aksi ja puoli vuotta kest�nyt valtatien 5 rakentaminen moottoriliikennetieksi v�lill� Vehmasm�ki- Hiltulanlahti  on valmistunut ja tie avataan liikenteelle 11.10.2000. Ty�t alkoivat huhtikuussa 1998. Hanke sis�lsi valtateiden 5 ja 9 rakentamista  15,9  km, ramppeja ja muita tiej�rjestelyit�  14,5 km. Siltoja ja alikulkuja rakennettiin 14 kpl. Maa- ja kalliomassoja hankkeella on siirretty 1 200 000 m3  ja murskeita valmistettu 500 000 tn. 
Vuonna 2001 tiejaksolle  tehd��n toinen kulutuskerros. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 
n.135 Mmk. 
Hanke toteutettiin kokonaisvastuu-urakkana.  P��urakoitsijana oli Tielaitoksen Projekti- ja p��llystysyksikk� ja ty�n tilaaja  Savo-Karjalan tiepiiri. Rakennussuunnittelusta vastasi Tielaitoksen Konsultoinnin It�-Suomen yksikk�. Maarakennusty�t ja p��osa silloista tehtiin aliurakoina. Hankkeella onkin aliurakoitsijoina ty�skennellyt toistakymment� eri yrityst�. Hanke  on  kiireisimp�n� ajankohtana ty�llist�nyt yli sata henke�. 
Hankkeen nyt valmistuttua korkeatasoinen moottoriv�yl�, pituudeltaan noin 48 km, ulottuu Siilinj�rvelt� Kuopion ohitse Vehmasm�keen, miss� liikenne jakautuu valtatielle 5 etel��n Varkauteen ja  lounaaseen valtatiet� 9 Jyv�skyl��n. Liikennett� avattavalle tieosuudelle siirtyy n. 9000 ajon/vrk. Kuopion kohdalla moottoritien liikennem��r� on  yli 25 000 ajon/vrk. Pikavuoroliikenne siirtyy  uudelle  tielle 16.10.2000. 
Moottoriv�yl�jaksolla on parantamistarvetta viel� P�iv�rannan ja Vuorelan v�lisell� osuudella, Kallan silloilla.
Valtatie 5 on valtakunnallisesti t�rke� it�isen Suomen  p��v�yl�. Tiejakso on osa Eurooppatiet� E63 sek� yleiseurooppalaista  TERN-tieverkkoa. Hanke parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta p��teille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Liikenneturvallisuudeltaan huono valtateiden 5 ja 9 Vehmasm�en liittym� j�� v�hemm�n liikenn�idylle tiest�lle.  
P��suuntaselvitys hankkeesta valmistui vuonna 1979. Useiden eri vaiheiden j�lkeen valtatie 5 parantaminen p��tettiin toteuttaa kapeana nelikaistaisena, keskikaiteellisena moottoriliikennetien�. Liikenneministeri� vahvisti suunnitelman elokuussa 1998. Uuden tietyypin valinnan perusteina olivat v�lityskyvyn riitt�vyys pitk�lle tulevaisuuteen, liikenteen sujuvuus, s��st�t rakentamisessa ja maa-alueissa moottoritiehen verrattuna sek� halu  kokeilla uutta tietyyppi�.
Liikenteelle luovutuksen j�lkeen aloitetaan seurantatutkimus, jossa selvitet��n uuden tietyypin  vaikutuksia  liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen sek� tien  kunnossapitoon.  
Lis�tietoja:
Savo-Karjalan tiepiiri:	Rauno Heinonen (rakennuttaja) puh. 0400 678 223  
Hannu Nurmi (liikennetekniset ratkaisut ) puh. 0400 377 637
 
Tielaitoksen tuotanto:	Jarkko Puhkala (p��urakoitsija) puh. 0400 275 219