|
Hyödyt muunnetaan markoiksi
Tiehankkeen hyödyt syntyvät, kun liikenteeseen kuluvat voimavarat tai liikenteen haitat pienenevät. Parempi tieyhteys säästää etenkin aikaa, mutta myös polttoainetta ja itse ajoneuvoja. Myös
onnettomuusriski ja mahdollisten onnettomuuksien vahingot pienenevät. Aikaan, ajoneuvoihin ja onnettomuuksiin liittyvistä kustannuksista käytetään yhteisnimitystä ajokustannukset.
Tiehanke vaikuttaa usein myös päästö- ja meluhaittoihin, mikä otetaan huomioon ympäristökustannuksina. Uuden tai parannetun tieyhteyden rakentaminen vaikuttaa vielä tien kunnossapitokustannuksiin, joita ovat mm. talvihoito, päällysteen kunnossapito sekä liikennemerkkien ja tiemerkintöjen ylläpito.
Laskelmaa varten aika-, onnettomuus-, päästö- ja meluvaikutukset on muutettava rahaksi.
|
|
Hyötyjen
jakautuminen
|
Aikasäästöillä on suuri merkitys
Tavallisesti aikasäästöjen osuus tiehankkeen laskennallisista hyödyistä on yli kaksi kolmasosaa. Aikasäästöllä tarkoitetaan paremman tieyhteyden säästämää matka-aikaa. Työaikana tehtävien matkojen nopeutuminen jättää enemmän aikaa tuottavaan työhön, mikä hyödyttää elinkeinoelämää ja kansantaloutta. Kuljetusyrityksissä aikasäästöt tehostavat kaluston käyttöä ja kalustoa tarvitaan vähemmän. Yksityismatkojen nopeutuminen lisää ihmisten arvostamaa vapaa-aikaa.
Myös matka-ajan ennustettavuus ja luotettavuus ovat tärkeitä
tekijöitä. Odottamattomista viivytyksistä voi aiheutua suuriakin
taloudellisia menetyksiä. Jos hanke tuottaa aikasäästöjä, tavallisesti myös matka-ajan ennustettavuus paranee. Täsmällisyyttä on kuitenkin vaikea muuntaa rahamääräiseksi, joten siihen liittyvät hyödyt jäävät yleensä laskelman ulkopuolelle.
|
|
Aikakustannusten
perusarvoja
|
Ajoneuvokulut vähenevät
Tiestö vaikuttaa ajoneuvojen käytön kustannuksiin. Jos uusi tai
parannettu tie lyhentää matkaa tai lisää sen sujuvuutta, polttoaine- ja
huoltokustannukset pienentyvät ja ajoneuvojen kuluminen vähenee.
Ajoneuvokustannukset voidaan mitata rahassa. Ne lasketaan yhteis-kuntataloudellisen näkökulman mukaan ilman auto- ja
polttoaineveroja, koska nämä ovat tulonsiirtoja.
|
|

Henkilöauton
ajoneuvokustannukset
|
Onnettomuuksien väheneminen tuo säästöjä
Tieliikenteen onnettomuuksien syyt ovat osin inhimillisiä. Ne liittyvät esimerkiksi kuljettajan fyysiseen tai henkiseen tilaan ja ominai-suuksiin. Tiestö ja sen hoito vaikuttavat osaltaan onnettomuusriskiin.
Laskennallisesti voidaan arvioida, kuinka erilaiset tienpidon toimen-piteet vähentävät onnettomuuksia. Vältetty onnettomuus merkitsee säästöä, jota arvioidaan rahassa. Eniten säästetään kuitenkin inhimillistä kärsimystä.
Onnettomuuden kustannukset määritetään kahdessa osassa: taloudel-lisina menetyksinä ja inhimillisinä menetyksinä. Taloudellinen menetys koostuu uhrin työpanoksesta sekä sairaanhoidon, hallinnon ja ajoneuvovahinkojen kuluista. Inhimillisen menetyksen kustannuksia arvioidaan maksuhalukkuuden perusteella. Yksinkertaistettuna maksuhalukkuus tarkoittaa sitä, paljonko ollaan halukkaita maksa-maan onnettomuusriskin pienentämisestä.
|
|

Liikenneonnettomuuksien
yksikkökustannuksia
|
Ympäristöhaittoja on vaikea hinnoitella
Liikenteen pakokaasut haittaavat terveyttä, ilmastoa sekä maa- ja metsätaloutta. Tieliikenteen melu heikentää lähinnä viihtyisyyttä, mutta vaikuttaa jonkin verran myös terveyteen.
Tiehankkeet vaikuttavat kaikkien näiden haittojen määrään. Hankkeiden vaikutuksia esimerkiksi maisemaan tai luonnon monimuotoisuuteen ei kuitenkaan osata laskea rahassa, joten ne jäävät laskelmassa huomiotta.
Suomessa tieliikenteen päästöjen haitta-arvoon lasketaan sairaudet, korroosio, likaantuminen, viihtyisyyden väheneminen, metsän ja pellon tuoton väheneminen sekä kasvihuoneilmiö. Melun
arvottaminen perustuu tutkimuksiin siitä, kuinka moni tien läheisyydessä asuva kokee melun haitalliseksi. Yksittäisen hankkeen vaikutukset melu- ja päästökustannuksiin ovat kuitenkin usein pieniä verrattuna muihin rahallisiin vaikutuksiin. |
|

Esimerkkilaskelma
|
|
|
|