Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


UUSIEN TIETYYPPIEN KEHITTÄMINEN JA TESTAUS
Kapeiden pientareiden vaikutus kaksiajorataisten teiden liikenneturvallisuuteen

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Tilastollinen tarkastelu
Poliisin täyttämien onnettomuuslomakkeiden analysointi


Lisätietoja sueraavasta julkaisusta

  • Kapeiden pientareiden vaikutus kaksiajorataisten teiden liikenneturvallisuuteen, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 48/1999, TIEH 4000227

Yleistä

Tutkimuksessa vertailtiin liikenneturvallisuutta kaksiajorataisilla teillä, joilla oli joko
kapeat pientareet (
<4m) tai leveät pientareet (>4m). Moottoritiet jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle.

Tutkimus koostui tilasto-osasta ja yksityiskohtaisemmasta poliisin täyttämien onnettomuuslomakkeiden analyyseistä. Tutkimuksessa tarkasteltiin vain tien linjalla tapahtuneita onnettomuuksia, liittymien kohdalla tapahtuneita onnettomuuksia ei siis tarkastettu.

Onnettomuuslomaketarkastelun perusteella pientareen kapeudella oli vaikutus onnettomuuden syntyyn 3,1 %:ssa kaikista kapeapientareisilla ajoradoilla tapahtuneista onnettomuuksista. Henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia näistä oli yksi.

Tarkastelun yhteenvetona voitiin todeta, että kaksiajorataisen tien kapea piennar ei tutkitun aineiston perusteella ole merkittävä turvallisuusriski.

takaisin alkuun

Tilastollinen tarkastelu

Nopeusrajoitus 100km/h

  • Kapeapientareisilla kaksiajorataisilla teillä tapahtui 100km/h nopeusrajoitusalueella tilastollisesti merkitsevästi enemmän onnettomuuksia kuin leveäpientareisilla kaksiajorataisilla teillä.

  • Kapeapientareisilla kaksiajorataisilla teillä tapahtui merkitsevästi enemmän peräänajoja.

  • Henkilövahinko-onnettomuuksissa piennarleveydellä ei ollut tilastollisesti merkittävää vaikutusta.

Nopeusrajoitus 70km/h tai 80km/h

  • Leveäpientareisilla kaksiajorataisilla teillä tapahtui tilastollisesti enemmän onnettomuuksia kuin kapeapientareisella kaksiajorataisilla teillä. Myös henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia tapahtui tilastollisesti merkitsevästi enemmän leveäpientareisilla kaksiajorataisilla teillä.

  • Leveäpientareisilla kaksiajorataisilla teillä tapahtui enemmän suistumisia. Henkilövahinkoihin johtavista onnettomuuksista suistumisen osuus oli leveäpientareisilla teillä 75% ja kapeapientareisilla teillä 54%.

Poliisin täyttämien onnettomuuslomakkeiden analysointi

  • Analysoinnin pohjalta ei voitu vahvistaa pientareen leveyden vaikutusta edellä kuvattuihin tilastollisiin eroihin.

  • Kapeapientareisen tien onnettomuudet, joissa törmätään oikeaan reunaan pysäköityyn ajoneuvoon, olisi mahdollisesti estettävissä leveällä pientareella. Pysäköinnin syynä olivat ajoneuvon rikkoutuminen tai polttoaineen loppuminen.

takaisin alkuun

takaisin "uusien tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö