Valinnat
    Tiehallinto


    Uudenmaan tp
    Toimintasivu
    P��kaupunkiseutuKohteen kartta

     

    Kantatien 51 parantaminen v�lill� Kirkkonummi - Kivenlahti


    MUUTOSSUUNNITELMA V�LILL� JORVAS – INKIL�

    Nykyinen tie Jorvaksesta länteenKantatie 51 on p��v�yl� Helsingist� l�nteen Karjaalle ja edelleen valtatien 25 kautta Hankoon. Se on p��kaupunkiseudun vilkkaimmin liikenn�ity s�teitt�inen yhteys. Kirkkonummella kantatie on kunnan alueen t�rkein p��tie.

    Helsingiss� ja Espoossa kantatie on moottoritie (L�nsiv�yl�), mutta Kirkkonummen puolella p��osin levein pientarein toteutettu yksiajoratainen sekaliikennetie. Kirkkonummen keskustan kohdalle on vuonna 1990 rakennettu lyhyt osuus kaksiajorataista tiet�. Muilta osin kantatie rakennettiin Kirkkonummen ja Kivenlahden v�lill� jo 1960-luvulla.

    Kantatien liikennem��r� on t�ll� hetkell� Keh� III:n l�nsipuolella yli 20 000 autoa/vrk ja it�puolellakin noin 16 000 autoa/vrk. Tieosalla on useita yleisten teiden liittymi� ja lukuisia yksityistieliittymi�. Liikenne on usein ruuhkautunutta ja p��sy tielle erityisesti ruuhka-aikoina on vaikeaa. Jorvaksen liittym�ss� on liikennevalot.

    Aikaisemmat suunnitteluvaiheet

    Kantatien 51 yleissuunnitelmassa Kirkkonummi – Kivenlahti vuodelta 1983 tutkittiin tien parantamisvaihtoehtoina moottoritiet� tai moottoriliikennetiet�. Lausuntojen j�lkeen silloinen tie- ja vesirakennushallitus p��tti hyv�ksy� jatkosuunnittelun pohjaksi moottoritievaihtoehdon. Yleissuunnitelma tarkistettiin vuonna 1989 ja sen pohjalta tiehallitus antoi toimenpidep��t�ksen.

    Toimenpidep��t�ksen perusteella k�ynnistettiin tiesuunnitelman laatiminen ”Kantatien 51 parantaminen moottoritieksi v�lill� Kirkkonummi – Kivenlahti”. Tiesuunnitelma valmistui vuonna 1994 ja se hyv�ksyttiin viranomaisk�sittelyn j�lkeen liikenneministeri�ss� 19.1.1999.

    Tiesuunnitelmassa hankkeen kustannusarvio oli 275 milj.mk ja se sis�lsi mm. uudet Tolsan, Jorvaksen ja Sarvvikin eritasoliittym�t. Lis�ksi suunnitelmassa esitettiin rakennettavaksi moottoritielle rinnakkaistieyhteys koko v�lille Kirkkonummelta Kivenlahteen. Hirsalan paikallistie oli suunnitelmassa johdettu Inkil�n eritasoliittym��n Keh� III:n p��h�n.

    Vuonna 1998 Uudenmaan tiepiiri laati kantatien 51 kehitt�misselvityksen, jonka tavoitteena oli kevent�� tiesuunnitelman moottoritieratkaisua rakentamiskustannuksiltaan edullisemmaksi. Kehitt�misselvityksess� esitettiin mm. kevennetty� moottoritien poikkileikkausta sek� luovuttavaksi rinnakkaistieyhteydest� ja Hirsalan paikallistien viemisest� Keh� III:lle. Kevennetyn moottoritieratkaisun rakentamiskustannusten arvioitiin olevan noin 227 milj. mk.

    Tiesuunnitelman muutossuunnitelma v�lill� Jorvas - Inkil�

    Moottoritien toteuttaminen tapahtuu vaiheittain ja kiireellisimm�ksi on arvioitu kantatien parantaminen Hirsalan paikallistien liittym�n ja Keh� III:n eritasoliittym�n v�lill�. Uudenmaan tiepiiri k�ynnisti t�m�n tieosuuden muutossuunnitelman laatimisen syksyll� 2000. Muutossuunnitelmalle asetettiin tavoitteeksi tiesuunnitelmassa 1994 ja kehitt�misselvityksess� 1998 esitettyjen suunnitelmaratkaisujen edelleen kehitt�minen, rakentamiskustannusten kevent�minen sek� ymp�rist�vaikutusten tarkistaminen ja tien aiheuttamien haittojen v�hent�minen.

    Ks. kartta kohteesta

    Muutossuunnitelman tiej�rjestelyt

    Jorvaksen eritasoliittym��n rampit kaikkiin ajosuuntiin

    Jorvaksen eritasoliittym��n tehd��n rampit kaikkiin ajosuuntiin. Muutossuunnitelmassa on t�st� syyst� esitetty aikaisemman tiesuunnitelman kumoamista Hirsalan paikallistien osalta.

    Rinnakkaistiet s�ilyv�t p��osin nykyisell��n

    Uusi rinnakkaistie kantatien pohjoispuolella on j�tetty pois Sundsbergintien ja Keh� III:n v�lilt�. Kantatien pohjoispuolella on maank�yt�n kehitt�missuunnitelmia, joiden yhteydess� selvitet��n my�s paikallinen tie- ja katuverkko. Ennen sit� Sundsbergintie-Keh� III toimii tarvittaessa kantatien rinnakkaistieyhteyten�, jonne ohjataan parannetulta kantatielt� kielletty hidas liikenne ja mahdollisesti osa erikoiskuljetuksista.

    Kantatien etel�puolelle toteutetaan tavanomaista korkealuokkaisempi yksityistieyhteys, jota on mahdollista jatkaa my�hemmin katuyhteyten� Sarvvikiin Finntr�skin ja kantatien v�lialueen maank�yt�n kehittyess�.

    Uusia kevyen liikenteen v�yli�

    Suunnitteluosuuden it�p��ss� kantatien varteen rakennetaan erillinen kevyen liikenteen v�yl�, jolla kevytliikenne ohjataan kaksiajorataisen tieosuuden ohi. My�s etel�puolelle rakennettavan yksityistien varteen tehd��n jalankulku- ja polkupy�r�tie, joka vied��n Keh� III:n liittym�n l�nsipuolella kantatien ali ja liitet��n Jorvaksen paikallistien kevyen liikenteen v�yl��n.

    Linja-autopys�kit sijoitetaan eritasoliittymiin

    Kantatiet� k�ytt�v�n linja-autoliikenteen pys�kit on sijoitettu Jorvaksen ja Inkil�n eritasoliittymien ramppien yhteyteen. Inkil�n eritasoliittym��n rakennetaan lis�ramppi linja-autopys�kki� varten.

    Yksityistiej�rjestelyj� tarkistettu

    Yksityistiej�rjestelyj� on tarkistettu asukkai�den ja maanomistajien kanssa k�ytyjen neuvottelujen ja suunnitelman�yt�telyss� esiin tulleiden n�k�kohtien perusteella. Kantatielt� yksityistieliittym�t poistetaan. 

    Kantatien ylitt�� vihersilta

    Keh� III:n liittym�n it�puolelle on suunniteltu Finntr�skin vihersilta,Tuleva tilanne vihersillan itäpuolelta joka mahdollistaa hirvi- ja muiden el�imien kulkemisen kantatien eri puolille kun kantatien varteen rakennetaan riista-aidat. Vihersilta istutetaan siten, ett� sillan keskelle muodostuu luontaisen kaltainen kulkureitti el�imille. Silta palvelee my�s alueen virkistysk�ytt��. Sillan toinen aukko tehd��n riitt�v�n suureksi erikoiskuljetuksia varten.

    Lis�ksi suunnitelma-alueelle tehd��n kaksi uutta risteyssiltaa. Jorvaksen risteyssilta rakennetaan Jorvaksen eritasoliittym��n Hirsalan paikallistielle ja kantatien alittava N�gelsin risteyssilta Keh� III:n l�nsipuolelle.

    Sundetin kohdalle meluesteit�

    Sundetin kohdalle tehd��n  noin 2 m korkea meluaita aTuleva tilanne Sundetin kohdalta länteenikaisempaa tiesuunnitelmaa vastaavalle kohdalle. Meluaidan it�puolelle rakennetaan lis�ksi syntyvist� ylij��m�massoista valli, joka samalla toimii meluesteen�. Lis�ksi rakennetaan Keh� III:n rampin varteen melukaide.

    Meluesteet v�hent�v�t kantatien liikenteen aiheuttamaa melua niin, ett� liikenteen kasvusta huolimatta vuoden 2020 ennusteliikenteell� asukkaiden m��r� melualueella pienenee nykytilanteeseen verrattuna.

    Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranee

    Kantatien parantaminen 2-ajorataiseksi parantaa merkitt�v�sti liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta Jorvaksen kohdalla, koska liittyminen kantatielle on mahdollista vain eritasoliittymist�. Jorvaksen eritasoliittym� korvaa Hirsalantien valo-ohjatun tasoliittym�n ja samalla helpottuu liikenne kantatien molemmin puolin sijaitsevien alueiden v�lill�. Kantatien onnettomuusm��r�t alenevat moottoriteiden keskim��r�iselle  onnettomuustasolle.

    Rakentamisesta ei ole p��t�ksi�

    Muutossuunnitelmaan sis�ltyvien rakennust�iden on arvioitu maksavan noin 93 milj.mk. Rakentamisaikataulu riippuu Eduskunnan rahoitusp��t�ksest�. Uudenmaan tiepiirin t�m�n hetken toiminta- ja taloussuunnitelmassa kantatien 51 rakennussuunnittelu ja rakentaminen on vuonna 2004 tai sen j�lkeen alkavien uusinvestointien hankekorissa.

    Lis�tietoja:

    Dipl.ins. Leo Koivula

    Uudenmaan tiepiiri, Opastinsilta 12, 00520 Helsinki, puh. 0204 22 2707

    Ins. Matti Paavola

    Kirkkonummen kunta, Asematie 3B, 02400 Kirkkonummi, puh. 09-29671


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�