Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista

     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 16.1.2002

    VALTATIEN 17 V�LIN KUOPIO-VARTIALA YLEISSUUNNITELMA VALMISTUNUT

    Yleissuunnitelma Kuopion Joensuun valtatien 17 kehitt�misest� v�lill� Kuopio-Vaajasalo-Vartiala on valmistunut ja l�htee lausunnolle tammikuussa 2002. Yleissuunnitelma pohjautuu Vaajasalon kautta kulkevaan uuteen tielinjaan.

    Hankkeen taustaa

    Vaihtoehtoja valtatien 17 parantamiseksi Kuopiosta it��n on tutkittu vuodesta 1987 l�htien. Tiehallituksen 10.6.1993 tekem�n hankep��t�ksen mukaan ensimm�isess� vaiheessa tulee parantaa nykyist� tieyhteytt� (vt 5 ja vt 17). Pitk�n aikav�lin varauksena tiehallitus piti parhaana Vaajasalon kautta kulkevaa tielinjausta eli Kallaveden ylitt�v�� tai alittavaa vaihtoehtoa E, johon tulisi alueen eriasteisissa kaavoissa varautua. Valtatiell� 17 v�lill� J�nnevirta - Vartiala on hankep��t�ksen mukaisesti tehty parannustoimenpiteit�. Yleissuunnittelu valtatiell� 5 v�lill� P�iv�ranta - Vuorela on k�ynniss�.

    Ymp�rist�vaikutusten arviointi

    Savo-Karjalan tiepiirin ja Pohjois-Savon ymp�rist�keskuksen esityksest� ymp�rist�ministeri� p��tti 3.12.1996, ett� hankkeessa sovelletaan ymp�rist�vaikutusten arviointimenettely�. Ymp�rist�vaikutusten arviointimenettelyss� on verrattu uuden tien eri vaihtoehtoja (kehitt�misvaihtoehto) ja nykyist� tieyhteytt� ja sen kehitt�mist� (0+ -vaihtoehto) kesken��n. Arviointiselostuksessa on tarkasteltu hankkeen vaikutuksia maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriymp�rist��n, luonnonoloihin ja maank�ytt��n sek� ihmisiin ja yhteis�ihin. Ymp�rist�vaikutusten arviointiselostuksesta annettujen lausuntojen pohjalta suunnitelmaan on tehty muutoksia ja lis�selvityksi� mm. laadittu alue- ja yhdysrakenneselvitys.

    Yleissuunnitelma

    Ymp�rist�vaikutusten arvioinnin ja arvioinnista annettujen lausuntojen perusteella Savo-Karjalan tiepiiri p��tti, ett� hankkeen jatkosuunnittelu tapahtuu uuden tielinjan pohjalta. Uuden tielinjan pituus on 18 km. Uusi tielinjaus alkaa valtatielt� 5 Maljalammen eritasoliittym�st�. Kuopion kaupunkialueella M�nnist�n kohdalla, tie on 1350 metri� pitk�ss� tunnelissa. Tunneli on 2+2 -kaistainen niin, ett� eri suuntainen liikenne on omassa tunnelissaan. Telkkistentien kohdalle rakennetaan Honkalahden eritasoliittym�. Telkkistentien ja Itkonniemenkadun v�lille rakennetaan uusi yhteys radan varteen, jolloin liikenteen aiheuttama haitta Itkonniemen asutukselle v�henee. Pirttiniemess� tielinjaa on siirretty noin 40 metri� pohjoisemmaksi, jotta alueen maank�yt�lle ja kehitt�miselle aiheutuisi mahdollisimman v�h�n haittaa. 

    Vaajasalon sillan osalta p��vaihtoehtona on ollut vinok�ysisilta, jonka pituus on 1344 metri� pitk�. Toteutuessaan t�m� Suomen pisimpiin kuuluva silta muodostaa Kallaveden maisemaan selke�n maamerkin n. 100 metrin korkeuteen ulottuvine pyloneineen. Lopullinen siltavalinta tehd��n jatkosuunnittelun yhteydess�. Nykyinen Kortesalmen lossiyhteys korvataan 473 m pitk�ll� sillalla. Kortesalmen it�puolella yleissuunnitelma perustuu Raiskion etel�puolelta kulkevaan tielinjaukseen, joka on todettu sek� ymp�rist�n ett� asutuksen kannalta parhaimmaksi.

    Uuden tien rakentamisen vaikutukset

    Valtatie 17 on osa yleiseurooppalaista TEN-verkkoa ja osa ns. Sinist� tiet� Norjan Mo i Ranasta Ven�j�lle Petroskoihin. Tie on t�rke� maakuntakeskusten v�linen yhteys, muodostaen p��yhteyden Kuopion seudulta Joensuuhun ja muualle Pohjois-Karjalan suuntaan. Uusi tielinja lyhent�� matkaa Kuopiosta Pohjois-Karjalaan ja Pohjois-Savon it�isiin kuntiin 10 km. Matka Vehmersalmen taajamaan lyhenee 20 km. Samalla tielinja toimii varareittin� Kuopiosta my�s pohjoisen suuntaan. Uusi tielinja t�ytt�� valtatielle asetetut sujuvuus- ja liikenneturvallisuustavoitteet.

     Henkil�vahinko-onnettomuudet v�henev�t 3,6 heva-onn./vuosi. Uusi tielinja v�hent�� merkitt�v�sti liikennett� ongelmallisilta Kallansilloilta siirt�ess��n 75 % valtatien 17 suuntaisesta liikenteest� uudelle linjalle. Uuden tielinjan liikenne vuonna 2020 on 5000-6500 ajon/vrk. Uuden tien rakentaminen ei lis�� liikennemelulle altistuvien kokonaism��r�� tien vaikutusalueella. Nykyisen valtatien 17 varrella asuvien tilanne meluhaittojen osalta paranee ja uuden tielinjan varrella saadaan meluhaitat tehokkaasti eliminoitua. Uusi tielinja antaa mahdollisuuden maank�yt�n ja aluerakenteen kehitt�miseen.

     Valtatien 17 uusi linjaus luo tilaisuuden Kuopion kaupunkirakenteen uudelleenarviointiin ja tuo ennen muuta Vaajasalon saaren mahdollisten kaupungin laajenemissuuntien joukkoon. Kuopion it�puolissa kunnissa (Vehmersalmi, Tuusniemi, Kaavi, Juankoski) uudella tielinjalla n�hd��n olevan jopa ratkaiseva merkitys kuntien elinolojen kehittymisen ja s�ilytt�misen kannalta. Uusi valtatien linjaus mahdollistaa Vuorelan - Toivalan - Lentokent�n alueen maank�yt�n kehitt�misen nykyisten liikennej�rjestelyiden pohjalta. 

    Uuden tien rakentamiskustannukset ovat yleissuunnitelman mukaisilla ratkaisuilla noin 88 miljoonaa euroa (525 Mmk), josta siltojen osuus on puolet (noin 43 milj. euroa). Tunnelin rakentamiskustannukset ovat noin 24 milj. euroa ja tienrakentamisen kustannukset noin 19 milj. euroa. Hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava, sen hy�ty-kustannussuhde on noin 1,45.

    Jatkotoimenpiteet

    Yleissuunnittelun keskeisen� tavoitteena on ollut m��ritell� tielinja ja muut tiej�rjestelyvaraukset maakunta- ja yleiskaavoituksen sek� Kuopion kaupunkialueen asemakaavoituksen tarpeita varten. Suunnitelma l�htee lausuntokierrokselle tammikuussa 2002. Suunnitelma ja siit� annetut lausunnot ovat k�ytett�viss� juuri k�ynnistynytt� maakuntakaavaa laadittaessa ja p��tett�ess� hankkeen jatkotoimenpiteist� ja ajoituksesta. Hankkeen toteuttaminen ajoittunee vuoden 2010 j�lkeen. 

    Lis�tietoja hankkeesta antaa Hannu Nurmi Savo-Karjalan tiepiirist� puh. 020 422 5177 tai 0400 377 637


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�