Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista


     


     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    14.11.2002

    Kallansiltojen suunnittelu jatkuu 12 m siltavaihto- ehdon pohjalta

    Valtatie 5 v�lill� P�iv�ranta-Vuorela on Pohjois-Savon vilkkaimpia tieosuuksia ja lis�ksi tie on ainoa yhteys Kuopiosta pohjoiseen ja on siten sek� valtakunnallisesti ett� paikallisesti eritt�in t�rke�. Liikennem��r� kyseisell� tieosuudella on noin 25000 ajon./vrk ja liikennem��r�n ennustetaan olevan vuonna 2020 noin 34000 ajon./vrk. Kuopio-Iisalmi laivav�yl� riste�� valtatien kanssa P�iv�rannan pohjoispuolella ja l�pp�siltaa avataan 300-400 kertaa purjehduskaudessa.

    Yleissuunnitteluty�h�n liittyv� ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus on ollut yleisesti n�ht�vill� ja saatujen lausuntojen perusteella Pohjois-Savon ymp�rist�keskus ymp�rist�vaikutusarvioinnin yhteysviranomaisena on antanut oman lausuntonsa hankkeen ymp�rist�vaikutuksista. T�m�n pohjalta Savo-Karjalan tiepiiri on p��tynyt jatkaa yleissuunnitelman laatimista 12 metrin siltavaihtoehdon pohjalta, johon sis�ltyy mm.

    • valtatien poikkileikkauksen levent�minen 3+3 kaistaiseksi ja uuden kevyen liikenteen v�yl�n rakentaminen tien l�nsipuolelle
    • Kuopio-Iisalmi laivav�yl� siirret��n Tikkalansaaren etel�puolelle. V�yl�n kohdalle valtatielle rakennetaan kiinte� 12 m korkea silta ja radalle avattava noin 4 m korkea silta
    • P�iv�rannan nykyiset l�pp�sillat korvataan kiinteill� silloilla
    • Koko tiejaksolla varaudutaan rinnakkaistiehen valtatien it�puolelle.

    Tiepiiri on p��tynyt 12 metrin vaihtoehtoon, koska p��osa lausuntojen antajista suositti 12 metrin siltaa ja Merenkulkulaitoksen lausunnon mukaan 12 metrin alikulkukorkeus on riitt�v� nykyiselle alusliikenteelle sek� raakapuun proomukuljetuksille my�s tulevaisuudessa. Alikulkukorkeus my�s muilla silloilla Iisalmeen johtavalla v�yl�ll� on 12 metri�.

    Selvitysten mukaan l�pp�siltaa on avattu purjeveneille viime vuosina 30-50 kertaa vuodessa, joten korkeamman sillan aiheuttama lis�kustannus olisi k�ytt��n n�hden suuri. Vaihtoehto sopeutuu vesist�maisemaan paremmin kuin 16 metrin siltavaihtoehto. My�s kevyen liikenteen kannalta matalampi siltavaihtoehto on parempi. Lis�ksi se on rakennuskustannuksiltaan noin 5 M� edullisempi.

    Nyt k�ynnistyv�n yleissuunnittelun yhteydess� tarkennetaan Sorsasalon etel�puoleinen valtatien oikaisu, lentokent�n yrityspuiston vaikutukset Vuorelan liittym�ratkaisuihin sek� muita lausuntojen yhteydess� esiin tulleita yksityiskohtia. Yleissuunnitelma valmistuu syksyll� 2003.

    Lis�tietoja antavat tiejohtaja Matti Tuiremo, puh. 0204 22 5100 sek� projektivastaava Hannu Nurmi puh. 0204 22 5177.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�