Valinnat
    Tiehallinto
     

    Oulun tiepiiri
    Ajankohtaista (O)
    Ajankohtaista

     

     

     


     

    Oulun tiepiiri: ajankohtaista
    Tiedote 19.9.2003

    Uuusi moottoritieosuus avataan liikenteelle 22.9.

    P��ministeri Matti Vanhanen avaa valtatie 4:n uuden moottoritieosuuden v�lill� Haaransilta - Kiviniemi maanantaina 22.9. Uusi moottoritieosuus avataan Tupoksen risteyssillalla klo 15.  Moottoritiehankkeen rakennusty�t aloitettiin vuonna 2001. Hankkeen kokonaiskustannukset olivat n. 31 miljoonaa euroa. Hankkeen toteutuksessa hy�dynnettiin laajasti Oulun alueen infra-alan osaamista.

    • Avajaistilaisuuden ohjelma (pdf)

    Suunnittelu alulle jo vuonna 1993

    Valtatien 4 rakentaminen moottoritieksi v�lill� Haaransilta - Kiviniemi alkoi yleissuunnitelman tekemisell� vuonna 1993. Vuonna 1995 valmistui yleissuunnitelman t�ydennys ja lakis��teinen ymp�rist�vaikutusten arviointi. Varsinainen tiesuunnitelma valmistui vuonna 1997, mink� j�lkeen laadittiin viel� toimenpideselvitys, jonka tavoitteena oli l�yt�� edullisempia toteuttamistapoja. L�ht�kohtana oli, ett� uusien ja edullisempienkin toteuttamistapojen tulee olla turvallisuuden, liikenn�it�vyyden ja ymp�rist�n kannalta yleisesti hyv�ksyttyj�. T�rke� oli my�s p��t�ksentekij�iden ja muiden sidosryhmien sitoutuminen ratkaisuihin.

    Hankkeen rakennusty�t aloitettiin vuonna 2001. Haaransillan ja Kempeleen v�linen osuus rakennettiin poikkileikkaukseltaan kapeana moottoritien�, jossa vastaan tulevat kaistat erotettiin keskikaiteella ja v�li Kempele - Kiviniemi perinteisen� keskikaistalla varustettuna moottoritien�.

    Toimenpiteet Hankkeen yhteydess� rakennettiin mm. uutta moottoritiet� 9,5 km, moottoritien toista ajorataa 7,3 km, uusia siltoja 21 kpl, meluesteit� 7 km, pohjavesisuojausta 2,3 km sek� yksi eritasoliittym� ja yksi kiertoliittym�. Hankkeen valmistuttua on Oulun seudulla valtatie 4 v�lill� Haaransilta-R�in�nper� moottoriv�yl�� yhteens� 52,8 kilometri�.

    Liikennem��r�t ja ongelmat

    Haaransillan ja Kempeleen v�lisen tiejakson liikennem��r�t vaihtelevat nykyisin v�lill� 12 000 - 18 000 autoa vuorokaudessa. Vuoteen 2030 menness� liikenteen on ennustettu kasvavan Tupoksen pohjoispuolella jo yli 23 000 autoon vuorokaudessa.

    Liikenneturvallisuudeltaan tiejakso vastaa Suomen vilkkaiden p��teiden keskim��r�ist� turvallisuustilannetta. Henkil�vahinkoon johtaneita onnettomuuksia tapahtuu tieosuudella keskim��rin nelj� vuodessa.

    Valtateiden 4 ja 8 tasoliittym� on nykyisin onnettomuushistorialla mitaten Oulun tiepiirin vaarallisin liittym�.

    Liikenteen sujuvuus ja liikenneturvallisuus paranivat

    Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta merkitt�vimm�t muutokset ovat uuden moottoritieosuuden rakentaminen valtatie 8:n liittym�n ja Kempeleen v�lille sek� moottoriliikennetien t�ydent�minen moottoritieksi rakentamalla toinen ajorata Kempeleen ja Kiviniemen v�lille.

    Haaransillan kiertoliittym�n on arvioitu olevan liikenteenv�lityskyvylt��n riitt�v� viel� ennustetilanteessakin normaalin huipputunnin aikana.

    Henkil�vahinkoihin johtavien onnettomuuksien m��r� v�henee vuoden 2030 tilanteessa noin nelj�ll� onnettomuudella vuodessa. Nykyiseen verrattuna v�henem� on noin 43%.

    Joukkoliikenne ja kevyt liikenne

    Ajoneuvoliikenteen olosuhteet parantavat linja-autoliikenteen sujuvuutta huipputuntien aikana edist�en n�in aikataulussa pysymist�. Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat Haaransillan alueella sek� valtatien 4 ja 8 suunnassa.

    Ymp�rist� ja maank�ytt�

    Valtatie 4 sijoittuu Limingan lakeuden maisema-alueelle. Tienlinjaus noudattaa nykyisi� maank�yt�n suunnitelmia. Tien valmistumisella on merkitt�v� vaikutus sek� pitk�nmatkalaisen ett� paikallisen liikenteen sujuvuudelle Oulun etel�puolella.

    Uusi tie antaa lis�mahdollisuuksia mm. Limingan ja Tyrn�v�n kuntien kehittymiselle. Erityisen t�rke� uusi tie on Tupoksen taajaman kasvulle. Toisen ajoradan valmistuminen Kempeleen ja Kiviniemen v�lille luo lis� mahdollisuuksia my�s Kempeleelle vetovoimaisena asuinpaikkana.

    Ratkaisut v�hent�v�t 55 dBA:n melualueella asuvien asukkaiden m��r�� 85:ll� asukkaalla. Ilman laadun ohjearvot eiv�t ylity hankkeen alueella.

    Meluhaittoja v�hennettiin rakentamalla meluesteit�. Kempeleenharjun pohjavesialueen pohjavesisuojausta t�ydennettiin ajoratamuutosten osalta. Ymp�rist�vaikutuksia seurataan sek� rakentamisen aikana ett� j�lkeen tarkkailuohjelmilla Kempeleenharjun alueella ja Tyrn�v�njoen ja �ngeslev�njoen uomansiirtojen vaikutusalueella.

    Taloudelliset vaikutukset

    Hankkeen suurimmat hy�dyt syntyv�t liikenteen sujuvuuden parantamisesta aiheutuvista aika- ja onnettomuuskustannuss��st�ist�. Hanke lis�� liikennej�rjestelm�n kustannustehokkuutta ja parantaa henkil�- ett� tavaraliikenteen sujuvuutta ja toimintavarmuutta. Hanke tukee valtakunnallisesti alue- ja yhdyskuntarakenteen kehitt�mist� sek� parantaa pohjois-etel�suuntaisia logistisia yhteyksi�.

    Urakoitsija valittiin EU-menettelyll�

    Valtatie 4:n rakentamishanke v�lill� Haaransillan ja Kiviniemen toteutettiin nk. kokonaisrahoitushankkeena. Hankkeen rahoitus my�nnettiin kerralla valtion budjettiin, eik� perinteisen� eri vuosille my�nnettyin� rahoituksina. Kokonaisrahoituksella p��st��n kustannuss��st�ihin perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska urakoitsijalla on mahdollisuus suunnitella ja toteuttaa rakentaminen optimiaikataulun mukaan. Hankkeen tilaaja, Tiehallinnon Oulun tiepiiri, valitsi urakoitsijan EU-s��nn�sten mukaisesti kansainv�lisen tarjouskilpailun perusteella. Tilaaja arvioi saadut tarjoukset urakkahinnan ett� laadun osalta. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 31 miljoonaa euroa.

    Lis�tietoja
    Projektip��llikk� Heimo Tervola, puh 0204 22 6835, gsm. 0400 287329


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�