Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


LIITTYMÄT
Päätiet ja paikallinen liikenne, toteutettujen kohteiden analyysi

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Yhteenveto havainnoista
Kehittämistarpeet toiminnallisille ja verkollisille ratkaisuille

Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Kevyen liikenteen ja yksityistieliittymien yhteiset ratkaisut, toteutettujen kohteiden analyysi, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 33/1999, TIEL 4000214

Yleistä


Analyysin kohteena on toteutettuja ja suunnitteluvaiheessa olevia pääteiden parantamishankkeita ja niissä toteutettuja toimenpiteitä. Toimenpiteiden tavoitteena on samanaikaisesti yksityisteiden liittymien vähentäminen sekä kevyen liikenteen olosuhteiden parantaminen. Tarkasteltuja päätiehankkeita oli yhteensä 13.

Ongelman tarkastelu ja analysointi kohdistui kolmeen tekijään:

  1. Päätien laatutaso (ajo-olosuhteet, geometria, nopeustaso)
  2. Liittymätiheys (päätien sujuvuus ja turvallisuus)
  3. Kevyen liikenteen yhteyspuutteet

Yhteenveto havainnoista

Rinnakkaistieyhteyksien käyttö liittymien yhdistämisessä on yleisempää taajamien reuna-alueilla kuin haja-asutusalueella.

Haja-asutusalueella rakennettaessa päätie uuteen paikkaan yksityisteiden liittymätiheys jää usein suuremmaksi kuin parannettaessa tiiviissä tienvarsiasutuksessa päätietä rinnakkaisyhteyksin.

Haja-asutusalueella ohituskaistojen kohdalla ja taajaman reuna-alueilla 60km/h nopeusrajoitusalueella linja-autopysäkkien kevyen liikenteen jatkoyhteydet ovat usein puutteelliset.

Päällystettyjen pientareiden leveydet ovat usein samat sekä haja-asutusalueen 100km/h että taajaman reuna-alueen 60km/h nopeusrajoitusalueella
.

takaisin alkuun

Kehittämistarpeet toiminnallisille ja verkollisille ratkaisuille

Kun päätien nopeustaso kasvaa, aiheuttavat päätiellä selvästi alhaisemmalla nopeudella liikkuvat sekä turvallisuusriskin että heikentävät päätien sujuvuutta.

Jatkossa tulisi määrittää nykyistä selkeämmin vähäliikenteisten teiden liittymien liittymäjärjestelyiden ja hitaan liikenteen erottelutarpeen lähtökohdat.

Kevyen liikenteen erotteluratkaisujen tarve tulee ensisijaisesti esille taajamissa, mutta myös haja-asutusalueella ja taajamien reuna-alueilla tien varren maankäytön kasvaessa.

Jatkossa tulisi tarkastella ja konkretisoida niitä tekijöitä, jotka perustelevat hitaan ja kevyen liikenteen kokonaisratkaisujen käyttöä päätien pituus- ja poikkisuunnassa.

Tarkasteltaessa ratkaisujen verkollista jatkuvuutta, jatkuvuus usein puuttuu. Lähiympäristön maankäytöllä on liikkumistarvetta sekä päätien pituus- että poikkisuunnassa.


Jatkuvuus puuttuu - lähiympäristön maankäytön synnyttämää liikkumistarvetta on sekä päätien pituus- että poikkisuunnassa.

Kohtuullinen jatkuvuus päätien poikkisuunnassa, mutta ei pituussuunnassa.

Hyvä jatkuvuus päätien suunnassa - poikkisuunnassa puutteellinen.


takaisin alkuun

takaisin "liittymät" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö