Valinnat
    Tiehallinto


    Yleiskuvaus
    L�ht�kohdat
    Esittely
    Vaikutukset
    Aikataulu
    Yhteystiedot
    Palaute

     

     

    Joensuun keh�tie

    L�ht�kohdat

    Vuonna 1996 valmistui Joensuun keh�tien yleissuunnitelma, jossa keh�tien esitet��n muutettavaksi 2-ajorataiseksi ja eritasoliittymin  toteutetuksi kaupunkialueen p��v�yl�ksi.  Nopeustavoitteeksi keh�tiell� asetettiin 80 km/h.

    Keh�tien nyky- ja ennustevuoden 2020 liikennem��r�t (KVL, vuorokauden keskim��r�inen liikennem��r�) liittym�v�leitt�in ovat seuraavat:

    Tieosuus 2002 2003

    vt 17 Siilaisen liittym�n l�nsipuolella

    20 000 

    32 000

    v�lill� Siilainen -K�pykangas

    10 000

    21 000

    v�lill� K�pykangas � Utrantie

    16 000

    26 000

    Utrantie �Kettuvaarantie

    17 500

    26 000

    Kettuvaarantie �Karjalankatu 

    17 500

    18 000

    Karjalankatu -Ilomantsintie

    13 000

    18 500

    Ilomantsintien etel�puolella

      7 000

      9 500

    Keh�tien liikennem��r�t ovat kasvaneet viime vuosina hyvin nopeasti. Pielisjoen ylitt�v�ll� Pekkalan sillalla, jossa on vain yksi ajokaista suuntaansa, vuoden keskim��r�inen liikennem��r� (KVL) on kasvanut vuodesta 1999 (16 700 ajon./vrk) vuoteen 2003 (18 800 ajon./vrk) noin 13 %. Arkip�ivisin keskim��r�inen liikennem��r� on viel�kin suurempi ja vuonna 2003 se oli noin 21 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

    Vuosina 1996 -2001 oli keh�tiell� tapahtunut yhteens� 41 poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta, joista 9 johti henkil�vahinkoon ja yksi kuolemaan. Onnettomuuksien keskittymispisteen� on Karjalankadun tasoliittym�.

    Nykytilanteessa tiejakson palvelutaso on puutteellinen ja nopeusrajoituksia on jouduttu liikenneturvallisuus- ja liikenteen toimivuussyist� alentamaan 60 km/h:ssa.  Karjalankadun valo-ohjatun tasoliittym�n ja Pekkalan sillan kohdalla on jo nyt huomattavia liikenteen sujuvuus- ja liikenneturvallisuusongelmia ja ongelmat pahanevat liikenteen kasvaessa.

    Joensuun ymp�rist�n maank�yt�n kehittyess� keh�tien liikenne tulee kasvamaan ja liikenteen ongelmat lis��ntyv�t ja ne vaikuttavat my�s elinkeinoel�m�n toimintaedellytyksiin.

    Nykyisen keh�tien keskeisimm�t ongelmat ovat:

    • puutteellinen liikenteen v�lityskyky
    • Karjalankadun tasoliittym�
    • liikenneonnettomuusalttius
    • nykyisten eritasoliittymien ramppij�rjestelyt ja hidastus- ja kiihdytyskaistat ovat mitoitukseltaan ahtaat
    230404

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�