Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


PÄÄTEIDEN SUUNTAUS
Pääteiden tietyyppien geometriavaatimukset ja uudet LVM:n ohjeet ohitusnäkemävaatimuksiksi

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Mitoitusperusteet ja näkemät
Uudet ohitusnäkemäpituudet
Linjauksen kaarresäteet
Tasauksen pyöristyssäteet
Maastoon sovittaminen


Lisätietoja seuraavista julkaisuista


Yleistä


Uusille tietyypeille on selvitetty geometriset mitoitusperusteet ja suuntauksen suunnitteluperiaatteet, jotta tiet olisi mahdollista suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaisesti ja taloudellisesti ottaen myös maasto-olosuhteet huomioon.

Tarkasteltavana olivat seuraavat tietyypit:

  • Tavallinen kaksikaistainen tie
  • Moottoriliikennetie
  • Ohituskaistatie
  • Keskikaiteellinen ohituskaistatie
  • Leveäkaistatie
  • Kapea nelikaistainen tie
  • Moottoritie

takaisin alkuun

Mitoitusperusteet ja näkemät

Suuntauksen suunnittelussa keskeiset mitoitusperusteet ovat mitoitusnopeus, kuljettajien reaktioaika, tien kitkaominaisuudet sekä näkemätarkasteluissa kuljettajan silmäpisteen korkeus ja esteen korkeus.

Pääteiden suuntauksen suunnittelussa tarvittavia näkemiä ovat:

  • Pysähtymisnäkemä
  • Kohtaamisnäkemä
  • Liittymisnäkemä
  • Päätöksentekonäkemä
  • Ohitusnäkemä

Perinteisten ja uusien tietyyppien mitoitusperusteet ovat samat ja niiden perusarvoissa on eroa vain estekorkeudessa. Esimerkiksi pelkästään moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitetulla keskikaiteellisella ohituskaistatiellä tai nelikaistaisella tiellä riittää pysähtymisnäkemätarkasteluissa edellä ajavan ajoneuvon takavalojen näkyminen matalan esteen sijasta.

Päätietyypeistä leveäkaistatie vaatii parhaat näkemäolosuhteet. Tiellä tulee ohitusturvallisuuden vuoksi olla mahdollisimman paljon ohitusnäkemää ja jokaisessa tien kohdassa vähintään kohtaamisnäkemä. Muilla tietyypeillä riittää vähimmäisvaatimuksena puolta lyhyempi pysähtymisnäkemä.

Uudet ohitusnäkemäpituudet

Ohitusnäkemäpituudet on määritetty aikaisemmin teoreettisten laskentamallien avulla, joissa on lähdetty oletetusta ajoneuvojen nopeuserosta, turvallisuusvälistä ja ajodynamiikasta. Viimeisten kymmenen vuoden aikana kuljettajien ohittamista on alettu tutkia enemmän ja näkemäpituuksia määriteltäessä voidaan ottaa huomioon kuljettajien käyttäytyminen entistä paremmin.

Koko tieverkkoa tarkasteltaessa on todettu hyvien ohitusnäkemien parantavan turvallisuutta. Ohitusnäkemät vaikuttavat liikenneturvallisuuteen erityisesti vilkkailla pääteillä. Selvää riippuvuutta ohitusnäkemän pituuden ja liikenneturvallisuuden välillä tietyllä tiejaksolla ei ole kuitenkaan voitu osoittaa.

Uusien LVM:n yleisten teiden näkemäohjealueiden lähtökohtia ovat:

  • Ohitusnäkemien pituus ilmoitetaan mitoitusnopeuden mukaan

  • Ohitusnäkemävaatimus on asetettu siten, että 85% kuljettajista pystyy halutessaan ohittamaan edessään 20% nopeusrajoitusta hitaammin ajavan perävaunullisen kuorma-auton

Mitoitusnopeus
km/h

Ohitusnäkemä
m

60

600

70

650

80

700

90

800

100

850

  • Tiehallinnon antamien suositusten mukaan tiellä tulisi olla ohitusnäkemää tai sitä pidempää näkemää seuraavasti:

    Tieluokka

    KVL
    (ajon./vrk)

    Ohitusnäkemän
    vähimmäismäärä
    tiepituudesta

    Maksimietäisyys
    ohitusnäkemän lopusta
    seuraavan alkuun (km)

    Valta- ja kantatiet

    >3000

    30%

    2

    <3000

    25%

    3

    Seututie

     

    15%

    3

    Yhdystie

     

    10%

    4

takaisin alkuun

Linjauksen kaarresäteet

Uusien tietyyppien suurin sallittu ajonopeus on 100km/h. Ajodynamiikan mukaan minimikaarresäteet voivat olla samaa suuruusluokkaa kuin perinteisellä yksiajorataisella tiellä. Näkemät voivat kuitenkin vaatia normaalitietä parempaa minimigeometriaa.

Keskikaiteellisilla ohituskaistateillä ja kaiteellisilla nelikaistaisilla teillä pahimman näkemäesteen voi muodostaa keskikaide. Linjauksen kaarresäteiden tulee olla järeää keskikaidetta käytettäessä selvästi suurempia kuin tavallisella kaksikaistaisella tiellä. Kun kaidetyypiksi valitaan kevytrakenteinen kaide (ei muodosta näkemäestettä), voidaan käyttää samoja kaarresäteen minimiarvoja kuin kaksikaistaisella tiellä.

Suurten kaarresäteiden käyttöä puoltaa mahdollisuus käyttää myös kuivatuksen kannalta edullista kaksipuolista sivukaltevuutta tien kaarrekohdissa. Eritasoliittymien kohdilla edellytetään käytettävän suuria kaarresäteitä riittävien näkemien saamiseksi, kuten muillakin tietyypeillä.

Tasauksen pyöristyssäteet

Leveäkaistatiellä tulee tasauksen olla muita tietyyppejä korkealaatuisempaa, sillä kuperien pyöristyssäteiden minimiarvojen tulee olla lähes kaksi kertaa suurempia kuin muilla yksiajorataisilla teillä. Liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi vieläkin suurempien säteiden käyttö on suositeltavaa.

Pienimmät vaatimukset tasaukselle asettavat keskikaiteelliset ohituskaistatiet ja kaiteellinen nelikaistainen tie. Tosin eritasoliittymien ja ohituskaistojen päättymiskohdissa tarvittava päätöksentekonäkemä edellyttää suurisäteisiä kuperia pyöristyskaaria.


Nopeus-
rajoitus
km/h

Kupera pyöristyssäde m

Leveäkaistainen tie

Muu yksiajoratainen tie

Kaksiajoratainen tie

Ohjearvo

Vähimmäis-
arvo

Ohjearvo

Vähimmäis-
arvo

Ohjearvo

Vähimmäis-
arvo

80

12000

6500

6200

3400

4800

2700

100

21000

15000

11500

8000

8800

6100

120

 

 

 

 

20000
Mo tai Mol

17000
Mo tai Mol

Maastoon sovittaminen

Uusista tietyypeistä ohituskaistatie sopii geometristen minimivaatimusten perusteella parhaiten pienipiirteiseen suomalaiseen maastoon. Ohituskaistojen päättymiskohdat on kuitenkin sijoitettava hyvin näkyviin kohtiin.

Keskikaiteellisen ohituskaistatien ja nelikaistaisen tien, joilla kaide muodostaa näkemäesteen, sovittaminen maisemaan on hankalampaa kuin perinteisen yksiajorataisen tien tai kaiteettoman ohituskaistatien.

Leveäkaistatie soveltuu parhaiten avaraan, suuripiirteiseen ja tasaiseen maastoon. Pienipiirteisessä maastossa joudutaan käyttämään korkeita penkereitä ja syviä leikkauksia. Tasoliittymäjärjestelyt on kuitenkin helpompi tehdä leveäkaistatiellä kuin ohituskaistatiellä.


takaisin alkuun

takaisin "pääteiden suuntaus" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö