Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


LIIKENTEEN HALLINTA

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Perinteinen kaksikaistainen tie
Ohituskaistatie
Keskikaiteellinen ohituskaistatie
Leveäkaistainen tie
Keskikaiteellinen kapea nelikaistainen tie


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Telematiikan sovellukset uusilla tietyypeillä, Tiehallinnon selvityksiä 38/2001, TIEH 3200684

Yleistä

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää tieliikenteen telematiikan käyttömahdollisuuksia liikenteen hallinnan ja liikennetiedotuksen apuvälineenä pääteiden uusien poikkileikkausratkaisujen yhteydessä. Samalla esitetään suosituksia telematiikan käytöstä erilaisissa tietyyppien ongelmatilanteissa. Tutkimuksen kohteena ovat yksiajorataisina tietyyppeinä perinteinen kaksikaistainen tie, ohituskaistatie, keskikaiteellinen ohituskaistatie ja leveäkaistainen tie. Kaksiajorataisena tietyyppinä on tarkasteltu kapeaa nelikaistaista tietä keskikaiteella varustettuna.

Seuraavat liikenteen ohjauksen keinot ovat mukana selvityksessä:

  • muuttuvat nopeusrajoitukset
  • muuttuva kaistaohjaus
  • ramppiohjaus
  • vaarasta varoittaminen
  • reittiopastus
  • raskaan liikenteen rajoitukset
  • kaistan käyttökielto / ohituskielto

Liikenteen tiedotuksessa on tutkittu:

  • tiesää- ja kelitiedottaminen
  • liikennetilannetiedottaminen
  • turvavälitiedotus
  • nopeusnäytöt
  • tiedottaminen anjoneuvoon

takaisin alkuun

Perinteinen kaksikaistainen tie

Perinteisillä kaksikaistaisilla teillä telematiikan keinoilla voidaan vaikuttaa seuraaviin ongelmiin:

  • liittyminen päävirtaan liittymissä
  • kelin aiheuttamat ongelmat
  • hirvieläinten risteämiset
  • kevyen liikenteen ongelmat
  • tien kapasiteetin ylittyminen
  • raskaan liikenteen määrä

Yleisimmin käytetyt telematiikan keinot ovat muuttuvat nopeusrajoitukset sekä erilaiset muuttuvat varoitusmerkit. Liikennetilanteesta tiedottaminen varoitusmerkein sekä tiedottaminen ajoneuvoon ovat myös suositeltavia keinoja.

takaisin alkuun

Ohituskaistatiet

Tarkastelluista poikkileikkauksista kaikkein eniten telematiikan keinoja voidaan hyödyntää ohituskaistateillä. Ongelmatilanteita, joihin telemaatiikan keinot voidaan kohdistaa, ovat:

  • tietyypin muutoskohdat (ohituskaistaosuudelta siirtyminen yksikaistaiselle osuudelle)
  • kelin aiheuttamat ongelmat
  • hirvieläinten risteämiset
  • kevyen liikenteen ongelmat
  • tien kapasiteetin ylittyminen

Suositeltavimpia telematiikan keinoja ovat muuttuvat nopeusrajoitukset, vaarasta varoittavat merkit sekä tiedottaminen ajoneuvoon. Toissijaisia keinoja ovat ajokaistan käyttökielto, tiesää- ja kelitiedottaminen sekä liikennetilanteesta tiedottaminen varoitusmerkein.

takaisin alkuun

Keskikaiteellinen ohituskaistatie

Keskikaiteellisen ohituskaistatien häiriötilanteiden hallintaan telematiikka sopii hyvin. Tien kapasiteetin äärirajoilla tapahtuvat ongelmatilanteet kuten nopeustason romahtaminen on mahdollisesti vältettävissä kaistaohjauksella tai liikenteen nopeustason sovittamisella ideaaliseksi. Esim. mahdollinen ongelmatilanne voi syntyä yksikaistaisen osuuden tukkeutuessa esim. osuudelle pysähtyneen ajoneuvon tai onnettomuuden vuoksi. Muita ongelmatilanteita voivat olla:

  • tietyypin muutoskohdat
  • kelin aiheuttamat ongelmat
  • hirvieläinten risteämiset
  • kevyen liikenteen ongelmat
  • tien kapasiteetin ylittyminen

Suositeltavia telematiikan keinoja ovat erilaiset muuttuvat varoitusmerkit, muuttuvat nopeusrajoitukset ja kaistaohjaukset, kaistan käyttökielto sekä reittiopastus. Lisäksi suositellaan tiesää- ja kelitiedotusta, liikennetilannetiedotusta sekä suoraan ajoneuvoon tiedottamista.

takaisin alkuun


Leveäkaistainen tie

Leveäkaistaisen tien ongelmatilanteet ovat lähes samanlaisia kuin tavallisilla kaksikaistaisilla teillä:

  • liittyminen päävirtaan liittymissä
  • kelin aiheuttamat ongelmat
  • hirvieläinten risteämiset
  • kevyen liikenteen ongelmat
  • ajoneuvon sijaintiin ja ohitustapaan liittyvät riskit

Käytettävissä olevia telematiikan keinoja ovat muuttuvat nopeusrajoitukset, vaarasta varoittavat merkit, tiesää- ja kelitiedottaminen sekä tiedottaminen suoraan ajoneuvoon.

Keskikaiteellinen kapea nelikaistainen tie

Telematiikan ratkaisukeinot ovat määrällisesti vähiten hyödynnettävissä kaksiajorataisilla teillä. Toisaalta liikennemäärät ovat kaksiajorataisilla teillä korkeita ja tästä johtuen keinoilla saatavat vaikutukset ovat suurempia kuin kaksi- tai kolmekaistaisilla teillä.

Selvityksen mukaan telematiikan keinoja tulisi tarkastella seuraavissa ongelmatilanteissa:

  • tietyypin muutoskohdat
  • kelin aiheuttamat ongelmat
  • hirvieläinten risteämiset

Suositeltavia telematiikan keinoja ovat muuttuvat nopeusrajoitukset, muuttuvat kaistaohjaukset, vaarasta varoittaminen, tiesää- ja kelitiedottaminen sekä liikennetilanteesta tiedottaminen.

Yhteenveto telematiikan sovellutuksista eri tietyypeillä

takaisin alkuun

takaisin "liikenteen hallinta" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö