: Markku Vasama (03) 621 2330


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö