Valinnat
    Tiehallinto


    Paluu
     
    Liikennekeskus

    Liikenteen automaattinen mittaus (LAM)

    Tiehallinto on kehittänyt yhteistyössä suomalaisten laitevalmistajien kanssa tieliikenteen automaattisen mittausjärjestelmän, joka tuottaa monipuolista tietoa tienpidon suunnittelua, liikenteen seurantaa ja liikennetiedotusta varten. Järjestelmään kuuluu 290 (kev�t 2003) liikennelaskentalaitetta tiehen sijoitettuine antureineen sekä tiedon siirto-, tallennus- ja tulostusjärjestelmät.

    Liikennelaskentalaite

    Uusimmat liikennelaskentalaitteet pystyvät rekisteröimään ohiajavia ajoneuvoja jopa kuusikaistaisella tiellä jatkuvasti ja tallentamaan ohitusajankohdan, ajoneuvon nopeuden, pituuden, ajoneuvovälin, ajosuunnan, kaistan sekä ajoneuvoryhmän. Ajoneuvo tunnistetaan tiehen upotettujen kahden peräkkäisen ilmaisinsilmukan avulla. Ne havaitsevat taajuuden muutoksen, jonka ajoneuvo synnyttää induktiosilmukkaan sen ylittäessään. Ajoneuvon nopeus saadaan peräkkäisten silmukoiden ylitysten välisen ajan avulla ja ajoneuvon pituus kummankin silmukan ylitykseen kuluvan keskimääräisen ajan avulla. Ajoneuvot luokitellaan seitsemään ryhmään vertaamalla ohittavan ajoneuvon silmukassa synnyttämää taajuuden muutoskuviota tyyppikuvioon.

    Laitteen muistiin voidaan tallentaa 212 000 ajoneuvon ohitusta koskevat tiedot, jotka voidaan siirtää joko kiinteän sarjaliitäntäväylän tai laitteessa olevan modeemin avulla puhelin- tai GSM-verkon kautta keskustietokoneelle. Tiedonsiirtonopeus modeemia käytettäessä on valittavissa siirtoyhteyden ominaisuuksien mukaan välillä 1 200 - 57 600 bps.

    Laskentalaite on varustettu 12 V:n akulla, jota lataa sähköverkkoon liitetty varaaja tai aurinkopaneeli. Laitteen suurin tehontarve on 3.0 W ja se toimii lämpötila-alueella -30 °C ....+60 ° C.

    Liikennetietojen käsittely ja hyväksikäyttö

    Suomessa liikenteen vaihtelu on varsin suurta myös päätieverkolla. Mittauslaitteiden verkosto on suunniteltu tilastollisten analyysien pohjalta siten, että niiden tuottamat tiedot edustavat koko päätieverkon liikenteen määriä, ajoneuvokoostumusta, kehitystä ja ajallista vaihtelua.

    Liikennetiedot Suomen päätieverkolle sijoitetuista 258 laskentalaitteesta kerätään ja tallennetaan päivittäin automaattisesti tiehallinnon relaatiotietokantaan, jossa on tiedot vuoden jokaisen tunnin liikenteestä vuodesta 1992 alkaen. Useat käyttäjät voivat hyödyntää tietoja samanaikaisesti tietoverkkojen välityksellä tiehallinnon kaikilla organisaatiotasoilla.

    Tietoihin perustuvien raporttien ja analyysien laatimista varten on kehitetty tulostusjärjestelmiä eri käyttötarkoituksia varten. Päätöksenteko, suunnittelu ja tutkimus käyttävät hyväkseen tulostusjärjestelmistä saatavia tilastotietoja, kuten liikennettä koskevia aikasarjoja, tunnuslukuja ja analyyseja usealta vuodelta. Tosiaikaista tietoa käytetään lähinnä tiedotuksessa ja ohjauksessa.

    Kuva: Liikennettä voidaan seurata reaaliaikaisesti mikrotietokoneessa toimivalla ohjelmalla. (32k)

    Pääteiden liikennettä jatkuvasti mittaava laitteisto on osa liikenteen laskentajärjestelmää, jonka avulla saadaan tiedot koko tieverkon liikenteestä. Tiedot pääteiden liikenteen ajallisista ja paikallisista vaihteluista auttavat suunnittelemaan muun tieverkon täydentävät laskennat oikea-aikaisesti ja taloudellisesti.

    Liikennetieto päätöksenteon ja suunnittelun apuna

    Luotettava liikennetieto on erittäin tärkeä tekijä tieverkkoa koskevassa suunnittelussa ja päätöksenteossa. Oikea ennakointi on välttämätöntä erilaisten toimenpiteiden taloudellisesti järkevälle ajoitukselle. Tienrakennushankkeiden kannattavuuden arvioinnissa tarvitaan luotettavaa tietoa nykyisen ja sen perusteella ennustetun tulevan liikenteen määristä. Tien liikenteellisen palvelutason ylläpito edellyttää tietoa liikenteen ongelmakohdista, jotta toimenpiteet turvallisuuden, ajomukavuuden ja välityskyvyn parantamiseksi voidaan kohdistaa oikealla tavalla. Tiestön kunnostus, kuten rakenteen ylläpito sekä päivittäinen hoito, voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisimmin ja taloudellisimmin, kun tietoa liikenteen määristä eri ajankohtina käytetään hyväksi.

    Liikenneturvallisuus ja liikennekäyttäytyminen

    Liikenneturvallisuustutkimuksia varten järjestelmästä saadaan tietoa liikennesuoritteen jakautumisesta eri olosuhteissa ja eri tekijöiden vaikutuksesta ajonopeuksiin ja ajoneuvoväleihin. Yhdistämällä liikennetietoja tiehallinnon tiesääjärjestelmästä saataviin kelitietoihin voidaan selvittää onnettomuusriskin muuttumista erilaisissa sää- ja ruuhkaolosuhteissa tai talvinopeusrajoitusten vaikutusta ajonopeuksiin. Myös liikennevalvonnan suunnittelussa ja vaikutusten arvioinnissa voidaan hyödyntää järjestelmästä saatavaa tietoa.

    Järjestelmä antaa uusia mahdollisuuksia liikennekäyttäytymisen tutkimiseen. Tutkimuskohteena voi olla esimerkiksi tiedotuksen ja liikennemerkkien vaikutuksen selvittäminen ajokäyttäytymiseen.

    Kuva: Liikenteenmittausjärjestelmä toimintakokonaisuutena

    Liikennetiedotus

    Järjestelmästä saatavaa tietoa on välitetty tienkäyttäjille radion kautta. Ennustamalla lähituntien liikennemäärät pääteillä ja kertomalla vallitsevasta liikennetilanteesta autetaan autoilijoita valitsemaan lähtöaikansa ja ajoreittinsä siten, että he voivat välttää ruuhkat ja tehdä matkat turvallisesti ja miellyttävästi. Liikennetietoja voidaan välittää autoilijoille myös RDS:n (Radio Data System) kautta. Menetelmä mahdollistaa autoilijoille suunnatun, muiden radio-ohjelmien läpi syötetyn tiedotuksen.

    Välittämällä liikennetietoa muuttuviin opasteisiin ja liikennemerkkeihin autoilijoita voidaan ohjata toimimaan siten, että tienkäyttäjän matka-aika on mahdollisimman Iyhyt ja tieverkon palvelutaso säilyy mahdollisimman korkeana.

    Kehitysnäkymät

    Järjestelmään kuuluvien mittauslaitteiden kehittämiseen ovat osallistuneet suomalaiset insinööritoimistot Juhana Ylinen ja Harri Jokela. Tietoliikenne-, tiedontallennus- ja hyväksikäyttöjärjestelmän ohjelmistojen laatimiseen 1990- luvun alkuvuosina ovat osallistuneet useat alan konsulttitoimistot.

    Järjestelmän kehitystyö jatkuu. Sen tiedonkeruukykyä on tarkoitus edelleen lisätä ja kehittää tulostusjärjestelmä niin monipuoliseksi, että se vastaa mahdollisimman monen käyttäjän tarpeita Suomessa ja ulkomailla.

    Lis�tietoja: Marja Viiri, Tiehallinto.
     

    050603

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�