Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista  

    Projektisivut
    Esittelytilaisuus
    5.6.2001

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 4.6.2001

    VALTATIEN 5 PARANTAMINEN V�LILL� P�IV�RANTA - VUORELA

    Yleissuunnitelman laatiminen

    Valtatie 5 v�lill� P�iv�ranta-Vuorela on Savo-Karjalan vilkkaimpia tieosuuksia ja lis�ksi tie on ainoa yhteys Kuopiosta pohjoiseen ja on siten sek� valtakunnallisesti ett� paikallisesti eritt�in t�rke�.

    Liikennem��r� t�ll� hetkell� on noin 25.000 ajon./vrk ja sen ennustetaan olevan vuonna 2020 noin 34.000 ajon./vrk. Rautatie sijaitsee hyvin l�hell� valtatiet� ja Kuopio-Iisalmi laivav�yl� riste�� n�iden kanssa P�iv�rannan pohjoispuolella. Laivav�yl�n kohdalla olevaa l�pp�siltaa avataan 300-400 kertaa purjehduskaudessa.

    Yleissuunnitteluty� ja ymp�rist�vaikutusten arviointiprosessi on edennyt siihen vaiheeseen, ett� arvioitavat vaihtoehdot ovat selvill� ja ymp�rist�vaikutusten arviointiselostusta laaditaan.

    Ymp�rist�vaikutusten arviointi tehd��n pienist� parannustoimenpiteist� 0+, 12 metrin siltavaihtoehdosta ja 16 metrin siltavaihtoehdosta. Hankkeen er��n� keskeisen� tavoitteena on p��st� eroon nykyisist� ongelmallisista avattavista l�pp�silloista, mik� sis�ltyy kahteen j�lkimm�iseen vaihtoehtoon.

    Vaihtoehtoihin sis�ltyv�t toimenpiteet ovat p��osin seuraavat:

    Pienet parannustoimenpiteet 0+

    • valtatien poikkileikkaus levennet��n 3+3 kaistaiseksi siten, ett� uloimmat kaistat varataan hitaalle liikenteelle (traktorit, ty�koneet yms.)

    • valtatien l�nsipuolelle rakennetaan uusi kevyen liikenteen v�yl�, jonka p��llysteleveys on 4,0 m

    • Suosaaren, Tikkalansaaren ja Vuorelan liittym�j�rjestelyj� parannetaan

    • Suunnitteluosuudelle toteutetaan osittainen melusuojaus matalalla melukaiteella

    Siltavaihtoehto 12 m

    • valtatien poikkileikkaus ja kevyen liikenteen v�yl� kuten edellisess�

    • laivav�yl� siirret��n Tikkalansaaren etel�puolelle ja v�yl�n kohdalle valtatielle rakennetaan kiinte� silta, jonka alikulkukorkeus on 12 m ja radan kohdalle avattava silta, jonka alikulkukorkeus on 4 m

    • valtatien ja radan linjausta parannetaan v�lill� Suosaari-Sorsasalo

    • Tikkalansaaren ajoneuvoyhteys toteutetaan Sorsasalon kautta yksityistien� tai katuna, valtatien suuntainen kevyt liikenne k�ytt�� ko. v�lill� samaa v�yl��

    • P�iv�rannan nykyinen avattava l�pp�silta muutetaan kiinte�ksi

    • Vuorelan eritasoliittym��n tehd��n pieni� parannustoimenpiteit� ja varaudutaan kiertoliittym�n rakentamiseen

    • Suunnittelualueella toteutetaan osittainen melusuojaus matalalla melukaiteella

    Siltavaihtoehto 16 m

    • kuten edellinen, mutta

    • valtatien siltojen alikulkukorkeus 16 metri�

    • Suosaaren pys�k�imisalue poistetaan k�yt�st�

    Suunnitteluty�ss� l�ht�kohtana on ollut varautua my�hemmin muuttamaan tieosuus moottoritieksi. Siltavaihtoehtoihin liittyv� moottoritien edellytt�m� valtatien it�puolelle sijoittuva rinnakkaistievaraus selvitet��n t�ss� yhteydess� ainoastaan kaavallisia tarpeita varten.

    Esittelytilaisuuden j�lkeen laaditaan ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus. Pohjois-Savon ymp�rist�keskus asettaa ymp�rist�vaikutusten arviointiselostuksen yleisesti n�ht�ville syksyll� 2001, jolloin yleis� voi esitt�� selostuksesta huomautuksia.

    Samassa yhteydess� arviointiselostuksesta pyydet��n lausunnot eri tahoilta kuten esimerkiksi Kuopion kaupungilta, Siilinj�rven kunnalta, Pohjois-Savon liitolta, Merenkulkulaitokselta ja Ratahallintokeskukselta. Saatujen lausuntojen ja mahdollisten huomautusten perusteella ymp�rist�keskus laatii oman lausuntonsa Savo-Karjalan tiepiirille loppuvuodesta 2001. T�m�n j�lkeen Tiehallinto tekee p��t�ksen jatkosuunnitteluun valittavasta vaihtoehdosta, josta laaditaan yleissuunnitelma.

    Yleissuunnitelman laatiminen k�ynnistyy alkuvuodesta 2002 ja valmistuu loppuvuonna 2002.

    Yleissuunnitelman ja siit� saatujen lausuntojen perusteella Viestint�- ja Liikenneministeri� tekee hankkeesta toimenpidep��t�ksen. Hankkeen rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2005-2006 riippuen rahoituksesta.

    Hankkeesta on laadittu Tiehallinnon internetsivuille esittelyaineisto, jota t�ydennet��n suunnitteluprosessin etenemisen mukaan. Aineisto l�ytyy osoitteesta www.tiehallinto.fi/vt5_kallansillat/index.htm

    Lis�tietoja suunnitteluhankkeesta antavat Savo-Karjalan tiepiiriss� suunnitelmien hankintavastaava Hannu Nurmi, puh. 020 444 5177 ja It�-Suomen Viatek Oy:ss� projektip��llikk� Kari Kotro, puh. 017 - 2654 540.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�