Paasikiventien jatke valtateiden 3 ja 10
välille
21.9.2001
Suunnitteluperiaatteet
Tavoitteet
Hämeenlinnan
keskustan ja Hätilän liikennettä pyritään rauhoittamaan rakentamalla uusi
tieyhteys Valtatieltä 10 Katisten kiertoliittymästä rautatien ali
Vanajantielle sekä täydentämällä moottoritien ja Paasikiventien
eritasoliittymää Tampereen suunnan rampeilla. Uudelle yhteydelle sijoittuu
idästä keskustaan ajava liikenne sekä keskustan ohittava liikenne. Uuden
yhteyden käyttöä tehostetaan vähentämällä keskustan läpi johtavan
autoliikenteen reitin kapasiteettia. Vapautuva katutila jalankulku- ja
pyöräilyolosuhteiden parantamiseen.
Moottoritien ja Paasikiventien eritasoliittymä
Paasikiventien ja moottoritien eritasoliittymää täydennetään Tampereen
suunnan rampeilla, jolloin eritasoliittymä palvelee kaikkia ajosuuntia. Rampit
liittyvät Paasikiventiehen kiertoliittymien välityksellä. Tampereen suunnasta
tuleva ramppi yhtyy Eureninkatuun noin 50 m ennen kiertoliittymää. Ramppi ja
Eureninkatu liittyvät kahdella kaistalla kiertoliittymään. Molemmat kaistat
johtavat keskustan suuntaan.
Tampereen suuntaan johtava ramppi Paasikiventien ja Kaivokadun
kiertoliittymästä silmukkaramppina nykyisen rampin vierestä. Keskustan
suunnasta ympyrään tullaan kahdella kaistalla, joista toinen johtaa sillalle
ja toinen Tampereen suunnan rampille.
Kevyen liikenteen yhteydet on johdettu kiertoliittymistä erkanevien ramppien
ali turvallisuuden varmistamiseksi.
Kiertoliittymäratkaisun valintaan vaikuttivat seuraavat tekijät:
- Kiertoliittymien toimivuus on valo-ohjausta joustavampi ja varmempi,
vaikka niiden välityskyky onkin suunnilleen sama. Esimerkiksi moottoritien
läntisessä ramppiliittymässä valo-ohjatussa ratkaisussa Tampereen
suunnan keskimääräinen viivytys olisi 44 sekuntia ja keskimääräinen
jono 75 m. Kiertoliittymässä viivytys on keskimäärin 6 sekuntia ja jono
noin 10 m.
- Kiertoliittymä itäisessä ramppiliittymässä teki mahdolliseksi
Tampereen suunnan rampin sijoittamiseen Helsingin suunnasta tulevan rampin
ja moottoritien väliseen tilaan. Ramppi ei vienyt uutta tilaa ja ratkaisu
antaa siten paremmat mahdollisuudet maankäytön kehittämiselle Kaivokadun
ja moottoritien välisellä alueella.
- Kiertoliittymät ovat liikenneturvallisuuden kannalta hyviksi havaittuja
ratkaisuja etenkin, kun kevytliikenne johdetaan poistuvien ramppien
ali.
- Ramppien päissä olevat kiertoliittymät muodostuvat helposti
kiintopisteiksi, jotka helpottavat orientoitumista.
- Ympyrät sijoittuvat ruutukaava-alueen reunaan, jolloin ne eivät aiheuta
kaupunkikuvallisia ongelmia. Kiertoliittymä on katuympäristössä
miellyttävämpi ratkaisu kuin valo-ohjattu nelihaaraliittymä, joka
edellyttää lukuisia kaistoja ja siten laajaa yhtenäistä
asfalttikenttää.
Kiertoliittymien keskiosat rakennetaan selvästi korotettuina, jotta
kiertoliittymien havaittavuus olisi mahdollisimman hyvä. Keskiosista
muodostetaan ympäristörakentamisen avulla hillittyjä maamerkkejä.
Kiertoliittymien keskiosissa materiaaleina käytetään tiiltä tai kiveä.
Paasikiventie
Paasikiventie levennetään koko matkalta 2-ajorataiseksi. Vanajaveden
itäpuolella olevat tonttiliittymät poistetaan ja ne korvataan asemakaavan
mukaisesti liittymillä Keinusaarentiehen ja Vanajantiehen.
Nykyisen Hopeaseppien sillan viereen rakennetaan uusi silta toista ajorataa
ja kevyen liikenteen väylää varten. Sillalle rakennetaan levähdysuloke,
josta voidaan katsella sillalta avautuvaa maisemaa ja vaikkapa onkia. Sillan
merkitystä Vanajanrannan alueen maisemassa ja myös moottoritien maisemassa
korostetaan erikoisvalaistuksen avulla.
Vanajantie
Vanajantie rakennetaan Paasikiventien ja yhdystien/Kantolantien liittymien
välillä 2-ajorataiseksi. Edellä mainittujen liittymien välillä Vajantiellä
on yksi valo-ohjattu liittymä, joka palvelee Vanajanrannan maankäytön
synnyttämää liikennettä sekä Vanajantien ja radan väliin tulevan
maankäytön synnyttämää liikennettä. Vanajantiestä rakennetaan bulevardi,
jota rajaavat molemmilla reunoilla koivurivit. Lisäksi keskikaistalle
sijoitetaan puurivi, jolloin katutila muodostuu miellyttävämmäksi.
Yhdystie
Yhdystie rakennetaan kaksikaistaisena tienä, jonka pohjoisreunalla on kevyen
liikenteen väylä. Nykyisten liikenne-ennusteiden valossa yhdystien
välityskyky on riittävä kaksikaistaisena. Toinen ajorata on kuitenkin
mahdollista toteuttaa nyt rakennettavan ajoradan eteläpuolelle, jos tarve sitä
joskus edellyttää.
Yhdystie alittaa rautatien noin 150 m pitkässä kaukalossa. Kevyen
liikenteen väylä on sillan kohdalla noin 2 m korkeammalla kuin ajorata, koska
sen korkeusvaatimus on pienempi.
Yhdystie liittyy Vanjantiehen ja Kantolantiehen osittain kaksikaistaisessa
kiertoliittymässä. Itäpäässä yhdystie liittyy valtatiehen 10 ja
Harvialantiehen nykyisessä kiertoliittymässä.
Yhdystien kiertoliittymistä rakennetaan ympäristörakentamisen avulla
helposti tunnistettava ympyräpari. Kiertoliittymien keskiosat korotetaan ja
istutetaan puilla.
Valaistus
Valtateiden yhdistävän tie- ja katuyhteyden yhtenäisyyttä ja
omaleimaisuutta korostetaan yhtenäisellä katuvalaistuksella. Koko matkalla
käytetään muista kaduista poikkeavaa valaisintyyppiä. Uusi silta tuodaan
esille kaidevalaistuksella ja sillan alapuolen tehostevalaistuksella. Myös
kiertoliittymien keskiosa tehostevalaistaan.
Liikenteen rauhoittaminen Hätilässä ja keskustassa
Liikenteen siirtyminen Viipurintieltä yhdystielle tekee mahdolliseksi
liikenteen rauhoittamisen ja kevyen liikenteen olosuhteiden sekä
liikenneympäristön parantamisen Viipurintiellä ja keskustassa.
Rauhoittamistoimet myös omalta osaltaan ohjaavat keskustaan päättyvää ja
sen ohittavaa liikennettä yhdystielle. Alustava lista
rauhoittamistoimenpiteistä on seuraava:
- Jalankulku- ja pyörätien parantaminen Viipurintien itäpäässä
- Hätilantorin aukiomaisuuden korostaminen ja liikenteen
rauhoittaminen
- Viipurintien/Aulangontien liittymän kevyen liikenteen järjestelyjen
parantaminen
- Siltaterminaali rautatiesillalle
- Viipurintien/Keinusaarentien liittymän jäsentäminen
- Viipurintien sillalle leveä jalankulku- ja pyörätie eteläreunalle
(vain yksi ajokaista keskustaan)
- Raatihuoneenkatu kävelykaduksi tai kävelypainotteiseksi kaduksi
- Hallituskadun katutilan jäsentely (autoliikenne/kevytliikenne)
- Lukiokadun katutilan jäsentely (autoliikenne/kevytliikenne)
- Ajokaistojen vähentäminen Eureninkadulla Paasikiventien ja moottoritien
liittymässä
- Kaivokadun ja Raatihuoneenkadun liittymän korottaminen
Lisätietoja suunnittelmista antavat:
Hämeen tiepiiri: Anneli Harju 0204 22 4207
Hämeenlinnan kaupunki: Markku Vasama 03-621 2330
Esisuunnittelijat Oy: Seppo Karppinen 09-6811 6511
|