Valinnat
    Tiehallinto
     

    Hämeen tiepiiri
    Ajankohtaista (H)
    Ajankohtaista

     

     

     

     

    Hämeen tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 13.2.2004

    Liikenneinvestointiohjelmaa miettineen ministeriryhmän loppuraportti Hämeen tiepiirin kannalta

    Ministeriryhmä julkaisi loppuraporttinsa  'Liikenneväyläpolitiikan linjauksia vuosille 2004-2013' 13.2.2004. Ministeriryhmä on linjannut liikenneväyläpolitiikkaa hallituskauden loppuvuosiksi ja siitä eteenpäinkin. Ryhmä on laatinut ehdotuksen tie-, rata- ja vesiväylien investointiohjelmaksi ja pohtinut eri rahoitusmalleja. Investointiohjelmalla pyritään pitkäjänteiseen liikenneväylien ylläpitoon ja kehittämiseen. Investointiohjelma vahvistaa Suomen aluerakennetta, elinkeinoelämän kilpailukykyä ja kansainvälisiä yhteyksiä.

    Tiehallinnon Hämeen tiepiiri on koonnut tähän tiedotteeseen taustatietoja investointiohjelmaan tiepiirin alueelle esitetyistä tiehankkeista.

    Tiehankkeet

    Tieinvestoinnit on jaettu ajallisesti kahteen ajanjaksoon: nykyisen hallituskauden 2004–2007 hankkeisiin sekä vuosina 2008–2013 ajankohtaisiin hankkeisiin. Hankkeet on jaettu lisäksi suuriin kehittämishankkeisiin sekä niin sanottuihin teemahankkeisiin.

    Suuret kehittämishankkeet

    Loppuraporttiin sisältyy viisi suurta tiehanketta, jotka koskevat Hämeen tiepiirin tieverkkoa. Suurista hankkeista kaksi ajoittuu vuosien 2004-2007 investointiohjelmaan ja kolme hanketta jälkimmäiseen hankekoriin.

    Hämeen tiepiirin tärkein tiehanke Tampereen läntisen kehätien toinen vaihe sijoittuu vasta vuosina 2008-2013 toteutettavien hankkeiden joukkoon.

    Investointiohjelma vuosille 2004-2007:

    • Valtatiellä 2 välillä Vihti – Pori parannetaan suurimmat ongelmakohteet pääkaupunkiseudun ja Porin väliseltä yhteydeltä. Liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta parannetaan mm. poistamalla tasoliittymiä rinnakkaistiejärjestelyin, rakentamalla ja täydentämällä eritasoliittymiä, parantamalla ohitusmahdollisuuksia sekä toteuttamalla muita liikenneturvallisuustoimia. Yhteydet Helsingin, Porin ja Rauman satamiin paranevat. Työmatkaliikenteen sujuvuus paranee kaupunkien tuntumassa. Hämeen tiepiirissä toimenpiteitä tehdään Forssassa, Jokioisilla ja Humppilassa. Hankkeen kustannukset ovat 40 milj. euroa.
    • Valtatiellä 4 välillä Lusi – Vaajakoski parannetaan kapea, mäkinen ja mutkainen tie. Valtatie kulkee Heinolan pohjoispuolelta Jyväskylään. Geometrialtaan huono ja kapea tie on tavaraliikenteen pääväylä Suomen läpi ja erityisesti ohitukset ovat nykytilassa erityisen vaarallisia. Yhteysvälin huonoimpia osuuksia oikaistaan, ohitusmahdollisuuksia ja liittymiä parannetaan sekä tien pientareita levennetään. Tiejakso on koko Suomen halki kulkevan valtatien 4 keskeisin parantamishanke. Hämeen tiepiirissä toimenpiteitä tehdään Heinolan ja Hartolan kunnissa Hankkeen kustannukset ovat 54 milj. euroa.

    Vuosina 2008-2013 ajankohtaisia hankkeita:

    • Valtatien 3 Tampereen läntisen kehätien toisen vaiheen toteuttaminen kuuluu kiinteänä kokonaisuutena parhaillaan käynnissä olevaan ensimmäiseen rakennusvaiheeseen. Hankkeen toteutuminen on elintärkeää koko Tampereen kaupunkiseudun kehittymiselle sekä Pohjanmaalle suuntautuvalle pitkämatkaiselle liikenteelle. Hankkeessa täydennetään nykyinen valtatie kaupunkimoottoritieksi Tampereen eteläpuolella. Hankkeen ensimmäinen rakennusvaihe käynnistyi syksyllä 2003 ja se käsittää moottoritien rakentamisen Pirkkalan (Rajaniemi) ja Kalkun välille (7 km). Hankkeen toisessa vaiheessa rakennetaan toinen ajorata osuuksille Lakalaiva–Pirkkala ja Kalkku–Ylöjärvi. Toisen vaiheen kustannukset 57 milj. euroa ovat puolet koko hankkeen kustannuksista (114 milj. euroa).
    • Valtatiellä 12 välillä Lahti–Kouvola parannetaan vilkkaasti liikennöity poikittaisliikenteen pääväylä. Tie on paikoitellen standardiltaan vaatimaton ja kulkee asutuksen läpi. Hanke käsittää toisen ajoradan rakentamisen Lahden ja Nastolan välille. Nastola–Uusikylä -osuus muutetaan ohituskaistatieksi. Uudestakylästä Kausalaan ja sen ohi Suviojalle asti rakennetaan ohituskaistoin varustettu tasalaatuinen valtatie. Hämeen tiepiirissä toimenpiteitä tehdään Lahden ja Nastolan kunnissa. Hankkeen kustannusarvio on 58 milj. euroa.
    • Valtatiellä 3 välillä Tampere – Vaasa parannetaan liikenneturvallisuus ja liikenteellinen toimivuus nykyisten vaatimusten mukaisiksi. Tietä levennetään, sille rakennetaan ohituskaistoja, eritasoliittymiä ja kevyen liikenteen väyliä. Hämeen tiepiirissä toimenpiteitä tehdään Ylöjärven, Hämeenkyrön, Ikaalisen ja Parkanon kunnissa. Hankkeen kustannusarvio on 48 milj. euroa.

    Teemahankkeet

    Teemahankkeilla tarkoitetaan koko maan tiettyjen tieliikenteen ongelmien vähentämistä.

    Tieverkkoa koskevia teemahankkeita vuosille 2004-2007:

    • satamien ja terminaalien tieyhteyksien kehittäminen 30 milj. euroa
    • kasvavien alueiden kehityksen tukeminen 60 milj. euroa
    • pääteiden turvallisuuden parantaminen 40 milj. euroa
    • koulumatkojen olosuhteiden parantaminen maaseututaajamissa 30 milj. euroa
    • joukkoliikenteen edistäminen pääkaupunkiseudun säteittäisillä pääväylillä 32 milj. euroa

    Tieverkkoa koskevia teemahankkeita vuosille 2008-2013:

    • liikenteen ja kelin seurantajärjestelmä pääteillä ja suurimmilla kaupunkiseuduilla 26 milj. euroa
    • meluntorjunta pääkaupunkiseudulla 20 milj. euroa

    Teemahankkeilla keskitytään valtakunnallisesti pahimpiin liikenteellisiin ongelmakohtiin. Teemahankkeista huolimatta varsinkin suurten kaupunkiseutujen ongelmat ja tarpeet kasvavat tulevaisuudessa voimakkaasti Hämeen tiepiirin alueella.

    Tampereen läntisen kehätien jatkorahoitus uhkaa siirtyä tulevaisuuteen

    Tieverkon pitkäjänteisen kehittämisen kannalta on tärkeää, että päätös liikenneinvestointiohjelmasta on tehty. Tehty päätös antaa suuntaviitat, joilla alueellista tienpitoa voidaan suunnitella pidemmällä aikajänteellä. Hämeen tiepiiri pitää hyvänä, että tiepiirin alueelle oli osoitettu kaksi merkittävää investointihanketta ensimmäisessä hankekorissa.

    Tiepiiri on pettynyt valtatie 3 Tampereen läntisen kehätien toisen vaiheen rahoituksen siirtymisestä vasta vuoden 2008 jälkeen. Hankkeeseen liittyvät keskeiset tiesuunnitelmat vanhenevat vuoden 2006 loppuun mennessä. Tiesuunnitelmien voimassaoloa ei voida jatkaa, joten hankkeesta joudutaan käynnistämään uudelleen aikaa ja kustannuksia vaativa suunnittelutyö. Hankkeen yhteiskunnallisista hyödyistä toteutuu vain kolmasosa ensimmäisen vaiheen toimenpiteillä. Hankkeen hyödyt toteutuvat täysimääräisinä vasta, kun koko kehätie on täydennetty moottoritieksi. Tampereen kaupunkiseudun ruuhkat jatkuvat näillä näkymin useita vuosia.

    Lisätietoja:
    Tiejohtaja Mauri Pukkila, puh. 0400-561 896
    Suunnittelupäällikkö Tenho Aarnikko, puh. 0204 22 3919
    Tieinsinööri Juha Sammallahti, puh. 0204 22 4119
     


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö