Valinnat
    Tiehallinto


    Alkusivu
    Ty�maa t�n��n
    Hankekuvaus
    Usein kysytty�
    Yhteystiedot

    Keh� III -sivu

     

    Hae pdf-tiedostojen lukuun tarvittava Acrobat Reader: Adobe

    Keh� III:n parantaminen v�lill� Lentoasemantie - Tikkurila

    Hankekuvaus

    Nykytilanne ja tulevaisuus - Rakentaminen - Tavoitteet ja vaikutukset

    Hanke-esite (esitteen kuvat, teksti n�ill� sivuilla, pdf 2000k)
    Sivut yksitt�in (pdf): 
    Kansi (490k) - Karttasivu 1 (610k) - Karttasivu 2 (670k) - Karttasivu 3 (510k) - Rakennusm��r�t ja poikkileikkaus (325k) - Aikataulu (225k)

    Nykytilanne ja tulevaisuus

    Liikenne ja palvelutaso Liikennem��r�t nyt parannettavalla osuudella ovat 30 - 40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Arvioiden mukaan liikennem��r� kasvaa vuoteen 2020 menness� l�hes kaksinkertaiseksi. Liikenteen sujuvuus v�yl�ll� on heikko erityisesti ruuhkatunteina, eik� Keh� III:n kyky palvella raskasta liikennett� ole nykytilanteessa riitt�v�. My�s lentoaseman matkustajam��r�t kasvavat jatkuvasti. V�yl�� on parannettava, jotta sille mahtuisi enemm�n liikennett�.

    Turvallisuus Keh� III:n ja Tuusulantien ramppien valo-ohjattu liittym� on ruuhkautunut, mik� aiheuttaa k��ntymis- kaistanvaihto- ja per��najo-onnettomuuksia. Vastaavia onnettomuuksia tapahtuu my�s Keh� III:n valo-ohjatuissa tasoliittymiss�. Nyt parannettavalla tieosuudella on vuosien 1995 - 2001 aikana tapahtunut 78 henkil�vahinkoihin johtanutta onnettomuutta, joissa on kuollut nelj� ja loukkaantunut 111 ihmist�.

    Ymp�rist� Keh� III:n ymp�rist�n maank�ytt� tehostuu ja alueelle rakennetaan paljon asuin-, liike- ja tuotantorakennuksia. Alue on asemakaavoitettu. Maank�yt�n tehostumisen vuoksi liikennemelualueella asuvien ja ty�skentelevien m��r� lis��ntyy. Meluesteit� rakentamalla voidaan suojata alueelle muuttavia ja siell� jo asuvia meluhaitoilta.
    alkuun

    Rakentaminen

    T�m�n noin kolme vuotta kest�v�n hankkeen aikana Keh� III:lle rakennetaan Pakkalan ja Tikkurilan v�lill� kumpaankin suuntaan kolme ajokaistaa 5,4 kilometrin matkalle. Ajokaistoista uloimmat on varattu joukkoliikenteelle. Keh�lle tulevien ja silt� poistuvien liittymien vuoksi ajoradoista tulee k�yt�nn�ss� p��osin nelikaistaisia. Poistuvia ja liittyvi� ramppeja rakennetaan yhteens� n. 10 kilometri�.

    Tuusulanv�yl�n ja Keh� III:n eritasoliittym� sek� Lentoasemantien eritasoliittym� parannetaan. Liikennevaloin ohjatut Koivuhaan ja Suutarilan tasoliittym�t muutetaan turvallisemmiksi eritasoliittymiksi.

    Lentoasemantien ja Tikkurilan v�lille rakennetaan kevyen liikenteen v�yli� yli kymmenen kilometri� ja siltoja 40 kappaletta. Meluesteit� rakennetaan l�hes koko matkalle. V�yl�n ilmett� parannetaan yhten�isin meluntorjunta- ja valaistusratkaisuin.

    Keh� III:lla varaudutaan my�s liikenteen seurannan, muuttuvan ohjauksen ja liikenneinformaation tehokkaaseen k�ytt��n. Tien telematiikkaratkaisut toteutetaan my�hemmin.
    alkuun

    Tavoitteet ja vaikutukset

    Hankkeen tavoitteet

    Valtakunnalliset tavoitteet Hankkeen valtakunnallisena tavoitteena on parantaa kansainv�lisen E18-tien laatutasoa sen kuormitetuimmalla osuudella Suomessa (Keh� III / Kantatie 50).

    Seudulliset tavoitteet Hankkeen seudullisena tavoitteena on turvata p��kaupunkiseudulta alkavien ja sinne p��ttyvien henkil�- ja tavarakuljetusten sujuvuus ja turvallisuus sek� varmistaa hyv�t yhteydet mm. satamiin ja lentokent�lle.

    Paikalliset tavoitteet Nyt parannettavan osuuden liikenteellinen sijainti on elinkeinoel�m�n kannalta ihanteellinen. Hankkeesta on selv�� hy�ty� alueen kaupunkien ja erityisesti Vantaan maank�yt�n kehittymiselle. Ymp�rist�n kannalta t�rkeimpi� tavoitteita ovat kaupunkikuvan parantaminen ja meluntorjunta.

    Hankkeen vaikutukset

    Liikenne ja palvelutaso Tuusulanv�yl�n ja Keh� III:n eritasoliittym�n sek� Lentoasemantien eritasoliittym�n parantaminen ja liikennevaloin ohjattujen Koivuhaan ja Suutarilan tasoliittymien rakentaminen eritasoliittymiksi parantaa Keh� III:n liikenteen sujuvuutta huomattavasti ja v�hent�� onnettomuuksien m��r��. Lentoasemalle ja l�hivuosina rakennettavaan Vuosaaren satamaan suuntautuva liikenne helpottuu.

    Turvallisuus Eritasoliittymien parantaminen ja liikennevalo-ohjattujen tasoliittymien muuttaminen eritasoliittymiksi parantaa liikenteen sujuvuutta ja v�hent�� onnettomuusriski�.

    Ymp�rist� ja meluntorjunta Koska v�yl�n parannusty�t tapahtuvat p��osin jo olemassa olevalla tieosalla, ovat Keh� III:n parantamisen vaikutukset luonnonolosuhteisiin melko v�h�isi�.

    Meluntorjunta on ratkaistu p��osin maank�yt�n keinoin. Meluesteit� rakennetaan asutusalueiden ja eritasoliittymien kohdalle. Meluntorjuntarakenteet pyrit��n tekem��n mahdollisimman hienovaraisesti sopeuttamalla ne arvokkaaseen ymp�rist��n.

    Keh� III on merkitt�v� osa alueen kulttuuriymp�rist��. T�m�n vuoksi my�s sen ymp�rist�n viihtyisyyteen on haluttu kiinnitt�� huomiota. Sen sijaan, ett� tyydytt�isiin korjaamaan vain rakentamisesta v�ist�m�tt� aiheutuvia muutoksia, on nyt parannettavaa aluetta haluttu muokata entist� paremmin ymp�rist��n sopivaksi ja asukkaita palvelevaksi. Parannettavan osuuden v�yl�arkkitehtuurissa on kiinnitetty erityist� huomiota tietilan j�sentelyyn ja siltojen, meluesteiden sek� muiden tievarusteiden esteettisyyteen. Kokonaisuuden huomioonottava v�yl�arkkitehtuuri luo viihtyisyytt� ja parantaa asumismukavuutta

    Sosiaaliset vaikutukset

    Meluntorjuntatoimenpiteiden ansiosta melualueella asuvien m��r� v�henee ja asumisviihtyvyys paranee. Sujuvampi liikenne v�hent�� p��st�j� ja asuinalueiden l�piajoliikenne v�henee.

    Asumismukavuutta parantavat my�s entist� paremmin ymp�rist��n sopeutuvat ja sit� el�v�itt�v�t v�yl�arkkitehtoniset ratkaisut.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�