Valinnat
    Tiehallinto
     

    Hämeen tiepiiri
    Ajankohtaista (H)
    Ajankohtaista

    TTS-sivulle

     

    Hämeen tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 20.3.2003

    Tieverkon kunto on parantunut - Hämeen tiepiirin alueella tärkeitä kehittämisinvestointeja käyntiin vuonna 2003

    Tiehallinnon perustienpidon painotus on edelleen tieverkon kunnossa. Eduskunnan viime vuonna myöntämän lisärahoituksen turvin pysäytettiin päällystettyjen teiden kunnon heikkeneminen. Ongelmallisimmalla tieverkon osalla huonokuntoisten teiden määrä jopa väheni.

    Tieliikennejärjestelmän toimivuudesta vastuullisina olemme tyytyväisiä, että Hämeen tiepiirin alueella kauan odotetut valtakunnalliset tieverkon kehittämishankkeet käynnistyvät tänä vuonna: Vt 3 Tampereen läntinen kehätie ja Vt 4 Lahti-Heinola.

    Aluerakenteen voimakkaat muutokset tekevät tienpidosta haastavan.
    Taajamien tungostuminen edellyttää maankäytön ja infrastruktuurin nopeaa kehittämistä, jotta yhteiskunnan palvelut voidaan turvata. Maamme elinkeinoelämän peruspilareiden, raaka-ainesaannin ja haja-asutusalueiden elinolojen turvaaminen, edellyttää liikenneolojen ylläpitämistä myös hiljentyvillä alueilla. Teiden kunto on tällöin avainasemassa. Päällystettyjen teiden kuntoa painotettiin tuloksellisesti jo edellisvuonna.

    Uusi kasvava haaste on sillastosta huolehtiminen.
    Tiepiirin alueella on siltoja yhteensä 2087 kpl. Näistä lähes kymmenen prosenttia tulee seuraavalla viisivuotiskaudella peruskunnostamisikään. Tähän saakka siltoja on viiden vuoden aikana kunnostettu noin 4%. Tästä merkittävästä kansallisomaisuudesta huolehtiminen on eräs painopisteistämme.

    Hoidon avulla turvaamme ensisijaisesti yhteiskunnalle elintärkeän päätieverkon kunnon.
    Tienkäyttäjät ovat tämän talven vaikeissa sääolosuhteissa olleet selvästi tyytymättömiä vähäliikenteisen tieverkon hoitotasoon. Arvostamme saamaamme palautetta ja toivomme sitä edelleenkin, sillä se auttaa meitä suunnittelemaan parempia tienkäyttäjän palveluja. Palvelutason suurimmasta vaihtelusta pyritään eroon kiristämällä asiakaspalautteen perusteella heikoimpien tieverkon osien laatuvaatimuksia ja kasvattamalla urakoitsijoiden vastuuta tehdystä laadusta. Palvelutason parantaminen näkyy urakkahintojen nousuna ja on toisaalta pois teiden parantamisesta. Ilman huomattavaa tienpidon rahoituksen nostamista ei palvelutasoa voida kuitenkaan merkittävästi kohentaa, mutta esitetyillä toimenpiteillä voidaan parantaa asetetun laadun toteutumista. Joka tapauksessa joudumme asettamaan tieverkon eri osat tärkeysjärjestykseen jatkossakin.

    Liikenneturvallisuuden parantamiselle asetettu valtakunnallinen tavoite on kova.
    Onnettomuusmäärien kehitys ole ollut asetettujen tavoitteiden mukaista. Nykyinen perustienpidon rahoitustaso (noin 69 M€) heikentää edelleen mahdollisuutta parantaa liikenneturvallisuutta. Esimerkiksi kevyen liikenteen väyliä toivotaan paljon lisää (kuntien aloitteista lähes kolmasosa), mutta mahdollisuudet tarpeiden toteuttamiseen ovat nykyisellä painotuksella vähäisiä.

    Yksi kehittämishanke valmistuu, kaksi uutta alkamassa

    Hämeen tiepiirin alueella valmistuu vuoden 2003 aikana valtion talousarviossa rahoitettu kokonaisrahoitushanke: Valtatie 9 Orivesi-Muurame, jonka ava-jaiset pidetään 3.11.2003. Tien rakentamiskustannukset ovat 43,7 M€.

    Eduskunta myönsi vuoden 2003 valtion tulo- ja menoarviossa kokonaisrahoituksen kahdelle uudelle rakennushankkeelle.

    Vuonna 2003 alkaa Valtatie 3 Tampereen läntisen kehätien rakentamisen ensimmäinen vaihe. Tämän vuoden rahoitus on 2,5 M€, ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannus on 57 M€. Ensimmäinen vaihe valmistuu vuonna 2006. Valtakunnallisen liikenteen ja yhteiskunnan suotuisan kehittymisen kannalta pidämme tärkeänä, että toinen vaihe pystytään suunnitelman mukaisesti aloittamaan viimeistään vuonna 2005.

    Myös Päijät-Hämeessä päästään purkamaan Valtatien 4 liikenneruuhkia. Tänä vuonna aloitettava Lahti-Heinola-moottoritie valmistuu vuonna 2005. Noin 41 M€:n kokonaisrahoituksella on tarkoitus rakentaa moottoritien toinen ajorata nykyisen viereen. Vuoden 2003 aloitusraha on 1 M€.

    Lähivuosina elinkeinoelämän toimintaedellytysten kehittäminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen edellyttävät uusien kehittämisinvestointien käynnistämistä. Tiehallinnon toiminta- ja taloussuunnitelmassa on edellä mainittujen hankkeiden jälkeen kiireellisimpinä mainittu valtatien 2 parantaminen Helsingin ja Porin välillä sekä valtatien 4 parantaminen Lusin ja Vaajakosken välillä.

    Perustienpidon rahoituksella toteutettavista investoinneista merkittävimpiä vuonna 2003 ovat:
    - mt 307 parantaminen Valkeakosken ja Pälkäneen välillä
    - mt 295 parantaminen Järvelän ja Marttilan välillä
    - mt 290 kevyen liikenteen väylä Hämeenlinnan ja Turengin välillä

    Lisätietoja:
    Rahoitussuunnittelija Risto Mäki, puh. 0204 22 3924 Esikuntapäällikkö Matti Höyssä, puh. 0204 22 3910
    Tiejohtaja Mauri Pukkila, puh. 0204 22 4000


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö