Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


KUNNOSSAPITO
Kapean nelikaistaisen tien kunnossapito

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Tien talvihoito ja ajo-olosuhteet
Kunnossapidon kustannuksista
Kokemuksia tien hoidosta


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Kapean nelikaistaisen tien kunnossapito, Valtatie 5 välillä Vehmasmäki - Hiltulanlahti, Tiehallinnon selvityksiä 77/2001, TIEH 3200723
Yleistä

Lokakuussa 2000 avattiin liikenteelle kapea nelikaistainen tieosuus valtatiellä 5 välillä Vehmasmäki - Hiltulanlahti Kuopion eteläpuolella. Tiellä on 11 km:n osuudella yhtenäinen päällyste, jossa vastakkaiset ajosuunnat on erotettu toisistaan keskikaiteella, joka on Suomessa uusi putkipalkkikaidetyyppi. Tien kokonaisleveys on 18,7m. Ajokaistat ovat 3,5m levyisiä ja keskisarka 1,7m. Tiejakson liikennemäärä on noin 8000 ajon./vrk.

Tässä uuden tietyypin kunnossapidon seurantatutkimuksessa on kerätty ja analysoitu tiedot tien kunnossapidon menetelmistä, työmääristä ja kustannuksista. Ensimmäisen käyttövuoden perusteella on myös kerätty kunnossapitäjän kokemuksia tien hoidosta.

Kapeaa nelikaistaista tietä on verrattu hoidon työmäärien ja kustannusten osalta läheiseen moottoritieosuuteen, normaaliin yksiajorataiseen tiehen sekä ohituskaistoilla varustettuun kaksikaistaiseen tiehen.

takaisin alkuun

Tien talvihoito ja ajo-olosuhteet

Kapean nelikaistaisen tien talvikunnossapito on työmenetelmiltään ja työmääriltään samankaltaista kuin moottoritiellä. Tieosuus kuuluu talvihoitoluokkaan Is kuten moottoritiekin.

Lumenpoisto ajoradalta tehdään kahdella aura-autolla, jotka ajavat porrastettuna parina. Lumi aurataan keskeltä ulospäin, koska keskisarkaa ei ole. Rampit aurataan erillisellä "ramppiautolla" kuten moottoritielläkin.

Talvisten kelikamerakuvien ja ajohavaintojen perusteella:

  • Ajourat peruskaistalla ovat pääosin paljaat
  • Lopputalvesta peruskaistan ajourat siirtyvät keskemmälle
  • Siirtyminen ohituskaistalle on helpompaa, koska kaistojen väliin muodostuva lumikerros on matalampi ja kapeampi kuin moottoritiellä
  • Keskikaiteen viereen jää noin metrin leveä vyöhyke
  • Raskaan liikenteen nostattama lumipöly haittaa vastaantulevia enemmän kuin moottoritiellä

Liukkaudeltaan (kitkamittaukset) kapea nelikaistainen tie ja moottoritie eivät juuri eroa toisistaan. Molemmissa ohituskaista on liukkaampi kuin peruskaista.


takaisin alkuun

Kunnossapidon kustannuksista

Talvihoidon suoritemäärien perusteella on arvioitu eroja eri tietyyppien talvihoidon kustannuksissa. Tuloksena saadut kilometrikustannukset kuvaavat pelkän tielinjan työn hoitokustannuksia.

  • Kapealla nelikaistaisella tiellä kuten moottoritielläkin talvihoidon työkustannukset ovat tielinjalla noin 2900 €/km/v (17000mk/km/v )
  • Tien talvihoito on noin 50% kalliimpaa kuin perinteiosellä kaksikaistaisella tiellä
  • Ohituskaistoilla varustetun kaksikaistaisen tien vastaavat kustannukset ovat noin 2500€/km/v (15000mk/km/v )
  • Kapealla nelikaistaisella tiellä ja moottoritiellä eritasoliittymien hoito nostaa kokonaiskustannuksia suhteessa em. muihin tietyyppeihin

Huom;
Työkustannukset tielinjalla, liittymät eivät ole mukana.

Kesähoidon kustannusten osuus koko vuoden hoitokustannuksista on pieni, arviolta noin 8%. Erot eri tietyyppien välillä ovat suhteellisen pienet.

Kapean nelikaistaisen tien uudelleenpäällystämisessä keskikaiteen aiheuttamat lisäkustannukset ovat arviolta 1300€/km (7500mk/km ). Lisäkustannuksia aiheuttaa käsin toteutettava keskikaistan päällystystyö.

Kokemuksia tien hoidosta

Saatujen kokemusten perusteella kapean nelikaistaisen tien kunnossapito ja rakenneratkaisut ovat toimineet lähes ongelmitta. Tien hoito on ollut ennakkokäsityksiin nähden jopa helpompaa. Tutkimuksessa saatiin seuraavia havaintoja ja kokemuksia:

  • Ongelmia sulamisvesien valumisesta yli ajoradan eikä muitakaan tien kuivatukseen liittyviä ongelmia ole havaittu
  • Keskikaiteena käytetyn putkipalkkikaiteen rakenneyksityiskohdat vaikeuttavat tehokasta aurausta
  • Liikennemerkkien sijoittaminen kapealle keskisaralle ongelmallista
  • Keskikaistan kulkuaukkojen yhteyteen rakennetut silmukat voivat houkutella laittomiin U-käännöksiin ja pysäköintiin
  • Kaidevaurioita on tapahtunut suhteellisen runsaasti ja niiden korjaaminen on hankalampaa kuin perinteisen W-johteen
  • Ajonopeudet sekä eri kaistojen käyttö eivät poikkea moottoritiestä

Projektitiedote 1.3.2002 projektin tuloksista (pdf 80KB)

takaisin alkuun

takaisin "kunnosapito" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö