Valinnat
    Tiehallinto
     

    Hämeen tiepiiri
    Ajankohtaista (H)
    Ajankohtaista

     

     

     

    Hämeen tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 13.1.2004

    Sääksmäen silta lähes 2 vuotta kestävään remonttiin 

    Kuva: Pentti Koivisto

    Kuusikymmenluvun kaunotarta kohennetaan 
     
    Sääksmäen sillan korjausurakka kilpailutettiin viime vuoden lopulla. Urakkakilpailussa voittajaksi selvisi Tieliikelaitos, jonka kanssa Tiehallinto on solminut työtä koskevan urakkasopimuksen.
    Urakoitsija aloittaa korjaustyöt vielä kuluvan tammikuun aikana. Korjaustyön urakkahinta on 1,93 miljoonaa euroa. Työ valmistuu syksyllä 2005.

    Riippusillalle tehdään täysremontti - kantavuuskin paranee

    Vuonna 1963 valmistunut Sääksmäen silta oli aikansa kaunotar, jolle ei ole valmistumisensa jälkeen tehty suurempia korjauksia. Vuosien mittaan siltaan on kertynyt erityyppisiä, osittain vakavaksikin luokiteltuja vaurioita. Vaikka vaurioita on runsaasti, ei niistä kuitenkaan vielä ole aiheutunut uhkaa sillan kantavuudelle. Eniten huolta aiheuttaa vaurioiden jatkuva lisääntyminen, minkä vuoksi sillan peruskorjaus on nyt todettu välttämättömäksi.

    Ruostevaurioita ja pieniä repeämiä on siltaa kannattavissa teräspalkeissa ja niiden hitsausliitoksissa. Remontissa teräsrakenteet hiekkapuhalletaan, vaurioituneet liitokset korjataan hitsaamalla ja kaikki teräsrakenteet uusinta- tai paikkamaalataan.

    Betonirakenteiden rapautumisvaurioita ja raudoitteiden ruostumista on sillan elementtirakenteisissa jalkakäytäväulokkeissa, kansilaatan reunapalkeissa ja maatukirakenteissa. Jalkakäytäväulokkeet on korjaustyön yhteydessä tarkoitus poistaa ja korvata kannen reunoille tehtävillä korotetuilla jalkakäytävillä. Tämä hieman kaventaa sillan ajorataa, mutta autoliikenteen vähenemisen ansiosta sen on katsottu olevan mahdollista.

    Sillan asfalttipäällyste ja muut pintarakenteet sekä liikuntasaumat sillan päissä ovat erittäin huonokuntoiset ja niiden uusimista voidaan pitää kiireellisenä.

    Sillan kantavuutta on suunniteltu parannettavaksi yhdistämällä sillan kansilaatta ja kannen alapuoliset teräskannattajat liittorakenteeksi. Tämä hyödyttää erityisesti siltaa käyttäviä raskaita erikoiskuljetuksia.

    Laaditun korjaussuunnitelman mukaan silta peruskorjataan niin, että se ilman suurempia korjauksia palvelee liikennettä vähintään seuraavat 25 vuotta. Sillan ympäristö ja tulopenkereet ehostetaan. Myös sillan valaistus uusitaan.

    Kuva: Pentti Koivisto

    Siltatyöstä haittoja liikenteelle jo tammikuun lopulta alkaen

    Korjaustyöt sillan kannella tehdään kahdessa vaiheessa kumpikin sillan puoli vuorollaan, jolloin liikenteen käytössä on vain yksi ajokaista. Lähes koko korjaustyön ajaksi sillalle asetetaan liikennevalot. Alustavan työaikataulun mukaan liikennevalo-ohjaus otetaan käyttöön tammikuun viimeisellä viikolla. Liikennevaloista aiheutuvien odotusaikojen on liikennemäärästä riippuen arvioitu olevan 2-5 minuuttia. Kevyt liikenne pääsee ainakin aluksi kulkemaan esteettä sillan ylitse.

    Sillan ylittävä raskas liikenne joudutaan määräajoin ohjaamaan kiertotielle, sillä kannen alapuolisten teräsrakenteiden tietyt korjaukset edellyttävät sillan liikennekuorman pienentämistä. Tällaisia korjauksia tehdään tämän vuoden huhtikuusta alkaen.

    Ympäristön suojeluun panostetaan

    Ennen maalaustöiden aloittamista sillan teräsrakenteet puhdistetaan hiekkapuhaltamalla. Hiekkapuhallusjätteiden pääsy ympäristöön estetään työkohteiden ympärille tehtävien suojakatosten ja -seinien avulla. Jätteiden talteenottovaatimus on 90 %. Suojaustoimia edellyttäviä hiekkapuhallus- ja maalaustöitä tehdään huhtikuusta 2004 alkaen.

    Lisätietoja: Projektivastaava Pentti Koivisto, Tiehallinto Hämeen tiepiiri, puh. 0204 22 4233
     


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö