Tiehallinnon pääsivujen linkkilista

Tiennäyttäjä-lehti

takaisin sisältöluetteloon

Ohituskaistojen uudet suunnitteluperiaatteet

S12 etusivulle


Kaksikaistaisilla teillä tulisi liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden vuoksi olla ohitusmahdollisuuksia säännöllisin välein. Ohitusmahdollisuus voidaan toteuttaa ohitusnäkemien tai ohituskaistojen avulla. 1990 -luvulla Suomessa rakennettiin ohituskaistoja noin kymmenkunta vuosittain ja tällä hetkellä niitä on yhteensä noin 160. Ohituskaistat parantavat kaksikaistaisten teiden liikenneturvallisuutta vähentämällä vaarallisia ohituksia. Ohitusonnettomuuksien vakavuus onkin viimeisimmän tutkimuksen mukaan ohituskaistaosuuksilla pienempi kuin kaksikaistaisilla vertailualueilla. Sen sijaan kohtaamisonnettomuuksien vakavuus on ohituskaistaosuuksilla suurempi kuin kaksikaistaisilla vertailualueilla, vaikka kohtaamisonnettomuuksia tapahtuukin absoluuttisesti laskettuna enemmän kaksikaistaisilla osuuksilla.

VirtualMap-kuva ohituskaistasta
kuva SCC Viatek Oy Tampere
Keskikaide lisää liikenneturvallisuutta kohtaavien ajoneuvojen välillä. Ohituskaistojen kohdalla keskikaiteella voidaan estää tai lieventää onnettomuuden seurauksia ohitus- ja kohtaamisonnettomuuksissa sekä vasemmalle suistumisissa. Viimeisimmän tutkimuksen mukaan ohituskaistaosuuksilla tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tällaisia onnettomuuksia on ollut jopa 60 %, kun kaidetta ei ole ollut.

Ohittaa saa vain ohituskaistan suunnassa

Perinteinen poikkileikkaus ohituskaistan kohdalla on noin 14 m. Vastakkaiset ajosuunnat on erottanut kaksoissulkuviiva, mikäli näkemät eivät ohituskaistaan nähden vastakkaisessa suunnassa ole olleet riittävät ohitukseen. Kun kaksoissulkuviivaa ei ole ollut on syntynyt väärinkäsityksiä ja vaaratilanteitakin ohituskaistan käytössä. Aina ei ole ollut selvää, kuka on ohituskaistan ensisijainen käyttäjä. Toisaalta yksikaistaisen suunnan ohituskielto kieltää myös hitaan maatalousajoneuvon ohittamisen vastakkaisen ajosuunnan kaistaa käyttäen. Liikenneturvallisuussyistä nykyiset ohituskaistat tullaan varustamaan aina kaksoissulkuviivalla ja ohituskaistan käyttö sallitaan vain ohituskaistan suunnassa.

Ohituskaistojen ennakkomerkin tavoitteena on hillitä ohituksia ennen kaistan alkua.

Kuva Harri Vitikka

Keskikaide uusille ohituskaistoille

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi uudet ohituskaistat totutetaan niin, että ajosuunnat erottaa keskikaide. Keskikaiteella varustetun ohituskaistaosuuden poikkileikkaus on noin 15 m eli metrin perinteistä ohituskaistapoikkileikkausta leveämpi. Keskikaide edellyttää, että ohituskaistaosuus on lähes liittymävapaa. Mikäli liittymiä ei ensimmäisessä rakennusvaiheessa saada ohituskaistaosuudelta poistettua, voidaan ohituskaistaosuus toteuttaa ilman keskikaidetta. Myös uudet keskikaiteettomat ohituskaistaosuudet toteutetaan noin metriä aiempaa leveämpänä, jolloin varaudutaan toisessa rakennusvaiheessa toteutettavaan keskikaiteeseen. Leveämpi poikkileikkaus keskikaiteettomana mahdollistaa yksikaistaisen suunnan pientareen leventämisen, jolloin hitaan ajoneuvon ajaessa osaksi pientareella sen ohittaminen on mahdollista vastakkaisen ajosuunnan kaistaa käyttämättä. Ohituskaistat on mahdollista sijoittaa myös kohdakkain, jolloin ne muodostavat lyhyen nelikaistaisen osuuden. Myös lyhyt nelikaistainen osuus varustetaan keskikaiteella. Tällöin ohitusosuuden poikkileikkaus on noin 18 m. Tällaista ratkaisua voivat puoltaa esim. liittymäjärjestelyjen helpottuminen verrattuna ohituskaistojen perinteiseen peräkkäin sijoittamiseen tai rakentamisessa vaiheittain eteneminen nelikaistaiseen tiehen. Tällöin on tärkeää, että autoilija havaitsee ajavansa ohituskaistaosuudella eikä pidemmällä kaksiajorataisella tiellä.

Liittymät ja kevyt liikenne ohituskaistojen kohdalla

Ohituskaistojen kohdalle ei tulisi jättää liittymiä. Liittymä ohituskaistan alussa on liikenneturvallisuuden kannalta parempi kuin liittymän sijoittaminen ohituskaistan loppuun. Ohituskaistojenkohdalle kuitenkin jää usein vähäliikenteisiä liittymiä. Vähäliikenteiset yksityistiet ja maatalousliittymät on mahdollista toteuttaa silmukkaliittymin niin, että keskikaiteeseen jätetään tien ylitystä varten aukko. Vähäliikenteisiltä yksityisteiltä voidaan sallia liittyminen päätielle vain oikealle, mikäli se vähentää rinnakkaistiejärjestelyjä ja kiertohaittaa. Mikäli maatalousliikenne on pääsääntöisesti tien ylittävää liikennettä ja ohituskaistaosuuden kiertäminen aiheuttaa kohtuutonta haittaa, voidaan kaiteeseen jättää aukko tien kohtisuoraa ylitystä varten.

Ohituskaistan ja keskikaiteen edellyttämät liittymä- ja rinnakkaistiejärjestelyt parantavat myös kevyen liikenteen olosuhteita maaseudun pääteillä. Rinnakkaistiejärjestelyt mahdollistavat paitsi paikallisen ajoneuvoliikenteen myös kevyen liikenteen erottelun. Vähäinen päätien suuntainen kevyt liikenne voidaan keskikaiteellisilla ohituskaistaosuuksilla kuitenkin sallia, mikäli kohtuulliselle etäisyydelle päätiestä ei muodostu rinnakkaistieverkkoa. Mikäli osuudella on tien risteävää kevyttä liikennettä, rakennetaan alikulut.

Keskikaiteen valintaperusteista

Kapean keskikaistan kaidetyypeiksi soveltuvat vaijerikaide ja putkipalkkikaide. Betonikaide soveltuu keskikaiteeksi, mikäli halutaan sijoittaa valaisinpylväät tien keskelle. Muutoin betonikaide on kallis ja kaidetyypeistä eniten lunta kinostava. Putkipalkkikaide on kevyt ja edellistä huomaamattomampi. Se ei ehkäise kuitenkaan häikäisyä kuten betonikaide. Vaijerikaide on kevyin ja huomaamattomin kaidetyypeistä. Vaijerikaide ei kinosta, mutta on muita kaidetyyppejä herkempi kolhuille.


Kirjoittaja:

Tieinsinööri Päivi Pesu
Tiehallinto
Puh. 0204 22 2338

Julkaisut: Ohituskaistoilla varustettujen tiejaksojen turvallisuus
(toistaiseksi 11.1. julkaisematon selvitys)


takaisin alkuun


takaisin sisältöluetteloon

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö