Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


UUSIEN TIETYYPPIEN KEHITTÄMINEN JA TESTAUS
Uudet tietyypit

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Uudet tietyypit
Ulkomaiset kokemukset uusista tietyypeistä
Yhteenveto Suomen koeteistä
Kapean nelikaistaisen tien rakennuskustannukset ja toteutettavuus


Lisätietoja seuraavista julkaisuista

  • Uudet tietyypit, selvitys ulkomaisista kokemuksista, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 21/1999, TIEL 4000193
  • Uudet tietyypit, yhteenveto Suomen koeteistä, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 31/1998, TIEL 4000190
  • Kapean nelikaistaisen tien rakennuskustannukset ja toteutettavuus, Valtatie 5 Vehmasmäki-Hiltulanlahti, Tiehallinnon selvityksiä 36/2001, TIEH 3200682

Yleistä

Maaseudun kaksikaistaisten pääteiden turvallisuus ja palvelutaso ei kaikilta osin vastaa nykyisiä vaatimuksia. Yksi keskeisimmistä uusista parantamisratkaisuista on uusien tiepoikkileikkausten käyttöönottaminen. Uudet tiepoikkileikkaukset sijoittuvat välityskyvyltään tavallisen kaksikaistaisen tien ja moottoritien väliin. Myös kustannuksiltaan uusien poikkileikkausten mukaiset ratkaisut ovat tavallisen kaksikaistaisen tien ja moottoritien välissä.

Uusien tietyyppien osalta on selvitetty niiden ulkomaisia kokemuksia, tutkittu niiden soveltuvuutta Suomen olosuhteisiin erilaisilla tiehankkeilla ja selvitetty niiden vaikutuksia liikenteen sujuvuuteen, liikenneturvallisuuteen ja rakennuskustannuksiin.

takaisin alkuun

Uudet tietyypit

Uusilla tietyypeillä parannetaan kaksikaistaisten teiden ohitusmahdollisuuksia Keskikaideratkaisut parantavat liikenneturvallisuutta erityisesti kohtaavien ajoneuvojen välillä. Uudet tietyypit ovat moottoriteitä kapeampia vieden vähemmän tilaa ja ollen rakennuskustannuksiltaan edullisempia.

Leveäpientareinen tie

Kaistojen leveys on normaali 3,75 metriä. Piennarleveys on leveä noin 2,0…3,0 metriä.


Leveäkaistatie

Kaistan leveys on 5,25…5,5 metriä ja siten ohitus on mahdollista suorittaa siirtymättä vastaantulevan liikenteen kaistalle


Ohituskaistatie

Tiellä on jatkuva ohituskaista vuorotellen kumpaakin suuntaan. Ajosuunnat erottaa toisistaan sulkuviiva.


Ohituskaistatie keskikaiteella

Tiellä on jatkuva ohituskaista vuorotellen kumpaakin suuntaan. Ajosuunnat erottaa toisistaan keskikaide.


Kapea nelikaistainen tie keskikaiteella

Tiellä on kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin, vastakkaiset ajosuunnat on erotettu toisistaan keskikaiteella.

takaisin alkuun

Ulkomaiset kokemukset uusista tietyypeistä


Ohitus- ja leveäkaistatien rakentaminen edellyttää noin 8000…12000 ajoneuvon vuorokausiliikennemäärää (Ruotsi).

Ohituskaistatien suurin havaittu tuntiliikennemäärä on noin 1900 ajoneuvoa suuntaan (Tanska), leveäkaistatien vastaava liikennemäärä vaihtelee 1700…2000 (Iso-Britannia, Saksa) ajoneuvon välillä.

Ohituskaistatien ohituskaistalla ajonopeudet ovat nousseet selvästi, peruskaistalla muutosta ei ole juurikaan tapahtunut ja yksikaistaisella vastakkaisella ajosuunnalla keskinopeus on hieman laskenut (Ruotsi, Tanska). Leveäkaistatiellä keskinopeudet ovat hieman nousseet (Ruotsi, Saksa).

Nopeustaso Saksan leveäkaistaisilla teillä verrattuna kaksikaistaisiin teihin (ja moottoriteihin) (Frost & Keller 1994)

Saksassa ja Kanadassa on leveäkaistatiellä havaittu 20…30% pienemmät jonopituudet kuin kaksikaistateillä. Ruotsissa ei muutosta ole havaittavissa, tämä selittyy vertailutilanteessa kaksikaistaisen leveäpientareisen tien sujuvalla käytöllä.

Kapeilla nelikaistateillä nopeustaso ja kapasiteetti ovat jonkin verran alhaisempia kuin moottoriteillä, mutta kuitenkin selvästi korkeampia kuin tavallisilla kaksikaistateillä (Ruotsi, Saksa).

Ajosuunnat on erotettu toisistaan keskikaiteella

Tarkastelujen uusien tietyyppien turvallisuustaso on yleensä parempi kuin tavallisten kaksikaistateiden. Saksalaisten kokemusten mukaan ohituskaistatie on turvallisempi ratkaisu kuin leveäkaistatie. Uusien keskikaiteellisten tietyyppien arvioidaan poistavan vakavat kohtaamis- ja ohitusonnettomuudet sekä suistumiset vastaantulevan kaistalle ja sen yli.

Arvioiden mukaan kapean nelikaistaisen tien turvallisuus on lähempänä moottoritien kuin tavallisen kaksikaistaisen tien turvallisuutta.

takaisin alkuun

Yhteenveto Suomen koeteistä

Tarkastelu on kohdistunut Suomessa 1990-luvun alkupuolella toteutettuihin ohituskaistateihin ja leveäkaistateihin. Tarkasteltavat kohteet ovat olleet:

  • Ohituskaistatieosuudet valtatie 4 Järvenpää-Lahti (20km) ja Lahti-Heinola (26km)
  • Leveäkaistatiet valtatie 4 Asemakylä-Räinänperä (6km) ja valtatie 12 Lahti-Heinola (20km)

Tarkastelun tulokset

Kaikilla tarkastetuilla teillä ohitusten määrä lisääntyi huomattavasti (20…100%).

Keskimääräiset matkanopeudet kasvoivat 1…5km/h.

Liikenteen jonoutuminen väheni ja jonojen keskipituudet lyhenivät.

Haastattelujen mukaan 80 % piti uusia tieratkaisuja tavallisia moottoriliikennetieratkaisuja parempina.

Tutkimusten perusteella ei voida päätellä, kumpi olisi parempi tietyyppi.

takaisin alkuun

Selvitys kapean nelikaistaisen tien rakennuskustannuksista ja toteutettavuudesta

Keskikaiteella varustettu, kapea nelikaistainen tie otettiin käyttöön valtatiellä 5 välillä Vehmasmäki - Hiltulanlahti. Hankkeessa toteutettiin kapeaa nelikaistaista tietä noin 11km.

Kapean nelikaistaisen tieosuuden kokonaiskustannukset olivat 14,9 miljoonaa euroa (88,4Mmk). Jos osuus olisi toteutettu moottoritienä, olisivat kokonaiskustannukset olleet 19 miljoonaa euroa (113,3Mmk) ja moottoriliikennetienä 11,8 miljoonaa euroa (70,4Mmk). Moottoriliikennetievaihtoehdossa olisi lisäksi pitänyt varautua myöhemmin toteutettavaan moottoritien toiseen ajorataan mm. silloissa ja maa-alueissa. Tällöin moottoriliikennetien kustannukset olisivat olleet hyvin lähellä kapean nelikaistaisen tien kustannuksia, 14,5 miljoonaa euroa (86,19Mmk).
 


Kapean nelikaistaisen tien toteuttamisessa ei koettu ongelmia, jotka olisivat liittyneet uudentyyppiseen poikkileikkaukseen. Yksinkertaisen, keskeltä harjakallistetun poikkileikkauksen rakentaminen koettiin jopa helpommaksi kuin moottoritiepoikkileikkauksen.

Kapean nelikaistaisen tien keskikaistalle asennettiin putkipalkkikaidetta noin. 11,5 km. Kaidetyyppiä ei ole Suomessa käytetty aiemmin. Keskikaiteen asennus kapealle päällystetylle keskikaistalle tehtiin päällysteen päältä.

Kunnossapitäjien ja pelastuslaitoksen tarpeisiin rakennettiin nelikaistaisen tien osuudelle kaksi kääntöpaikkaa, joiden kohdille jätettiin keskikaiteeseen aukot. Niiden sulkemiseen tarkoitettuja kauko-ohjattuja puomiratkaisuja ei ole vielä löytynyt.


takaisin alkuun

takaisin "uusien tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö