Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista

     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 8.1.2002

    Vt 5/Päiväranta-Vuorela, yleissuunnitelman laatiminen

    YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUS ON VALMISTUNUT

    Valtatie 5 välillä Päiväranta-Vuorela on Savo-Karjalan vilkkaimpia tieosuuksia ja lisäksi tie on ainoa yhteys Kuopiosta pohjoiseen ja on siten sekä valtakunnallisesti että paikallisesti erittäin tärkeä. Liikennemäärä kyseisellä tieosuudella on noin 25.000 ajon./vrk ja liikennemäärän ennustetaan olevan vuonna 2020 noin 34.000 ajon./vrk. Rautatie sijaitsee hyvin lähellä valtatietä ja Kuopio-Iisalmi laivaväylä risteää näiden kanssa Päivärannan pohjoispuolella. Laivaväylän kohdalla olevaa läppäsiltaa avataan 300-400 kertaa purjehduskaudessa. Yleissuunnittelutyön ympäristövaikutusten arviointi on valmistunut. Vaikutusarvioinnissa mukana on seuraavat vaihtoehdot; nykyisen tien parantaminen pienin toimenpitein 0+, siltavaihtoehto 12 m ja siltavaihtoehto 16 m. Vaihtoehtoihin sisältyvät toimenpiteet ovat pääosin seuraavat: 

    Pienet parannustoimenpiteet 0+ 

    • valtatien poikkileikkaus levennetään 3+3 kaistaiseksi siten, että uloimmat kaistat varataan hitaalle liikenteelle (traktorit, työkoneet yms.) 
    • valtatien länsipuolelle rakennetaan uusi kevyen liikenteen väylä, jonka päällysteleveys on 4,0 m 
    • Tikkalansaaren ja Vuorelan liittymäjärjestelyjä parannetaan
    • Suunnitteluosuudelle toteutetaan osittainen melusuojaus matalalla melukaiteella 
    • Vuorelan eritasoliittymään toteutetaan pieniä parannustoimenpiteitä ja varaudutaan kiertoliittymän toteutukseen
    • valtatien varressa oleva sähkölinja kaapeloidaan välillä Päiväranta-Sorsasalo

    Siltavaihtoehto 12 m 

    • valtatien poikkileikkaus ja kevyen liikenteen väylä kuten edellisessä 
    • laivaväylä siirretään Tikkalansaaren eteläpuolelle ja väylän kohdalle valtatielle rakennetaan kiinteä 12,0 m korkea silta ja radan kohdalle avattava 4,0 m korkea silta 
    • valtatien ja radan linjausta parannetaan välillä Suosaari-Sorsasalo 
    • Tikkalansaaren ajoneuvoyhteys toteutetaan Sorsasalon kautta katuna, valtatien suuntainen kevyt liikenne käyttää ko. välillä samaa väylää 
    • Päivärannan nykyiset läppäsillat muutetaan kiinteiksi
    • Suosaaren liittymät poistetaan 
    • Koko tiejaksolla varaudutaan toteuttamaan valtatien itäpuolelle rinnakkaistie nykyistä katuverkkoa täydentäen 
    • Vuorelan eritasoliittymään toteutetaan pieniä parannustoimenpiteitä ja varaudutaan kiertoliittymän toteutukseen 
    • Suunnittelualueella toteutetaan osittainen melusuojaus matalla melukaiteella 
    • valtatien varressa oleva sähkölinja kaapeloidaan

    Siltavaihtoehto 16 m kuten edellinen, mutta 

    • valtatiellä Tikkalansaaren eteläpuolen siltojen alikulkukorkeus 16,0 m

    Hankkeen kehittämisvaihtoehtojen tärkeimmät vaikutukset ovat seuraavat

    • Liikenteen turvallisuus, sujuvuus ja toimintavarmuus paranevat, vuosittain säästetään 0,33 henkilövahinko-onnettomuutta
    • Läppäsillan poistumisen myötä tieverkon toimintavarmuus paranee ja avauksen aiheuttamat liikenneruuhkat poistuvat 
    • Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat merkittävästi erillisen väylän ja melusuojauksen ansiosta 
    • radan geometria paranee ja korkeammalle rakennettavan avattavan ratasillan avausmäärät puolittuvat nykyiseen verrattuna 
    • laivaliikenteen ja uiton olosuhteet paranevat uuden väylän ja leveämmän silta-aukon johdosta 
    • tie- ja ratapenger muodostavat kaukomaisemassa näkyvän elementin 
    • vesistöön pengertäminen aiheuttaa vesistössä työnaikaista samentumista 
    • melusuojauksen ansiosta melualueella asuvien määrä vähentyy kolmannekseen 
    • Hankkeen kustannusarvio on noin 28,2-32,3 M€ (ve0+ 9,1 M€)

    Ympäristövaikutusten arviointiselostus asetetaan yleisesti nähtäville ja siitä pyydetään tärkeimpien sidosryhmien lausunnot. Saatujen lausuntojen perusteella Tiehallinto tekee päätöksen vaihtoehdosta, jonka perusteella laaditaan yleissuunnitelma. Yleissuunnitelman laatiminen käynnistyy kesällä 2002 ja yleissuunnitelma tulisi olla valmis lausuntokierrokselle lähetettäväksi alkuvuonna 2003.

    Yleissuunnitelman ja siitä saatujen lausuntojen perusteella Tiehallinto tekee hanke- ja toimenpidepäätöksen. Päätöksessä määritellään alustavasti hankkeen toteutusaikataulu. Hankkeen rakentaminen ajoittuu vuosille 2005-2010 riippuen Tiehallinnon rahoituksesta. 

    Hankkeesta on laadittu Tiehallinnon internetsivuille esittelyaineisto, jota täydennetään suunnitteluprosessin etenemisen mukaan. Ympäristövaikutusten arviointivaiheen aineisto päivitetään sivuille 21.1.2002 mennessä.

    Lisätietoja suunnitteluhankkeesta antavat Savo-Karjalan tiepiirissä Hannu Nurmi, puh. 020 422 5177 ja SCC Viatek Oy:ssä Kari Kotro, puh. (017) 2654 540.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö