Valinnat
    Tiehallinto
     

    Oulun tiepiiri
    Ajankohtaista (O)
    Ajankohtaista


     

    Oulun tiepiiri: ajankohtaista
    Tiedote 6.2.2003

    Valtatien 4 toimenpidesuunnitelma v�lille Kello-R�in�nper� k�ynnistyi

    Tiehallinnon Oulun tiepiiri on k�ynnist�nyt toimenpidesuunnitelman laatimisen valtatielle 4 Haukiputaan kohdalle, v�lille Kello - R�in�nper�. Suunniteltavan tiejakson pituus on noin 17 km. Suunnitteluun sis�ltyy nelostie ja siihen v�litt�m�sti liittyv�t tiet sek� kevyen liikenteen v�yl�t. 

    Toimenpideselvitykseen liittyv�n suunnitteluty�n tekee Plaana Oy ja ty�t� ohjaa Tiehallinnon puolesta SITO -konsultit Oy. Suunnitelman on m��r� olla valmis toukokuun 2003 loppuun menness�. 

    Nykyinen tiejakso 

    Suunniteltavana oleva nelostien jakso on avattu liikenteelle vuonna 1993 ja se toimii Haukiputaan ohikulkutien�. Suunnittelualue alkaa Oulun ja Haukiputaan rajalta p��ttyen Iin kunnan puolelle. Tiejakso on osa valtatiet� 4, joka on t�rkein tieyhteys Etel�- ja Pohjois-Suomen v�lill�. Tie kuuluu kansainv�liseen Eurooppatie- ja TEN-verkkoon. Valtatiejakson vuoden 2001 keskim��r�inen vuorokausiliikennem��r� vaihteli vajaasta 10 000:sta 6 200 autoon/vrk. Raskasta liikennett� tiejaksolla oli noin 1.000 autoa/vrk, eli kokonaisliikenteest� 9 - 16 %. Liikennem��rien ennustetaan kasvavan jopa 1,7 -kertaiseksi vuoteen 2020 menness�. 

    Tiejakson ongelmat 

    Liikenteen sujuvuus on viel� nykyisin hyv� ja tulevaisuudessakin se s�ilyy ilman toimenpiteit�kin tyydytt�v�n�. Tiejaksolla on kuitenkin keskim��r�ist� suurempi riski joutua vakavaan liikenneonnettomuuteen. Etenkin vakavien onnettomuuksien riski on viimeisten viiden vuoden onnettomuustilastojen perusteella kasvanut keskim��r�ist� suuremmaksi. Tiejakson etel�osalla, Kellon ja Haukiputaan eritasoliittymien v�lill�, vakavien onnettomuuksien riski on kaksinkertainen maan muihin vastaaviin teihin verrattuna.

    Kehitt�misvaihtoehtoina uudet p��tietyypit 

    Suomessa on otettu k�ytt��n uusia p��tietyyppej�, joilla voidaan parantaa liikenn�it�vyyden lis�ksi erityisesti liikenneturvallisuutta halvemmalla kuin rakentamalla perinteisi� moottoriteit�. Keskikaideratkaisut parantavat liikenneturvallisuutta erityisesti ajoneuvojen kohtaamistilanteissa. Uusia p��tietyyppej� on toteutettu eri puolilla Suomea ja niist� on saatu my�nteisi� kokemuksia. N�m� uudet tietyypit ovat vaihtoehtoja my�s, kun Kello-R�in�nper� -v�li� suunnitellaan. Nykyisen tiejakson suunnittelussa ja rakentamisessa varauduttiin siihen, ett� koko tiejakso muutetaan my�hemmin perinteiseksi moottoritieksi. Uudentyyppiset tievaihtoehdot tuovat merkitt�v�n haasteen tiejakson kehitt�miselle. 

    Osallistuminen ja vuorovaikutus 

    Suunnittelun toimeksiantajana on Tiehallinnon Oulun tiepiiri. Hankeryhm��n osallistuvat lis�ksi Haukiputaan ja Iin kuntien edustajat. Ty�n kuluessa ollaan tarpeen mukaan yhteydess� eri tahoihin kuten mm. Pohjois-Pohjanmaan liittoon ja Ymp�rist�keskukseen. Hankkeesta j�rjestet��n Haukiputaalla yleis�tilaisuus, jonka lis�ksi suunnitelmaluonnoksia tarkastellaan tiepiiriss� ja niit� esitell��n Oulun seudun yleiskaavaa ohjaavalle ryhm�lle.

    Lis�tietoja antavat suunnittelup��llikk� Risto Lepp�nen (Tiehallinto, Oulun tiepiiri), puh. 0204 6820 tai 040-549 2735 e-mail: risto.leppanen@tiehallinto.fi, suunnitteluttajakonsultti Tapio Puurunen, (SITO-konsultit Oy), puh. 09-4761 1792, e-mail: tapio.puurunen@sito.fi ja hankkeen projektip��llikk� Pekka Mosorin (Plaana Oy), puh. 08-373 710, 040-701 1954, e-mail: pekka.mosorin@plaana.fi


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�