Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista

     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 8.1.2002

    Vt 5/P�iv�ranta-Vuorela, yleissuunnitelman laatiminen

    YMP�RIST�VAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUS ON VALMISTUNUT

    Valtatie 5 v�lill� P�iv�ranta-Vuorela on Savo-Karjalan vilkkaimpia tieosuuksia ja lis�ksi tie on ainoa yhteys Kuopiosta pohjoiseen ja on siten sek� valtakunnallisesti ett� paikallisesti eritt�in t�rke�. Liikennem��r� kyseisell� tieosuudella on noin 25.000 ajon./vrk ja liikennem��r�n ennustetaan olevan vuonna 2020 noin 34.000 ajon./vrk. Rautatie sijaitsee hyvin l�hell� valtatiet� ja Kuopio-Iisalmi laivav�yl� riste�� n�iden kanssa P�iv�rannan pohjoispuolella. Laivav�yl�n kohdalla olevaa l�pp�siltaa avataan 300-400 kertaa purjehduskaudessa. Yleissuunnitteluty�n ymp�rist�vaikutusten arviointi on valmistunut. Vaikutusarvioinnissa mukana on seuraavat vaihtoehdot; nykyisen tien parantaminen pienin toimenpitein 0+, siltavaihtoehto 12 m ja siltavaihtoehto 16 m. Vaihtoehtoihin sis�ltyv�t toimenpiteet ovat p��osin seuraavat: 

    Pienet parannustoimenpiteet 0+ 

    • valtatien poikkileikkaus levennet��n 3+3 kaistaiseksi siten, ett� uloimmat kaistat varataan hitaalle liikenteelle (traktorit, ty�koneet yms.) 
    • valtatien l�nsipuolelle rakennetaan uusi kevyen liikenteen v�yl�, jonka p��llysteleveys on 4,0 m 
    • Tikkalansaaren ja Vuorelan liittym�j�rjestelyj� parannetaan
    • Suunnitteluosuudelle toteutetaan osittainen melusuojaus matalalla melukaiteella 
    • Vuorelan eritasoliittym��n toteutetaan pieni� parannustoimenpiteit� ja varaudutaan kiertoliittym�n toteutukseen
    • valtatien varressa oleva s�hk�linja kaapeloidaan v�lill� P�iv�ranta-Sorsasalo

    Siltavaihtoehto 12 m 

    • valtatien poikkileikkaus ja kevyen liikenteen v�yl� kuten edellisess� 
    • laivav�yl� siirret��n Tikkalansaaren etel�puolelle ja v�yl�n kohdalle valtatielle rakennetaan kiinte� 12,0 m korkea silta ja radan kohdalle avattava 4,0 m korkea silta 
    • valtatien ja radan linjausta parannetaan v�lill� Suosaari-Sorsasalo 
    • Tikkalansaaren ajoneuvoyhteys toteutetaan Sorsasalon kautta katuna, valtatien suuntainen kevyt liikenne k�ytt�� ko. v�lill� samaa v�yl�� 
    • P�iv�rannan nykyiset l�pp�sillat muutetaan kiinteiksi
    • Suosaaren liittym�t poistetaan 
    • Koko tiejaksolla varaudutaan toteuttamaan valtatien it�puolelle rinnakkaistie nykyist� katuverkkoa t�ydent�en 
    • Vuorelan eritasoliittym��n toteutetaan pieni� parannustoimenpiteit� ja varaudutaan kiertoliittym�n toteutukseen 
    • Suunnittelualueella toteutetaan osittainen melusuojaus matalla melukaiteella 
    • valtatien varressa oleva s�hk�linja kaapeloidaan

    Siltavaihtoehto 16 m kuten edellinen, mutta 

    • valtatiell� Tikkalansaaren etel�puolen siltojen alikulkukorkeus 16,0 m

    Hankkeen kehitt�misvaihtoehtojen t�rkeimm�t vaikutukset ovat seuraavat

    • Liikenteen turvallisuus, sujuvuus ja toimintavarmuus paranevat, vuosittain s��stet��n 0,33 henkil�vahinko-onnettomuutta
    • L�pp�sillan poistumisen my�t� tieverkon toimintavarmuus paranee ja avauksen aiheuttamat liikenneruuhkat poistuvat 
    • Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat merkitt�v�sti erillisen v�yl�n ja melusuojauksen ansiosta 
    • radan geometria paranee ja korkeammalle rakennettavan avattavan ratasillan avausm��r�t puolittuvat nykyiseen verrattuna 
    • laivaliikenteen ja uiton olosuhteet paranevat uuden v�yl�n ja leve�mm�n silta-aukon johdosta 
    • tie- ja ratapenger muodostavat kaukomaisemassa n�kyv�n elementin 
    • vesist��n pengert�minen aiheuttaa vesist�ss� ty�naikaista samentumista 
    • melusuojauksen ansiosta melualueella asuvien m��r� v�hentyy kolmannekseen 
    • Hankkeen kustannusarvio on noin 28,2-32,3 M� (ve0+ 9,1 M�)

    Ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus asetetaan yleisesti n�ht�ville ja siit� pyydet��n t�rkeimpien sidosryhmien lausunnot. Saatujen lausuntojen perusteella Tiehallinto tekee p��t�ksen vaihtoehdosta, jonka perusteella laaditaan yleissuunnitelma. Yleissuunnitelman laatiminen k�ynnistyy kes�ll� 2002 ja yleissuunnitelma tulisi olla valmis lausuntokierrokselle l�hetett�v�ksi alkuvuonna 2003.

    Yleissuunnitelman ja siit� saatujen lausuntojen perusteella Tiehallinto tekee hanke- ja toimenpidep��t�ksen. P��t�ksess� m��ritell��n alustavasti hankkeen toteutusaikataulu. Hankkeen rakentaminen ajoittuu vuosille 2005-2010 riippuen Tiehallinnon rahoituksesta. 

    Hankkeesta on laadittu Tiehallinnon internetsivuille esittelyaineisto, jota t�ydennet��n suunnitteluprosessin etenemisen mukaan. Ymp�rist�vaikutusten arviointivaiheen aineisto p�ivitet��n sivuille 21.1.2002 menness�.

    Lis�tietoja suunnitteluhankkeesta antavat Savo-Karjalan tiepiiriss� Hannu Nurmi, puh. 020 422 5177 ja SCC Viatek Oy:ss� Kari Kotro, puh. (017) 2654 540.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�