Tiehallinnon pääsivujen linkkilista

Tiennäyttäjä-lehti

takaisin sisältöluetteloon

Tienkäyttäjien mielipiteet eri tietyyypeistä

S12 etusivulle


Uusia tieratkaisuja kehitettäessä ja otettaessa käyttöön tienkäyttäjiltä saatu palaute on tärkeää. Tiehallinto saa tienkäyttäjiltä palautetta joko suoraan, esim. soittoina Tienkäyttäjän linjalle tai Internetin kautta, tai tarkemmin kohdennettujen kyselyjen kautta.

Kokemuksia ja mielipiteitä uusista tietyypeistä on selvitetty mm. tienkäyttäjien haastatteluilla pääteiden varsilla sijaitsevilla huoltoasemilla. Haastattelut ovat kohdistuneet erityisesti ohituskaistatiehen, leveäkaistaiseen tiehen, leveäpientareiseen tiehen ja kapeaan nelikaistaiseen keskikaiteella varustettuun tiehen. Haastatteluissa on vertailukohtana ollut lisäksi mukana myös joko perinteinen kaksikaistainen valtatie tai moottoritie. Haastattelut on tehty edellä mainittujen tietyyppien läheisyydessä, jolloin tienkäyttäjällä on tuore kokemus ainakin jostakin haastattelun tietyypistä. Paitsi pitkämatkaisen liikenteen myös paikallisen liikenteen kokemus tiestä on tärkeä. Päätien varrella asuvien mielipiteitä tiestä on selvitetty mm. valtatiellä 6 sijaitsevan leveäkaistaisen sekaliikennetien läheisyydessä.

Mikä on paras tietyyppi ?

Yhteensä liki 1700:lta tienkäyttäjältä kysyttiin mielipidettä parhaimmasta tietyypistä elokuussa ja loka-marraskuussa vuonna 2000. Haastattelut tehtiin Heinolan Tähtihovissa valtatiellä 4, Pukaron Paronissa valtatiellä 6 ja Neste Ankkurituulessa valtatiellä 7. Vertailtavina tietyyppeinä olivat ohituskaistatie (kuten valtatiellä 4 välillä Lahti-Heinola), leveäkaistainen tie (kuten valtatiellä 7 välillä Koskenkylä - Kouvola) ja leveäpientareinen tie sekä tavanomainen kaksikaistainen valtatie.

Eri tietyypeille annetut kouluarvosanat eri teillä tehdyissä haastatteluissa

Parhaimman tietyypin valintaan vaikutti paikka, jossa haastattelu tehtiin. Siellä missä ihmiset olivat juuri ajaneet ohituskaistatietä, he pitivät tätä parhaimpana. Ajettuaan leveäkaistaista tietä, se puolestaan tuntui parhaimmalta. Tulos tukee sitä yleistä ilmiötä, että tienkäyttäjät tottuvat varsin hyvin siihen, mitä heille tarjotaan.

Tulokset osittivat kuitenkin, että leveäkaistainen tie on selvästi suositumpi kuin ohituskaistatie, kun tutkimuspaikka otetaan huomioon. Leveäkaistaisen tien suuremman suosion taustalla oli suurimpana tekijänä sen parempi sujuvuus. Edelleen voitiin todeta, että vastaajan ikä ei vaikuttanut tulokseen. Naiset asettivat useammin ohituskaistatien leveäkaistaisen tien edelle kuin miehet. Vastaajan suuremman vuotuisen ajomäärän havaittiin myös lisäävän tyytyväisyyttä leveäkaistaiseen tietyyppiin.

Onko kapea nelikaistainen tie liian kapea ?

Valtatiellä 5 tehtiin kesäkuussa ja lokakuussa vuonna 2001 noin 250 haastattelua, joissa selvitettiin tienkäyttäjien mielipiteitä Kuopion eteläpuolelle rakennetusta uudentyyppisestä kapeasta nelikaistaisesta keskikaiteella varustetusta tiestä. Haastatteluissa pyydettiin vastaajaa arvioimaan myös perinteistä kaksikaistaista tietä ja moottoritietä.

Kuljettajia pyydettiin arvioimaan eri tietyyppejä antamalla kullekin tietyypille kouluarvosana neljästä kymmeneen. Annettujen kouluarvosanojen
keskiarvot on esitetty taulukossa 1. Haastatteluissa käytettiin kapealle nelikaistaiselle tielle nimitystä "uusi nelikaistainen tietyyppi", jotta mahdolliset tietyypin nimen herättämät negatiiviset assosiaatiot, kuten ahtaus ja ruuhka, eivät johdattelisi haastateltavaa. Haastatteluissa esiteltiin myös väittämiä, joiden paikkansapitävyyttä vastaajan tuli omien kokemustensa mukaan arvioida.

Taulukko 1. Kuljettajien antamien kouluarvosanojen keskiarvot eri tietyypeille valtatiellä 5 tehdyissä haastatteluissa.
  Henkilöautot

Raskaat ajoneuvot

Moottoritie

8,7

8,2

"Uusi nelikaistainen tietyyppi"

8,6

8,1

Perinteinen kaksikaistainen tie

6,7

6,4

Liki kaikkien (99 %) haastateltujen mielestä kapealla nelikaistaisella tiellä liikenne sujuu hyvin. Tietä pidettiin myös turvallisena (94 %). Noin 85 % vastaajista oli sitä mieltä, että osuudella tulisi olla kesällä 120 km/h nopeusrajoitus. Toisaalta, erityisesti henkilöauton kuljettajien mielestä (56 %), tiellä ajetaan nykyisin liian kovaa.

Ensimmäisen talven kokemuksen perusteella lähes 60 % autoilijoista oli täysin tai jossain määrin sitä mieltä, että lumi kinostuu kaiteen viereen tehden ohittamisesta vaikeaa. Henkilöauton kuljettajista 55 % ja raskaan liikenteen edustajista 70 % oli sitä mieltä, että autoilijat aristavat tien keskellä olevaa kaidetta ja hidastelevat ohittaessaan raskaita ajoneuvoja. Noin 25 % vastaajista kertoi pelkäävänsä keskikaidetta. Noin 85 % vastaajista piti kuitenkin tien ajokaistoja ja piennarta riittävän leveinä ja raskaan liikenteen ohittamiseen jää noin 75 % mielestä riittävästi tilaa.

Tuntuu sujuvalta

Ensimmäinen tasoliittymin varustettu leveäkaistainen sekaliikennetie otettiin käyttöön valtatiellä 6 Kouvolan ja Lappeenrannan välillä loppukesällä 1999. Leveäpientareinen tie muutettiin leveäkaistaiseksi tieksi uudelleen päällystämisen yhteydessä. Tienvarren asukkaiden mielipiteitä selvitettiin tietyypin muutoksen jälkeen.

Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 83 henkilöä, sekä kevyen liikenteen edustajia että autoilijoita. Tutkimuksessa haastateltavien määrää voitiin pitää kattavana suhteessa alueen väestömäärään.

Asukkaista huomattava enemmistö (97 %) oli sitä mieltä, että tieosuudella liikkumisen sujuvuus oli parantunut sen muututtua leveäkaistaiseksi tieksi. Noin 92 % haastatelluista kokee liikenteen turvallisuuden parantuneen leveäkaistaisen tien myötä, kuitenkin autoilijat useammin kuin jalankulkijat tai pyöräilijät.

Autoilijat pitivät leveäkaistaista tietä parempana kuin leveäpiennartietä. Jalankulkijoista ja pyöräilijöistä enemmistö piti näitä tietyyppejä joko yhtä hyvinä tai asettuvat leveäpiennartien kannalle. Leveäkaistaisen tien paremmuutta perustellaan useimmiten tehokkaalla, sujuvalla matkanteolla. Tie on nopea ja ohitukset ovat helppoja. Leveän ajokaistan tuomaa turvallisuudentunnetta ei käytetä perusteluna läheskään yhtä usein. Leveäpiennartien paremmuutta perustellaan useimmiten kevyen liikenteen paremmilla olosuhteilla.

Paljon vaaratilanteita

Kolmannes kevyestä liikenteestä ja viidennes autoilijoista kertoi haastatteluissa joutuneensa itse vaaratilanteeseen tieosuudella. Vaaratilanteista mainittiin mm. neljän, jopa viiden auton rinnakkain ajaminen, ohitustilanteet samalla kun joku ajoneuvoista on kääntymässä ja em. tilanteisiin liittyvät suuret nopeudet. Autoilijoiden tietämättömyys oikeasta ajotavasta leveäkaistaisella tiellä näyttikin olevan tieosuudella ilmeinen ongelma. Vain joka kymmenes autoilija on sitä mieltä, että autoilijat osaavat ajaa opasteiden mukaan lähellä ajoradan oikeaa reunaa ja antaa tilaa ohittajille.


Kirjoittaja:
Tieinsinööri Päivi Pesu
Tiehallinto
Puh. 0204 22 2338

Julkaisut:
S12 Pääteiden parantamisratkaisut: Mikä on paras tietyyppi?
Kuljettajien mielipiteet kolmella erityyppisellä tiellä, Tiehallinnon selvityksiä 13/2001

S12 Pääteiden parantamisratkaisut: Tienvarren asukkaiden mielipiteet leveäkaistaisesta sekaliikennetiestä, Valtatie 6 välillä Kaipiainen - Kaitjärvi, Tiehallinnon selvityksiä 17/2001

Haastattelut kapealla nelikaistaisella tiellä (toistaiseksi 11.1.2002 julkaisematon selvitys)

takaisin alkuun

takaisin sisältöluetteloon

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö