Valinnat
    Tiehallinto
     

    Hämeen tiepiiri
    Ajankohtaista (H)
    Ajankohtaista

     

     

    Hämeen tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 6.6.2003

    Hämeen kuljetusten kehitysnäkymiä selvitetty

    Tiehallinto ja Ratahallintokeskus ovat selvittäneet Hämeen kuljetusten kehitysnäkymiä. Korkealaatuisten liikenneväyläpalveluiden sekä alueen hyvän sijainnin ansiosta Kanta- ja Päijät-Hämeen logistinen asema on hyvä. Kuljetusten täsmällisyysvaatimusten korostuminen asettaa haasteita väylänpidolle tulevaisuudessa. Nämä seikat käyvät ilmi Tiehallinnon Hämeen tiepiirin ja Ratahallintokeskuksen teettämästä kuljetustarvetutkimuksesta, jossa on koottu keskeiset tiedot alueen elinkeinoelämästä, tavarakuljetuksista ja liikenneväyläpalveluista ja arvioitu niiden kehitysnäkymiä.

    "Kuljetustarpeiden kehitysnäkymät Kanta- ja Päijät-Hämeessä" -tutkimuksessa kuvataan alueen elinkeinoelämän ja kuljetusten kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden näkymiä sekä erityisesti kuljetuspalvelujen ja väylänpidon tarpeita. Tutkimus antaa väylänpitäjille paremman kuvan toimista, joilla voidaan parhaiten tukea elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Keskeinen osa tutkimusta ovat olleet elinkeinoelämän edustajien haastattelut sekä kysely kuntien ja seutukuntien elinkeinoasioiden parissa työskenteleville.

    Kanta- ja Päijät-Hämeen logistinen asema parantunut liikenneyhteyksien mukana

    Edullinen logistinen sijainti ja yritysmyönteinen elinkeinopolitiikka tarjoavat hyvän lähtökohdan Kanta- ja Päijät-Hämeen kehitykselle. Keskeinen sijainti Etelä-Suomen tuotannon ja asutuksen kasvuvyöhykkeellä ja tie- ja rataverkon pääväylien varrella tarjoaa sekä mahdollisuuksia että haasteita kuljetusten kehittämiseksi.

    Yritykset ovat tyytyväisiä alueen logistiseen asemaan, jota on parantanut mittavien tieinvestointien, valtateiden 3 ja 4 moottoriteiden sekä pääradan perusparannuksen toteuttaminen. Lisäksi rakenteilla olevien Kerava-Lahti -oikoradan ja Vuosaaren sataman toteuttaminen parantavat erityisesti Lahden seudun logistista asemaa. Alueelta on hyvät yhteydet Etelä-Suomen satamiin ja Helsinki-Vantaan lentokentälle, mikä tukee globaalien yritysten toimintaedellytyksiä.

    Pitävät aikataulut tärkeitä elinkeinoelämässä

    Kuljetusten täsmällisyysvaatimusten korostuminen asettaa haasteita väylänpidolle. Elinkeinoelämän kuljetustarpeissa tarkka aikataulutus korostuu. Logistiikan kehityssuuntausten mukaisesti kaupan ja teollisuuden toimintamallissa siirrytään entistä pienempiin ja useammin tehtäviin toimituseriin.

    Toisaalta suuntauksena on keskittää tuotantoa suurempiin yksiköihin ja tuotantorakennetta tarkastellaan usein globaalilla tasolla markkinoiden mukaan. Siten kuljetusvolyymit tuotantolaitoksista ja kaupan logistiikkakeskuksista asiakkaille kasvavat ja toimitusten on oltava asiakkailla juuri oikeaan aikaan. Tämä kehitys asettaa vaatimuksia myös infrastruktuurin käytettävyydelle kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina.

    Kuljetuksia yötä päivää ympäri vuoden

    Elinkeinoelämän edustajat Hämeessä ovat pääosin tyytyväisiä liikenneväylänpidon nykyiseen tasoon. Tason ylläpito myös tulevaisuudessa edellyttää jatkuvaa panostusta, sillä ilman riittävää ylläpitoa infrastruktuuri rapistuu. Tienpidossa haasteena on erityisesti päätieverkon talvihoidon toimivuus myös yöaikaan, koska kuljetuksia on entistä enemmän ympäri vuorokauden.

    Keskeisiä tieverkon kehittämistarpeita ovat Lahden eteläisen kehätien rakentaminen ja valtatien 2 liikennöitävyyden parantaminen. Elinkeinoelämän näkemyksen mukaan ratojen kunto tulee pitää vähintään nykytasolla. Painavien tuotteiden kuljetusten kannalta keskeistä on saada 25 tonnin akselipainot käyttöön erityisesti pääradalla ja siltä satamiin suuntautuvilla yhteyksillä.

    Vuoropuhelu väylänpidosta tärkeätä

    Elinkeinoelämän ja julkishallinnon edustajat pitävät vuoropuhelua väylälaitosten edustajien kanssa tärkeänä. Vuoropuhelua tarvitaan erityisesti väylänpidon toimien priorisoimiseksi, jotta käytettävissä olevat niukat resurssit voidaan suunnata elinkeinoelämän kannalta tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

    Selvityksen tekijät

    Selvitys on laadittu Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) ja Tampereen yliopiston (TaY) yhteistyönä professori Jorma Mäntysen (TTY) johdolla. Raportin ovat kirjoittaneet tutkija, diplomi-insinööri Tommi Mäkelä ja erikoistutkija, tekniikan lisensiaatti Jarkko Rantala Tampereen teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetustekniikan laitokselta sekä tutkija, hallintotieteiden maisteri Jani Hanhijärvi Tampereen yliopiston Aluetieteen ja ympäristöpolitiikan laitokselta.

    Työtä ohjanneeseen johtoryhmään ovat kuuluneet erikoissuunnittelija Jarmo Joutsensaari ja suunnittelupäällikkö Tenho Aarnikko Tiehallinnon Hämeen tiepiiristä, apulaisjohtaja Timo Välke Ratahallintokeskuksesta sekä teollisuuden edustajana hankintapäällikkö Heikki Vuorinen UPM-Kymmene Oyj Metsästä.

    Lisätietoja
    Tiehallinto, Hämeen tiepiiri: erikoissuunnittelija Jarmo Joutsensaari, puh. 0204 22 4010, 040 7288 350
    Ratahallintokeskus: apulaisjohtaja Timo Välke, puh. (09) 5840 5160
    Tampereen teknillinen yliopisto, liikenne- ja kuljetustekniikan laitos: tutkija Tommi Mäkelä, puh. (03) 3115 3419


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö