Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 25.10.2001
     

    Teiden talvihoito alkavalla talvikaudella

    Tiehallinnossa valmistui kev��ll� uudet talvihoidon toimintalinjat. P��asiallisimmat muutokset aiempaan n�hden ovat seuraavat: alemman tieverkon hoitotasoa jossain m��rin parannetaan, tiesuolauksen p��st�j� pohjaveteen v�hennet��n ja asiakasl�ht�isyytt� lis�t��n toimenpiteiden kohdistamisessa ja ajoittamisessa. 

    Tiehallinnon jatkuvana tavoitteena on vilkkaiden teiden liukkaudentorjunnassa k�ytetyn suolan ja sen haittavaikutusten v�hent�minen. Savo-Karjalan tiepiirin alueella jatketaan rajoitetun suolank�yt�n toimintalinjaa ymp�rist�haittojen v�hent�miseksi. Savo-Karjalan tiepiiri k�ytt�� teiden talvihoitoon tulevana talvena noin 73 miljoonaa markkaa. T�st� l�hes puolet kuluu tiest�n auraukseen. 

    Tiepiiri toivoo, ett� autoilijat ottaisivat ajok�ytt�ytymisess��n huomioon talvikelin vaarat nykyist� paremmin. Eli l�hdet��n heti liikkeelle muuttamalla fraasi "talvikeli yll�tti autoilijat" ajatustavaksi, ett� eik� olisi paljon yll�tt�v�mp��, jos talvi ei tulisi lainkaan!

    Alemman tieverkon talvihoito ja asiakasl�ht�isyys

    Alemman tieverkon hoitotasoa parannetaan jossain m��rin. Tiepiirin alueella alimmasta talvihoitoluokasta on noin 160 km nostettu ylemp��n talvihoitoluokkaan. Lis�ksi hiekoitus liukkailla keleill� toteutetaan aiempaa astetta lyhyemm�ss� ajassa.

    Asiakasl�ht�isen talviajan t�sm�hoidon tavoitteena on ollut parantaa tienk�ytt�jien palvelua tehostamalla kunnossapitotoimenpiteiden ajoitusta ja kohdistamista asiakkaiden erityistarpeiden pohjalta.

    Esimerkkej� t�sm�hoidosta:

    • aurauksen poikkeukselliset ajoitusvaatimukset normaalia aikaisemman ty�matkaliikenteen tai ensimm�isen linja-autovuoron takia
    • erityiset liukkaudentorjuntavaatimukset turvekuljetusten ajaksi m�kisill� tieosuuksilla
    • p��tiest�n hoitotason nostaminen ruuhkahuippujen ajaksi juhlapyhin�

    Olemme toteuttaneet ja edelleen kehitt�neet t�sm�hoitoa kolmen talvikauden aikana ja kokemuksemme ovat rohkaisevia. Haluamme m��r�tietoisesti kehitt�� toimintaamme asiakasl�ht�isemp��n suuntaan.

    Rajoitetun suolank�yt�n toimintalinjaa jatketaan

    Savo-Karjalan tiepiirin alueella noudatetaan edelleen rajoitetun suolank�yt�n talvihoitopolitiikkaa. Liukkaudentorjunnassa k�ytett�v� vuosittainen suolam��r� on vakiintunut piirimme alueella 5 000 tonnin tasolle (5800 tonnia v.2000). Tiehallinnon yll�pit�mill� teill� k�ytettiin suolaa liukkaudentorjunnassa viime vuonna noin 81 500 tonnia. Mainittakoon ett� liukkaudentorjunnassa k�ytettiin hiekkaa tiepiirin alueella noin 90 000 tonnia eli l�hes 10 000 kuorma-autollista.

     Pohjavesialueiden kohdalla suolan k�ytt�� liukkaudentorjunnassa v�hennet��n. Vilkkaimmilla teill� suolauksen v�hent�misest� ja t�st� mahdollisesti seuraavasta liukkaammasta tien pinnasta varoitetaan autoilijoita tien varteen ko. kohdalle sijoitetulla opastetaululla "Suolausta v�hennetty ymp�rist�syist�". Tiehallinnon tavoitteena on v�hent�� suolan k�ytt�� my�s tulevaisuudessa ja suolaa korvaavia vaihtoehtoja etsit��n. Savo-Karjalan tiepiirin alueella jatketaan liukkaudentorjuntakokeilua kuumavesihiekalla.

    Tieosuudet, joilla liukkaudentorjunta hoidetaan p��osin suolalla

    Ylimpiin talvihoitoluokkiin kuuluvaa tiest�� on tiepiirin alueella yhteens� noin 295 kilometri� (Pohjois-Savo 200 km, Pohjois-Karjala 95 km). N�ill� teill� k�ytet��n liukkaudentorjunnassa suolaa hiekoituksen ohella l�pi talven:

    Pohjois-Savo:

    Valtatie 5, Varkaus (maakunnan etel�raja) - Siilinj�rvi (P�lj�)

    Valtatie 9, L��nin raja - Vehmasm�ki (Valtatie 5:n risteys)

    Valtatie 17, Vuorela - Riistavesi

    Valtatie 23, Varkaus (Valtatie 5:n risteys) - K�n�npelto

    Pohjois-Karjala:

    Valtatie 6, Onkamo - Romon tienhaara (Kontiolahti)

    Valtatie17, Yl�mylly - Joensuun keskusta

    Kantatie73, Uuro-Eno

    Kantatie74, Valtatie 6:n risteys - Repokallio/IVO:n liittym�

    Muulla p��tieverkolla k�ytet��n suolaa vain syksyll� ja kev��ll� ja aivan poikkeustapauksissa keskitalvella. Toisin sanoen tiet ovat joulu-maaliskuun v�lisen ajan polannepintaisia ja liukkaudentorjunta hoidetaan hiekoituksella.

    Talvella ei ole kes�keli� - autoilijoiden omaa vastuu korostuu

    Kun varautuu siihen, ett� tiell� on liukasta on jo paljon voitettu ja ik�vilt� yll�tyksilt� voidaan v�ltty�. Tienpit�j� joutuu toimimaan talven ehdoilla. Laajalla tieverkolla keli aina vaihtelee. Ennakkosuolausta ei l�hesk��n kaikissa tilanteissa voida tehd� vaan liukkautta l�hdet��n poistamaan vasta sen synnytty�. Pakkaskautta seuraava s��n lauhtuminen tuo omat ongelmansa. T�ll�in usein seuraa petollisen liukkaat kelit. Pakkaskauden j�lkeen tien pinnan l�mp�tila nousee ilman l�mp�tilaa huomattavasti hitaammin ja suola ei tehoa kylm�ll� tien pinnalla. Hiekoitus ei puolestaan takaa riitt�v�n pit�v�� keli� ja hiekan vaikutus on usein lyhytaikainen.

    Tiepiiri t�hdent�� autoilijoille, ett� talviliikenteess� onnettomuusriski aina kasvaa. J�isell� tiell� onnettomuusriski on 12 - 20 -kertainen pit�v��n keliin verrattuna. Usein autoilija arvioi kelin pit�v�mm�ksi kuin se todellisuudessa on. Tutkimusten mukaan liukasta keli� ei l�hesk��n aina tunnisteta eik� ajonopeutta sopeuteta sen mukaisesti.

    Mihin yhteys ongelmatilanteissa?

    Ongelmatilanteissa eli kiireellist� kunnossapitoa vaativissa asioissa (esim. hiekoitus) kannattaa ottaa yhteytt� Tienk�ytt�j�n linjalle 0200-2100, mihin voi soittaa kaikkina vuorokauden aikoina paikallispuhelun hinnalla. My�s alueen tiemestari palvelee teiden laatutasoon liittyviss� kysymyksiss�. Tiemestareiden yhteystiedot l�ytyv�t alueen puhelinluettelosta ja Internetist� osoitteesta www.tiehallinto.fi/savo-karjala

    Lis�tietoja: kunnossapitoinsin��ri Asko P�yh�nen puh. 0204 22 5363 (0400-220532).


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�