Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista
      (SK)
    Ajankohtaista

     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 26.2.2002

    KUUMAVESIHIEKOITUSMENETELM�� TUTKITAAN SAVO-KARJALAN TIEPIIRIN ALUEELLA 

    Savo-Karjalan tiepiiri tutkii yhdess� Tieliikelaitoksen kanssa kuumavesihiekoituksen soveltuvuutta teiden liukkaudentorjuntaan. Testattavan laitteen on rakentanut Arctic Machine Oy Suonenjoelta.

    Kuumavesihiekoitusmenetelm�ll� pyrit��n lis��m��n pitoa ja parantamaan oleellisesti hiekan pysyvyytt�. Tutkimuksessa selvitet��n my�s, vaikuttaako menetelm� ymp�rist�yst�v�llisyyden paranemiseen siten, ett� se v�hent�isi hiekoituksen haittoja ja ainakin joissain tapauksissa tarvetta suolaukseen.

    Mist� kuumavesihiekoituksessa on kysymys?

    Kuumavesihiekoituksessa lis�t��n hiekan joukkoon sirottelun yhteydess� kiehuvankuumaa vett� noin 30 %. L�mm�n ja veden yhteisvaikutus parantaa hiekan pysyvyytt� tiell�, jolloin hiekoituksesta saadaan pitempiaikainen hy�ty. Kuumavesihiekalla on mahdollista saavuttaa my�s parempi alkukitka kuin pelk�ll� kuivalla hiekalla. 

    Norjan Tielaitos on tutkinut ja kehitt�nyt yhdess� laitevalmistajien kanssa kuumahiekoitusmenetelm�� kolmen vuoden ajan. Testauksessa oleva laite on jo ns. III-sukupolven laite. Kokemusten perusteella hiekkaan lis�tt�v�n veden l�mp�tilan on oltava v�hint��n 95 �C. T�m�n lis�ksi hiekassa on oltava mukana hienoainesta riitt�v�sti eik� raekoko saa olla kovin suuri. Sopiva hiekka imee kiehuvan veden ja sis�lt�� silloin riitt�v�sti l�mp�� sulattaakseen hieman j��kerrosta. Pakkasella m�rk�, tarttunut hiekka j��tyy uudestaan ja muodostaa santapaperimaisen karhean pinnan. Tavoitteena hiekan parempi pysyvyys tiell� ja ymp�rist�yst�v�llisyys 

    Yleisill� teill� liukkautta torjutaan hiekalla tai suolalla

    Savo-Karjalan tiepiirin alueella yleisi� teit� on noin 11 000 km. Liukkaudentorjuntaan k�ytettiin hiekkaa viime vuonna 90 000 tonnia ja suolaa 4 770 tonnia. Perinteisesti toteutetun hiekoituksen yksi ongelma on se, ett� hiekka liikenteen vaikutuksesta ei pysy tiell� pitk��n vaan siirtyy ajourien kohdalta pois. 

    Ymp�rist�n n�k�kulmasta ajateltuna kuumavesihiekoituksella on mahdollista p��st� pienempiin hiekoitusm��riin, pohjavesialueilla suolausta voitaisiin edelleen v�hent�� k�ytt�m�ll� kuumavesihiekoitusta ja ehk� joissain olosuhteissa kuumavesihiekoituksella voitaisiin korvata suolan k�ytt� muuallakin kuin pohjavesialueilla. Kaikkia edell� lueteltuja asioita selvitet��n alkaneessa tutkimuksessa.

    Lis�tietoja: Savo-Karjalan tiepiirist� kunnossapitoinsin��ri Asko P�yh�selt� puh. 0204 22 5363 (0400-220532), Tieliikelaitokselta asiakkuusp��llikk� Mauno Hyv�riselt� puh. 0400-377636 ja Arctic Machine Oy:lt� toimitusjohtaja Olavi Virtaselta puh. 017-689 8030.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�