SK-tiepiiri
Ajankohtaista (SK)
Ajankohtaista
|
Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 8.1.2002
Vt 5/Päiväranta-Vuorela, yleissuunnitelman
laatiminen
YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUS ON
VALMISTUNUT
Valtatie
5 välillä Päiväranta-Vuorela on Savo-Karjalan vilkkaimpia tieosuuksia ja
lisäksi tie on ainoa yhteys Kuopiosta pohjoiseen ja on siten sekä
valtakunnallisesti että paikallisesti erittäin tärkeä. Liikennemäärä
kyseisellä tieosuudella on noin 25.000 ajon./vrk ja liikennemäärän
ennustetaan olevan vuonna 2020 noin 34.000 ajon./vrk. Rautatie sijaitsee hyvin
lähellä valtatietä ja Kuopio-Iisalmi laivaväylä risteää näiden kanssa
Päivärannan pohjoispuolella. Laivaväylän kohdalla olevaa läppäsiltaa
avataan 300-400 kertaa purjehduskaudessa. Yleissuunnittelutyön
ympäristövaikutusten arviointi on valmistunut. Vaikutusarvioinnissa mukana on
seuraavat vaihtoehdot; nykyisen tien parantaminen pienin toimenpitein 0+,
siltavaihtoehto 12 m ja siltavaihtoehto 16 m. Vaihtoehtoihin sisältyvät
toimenpiteet ovat pääosin seuraavat:
Pienet parannustoimenpiteet 0+
- valtatien poikkileikkaus levennetään 3+3
kaistaiseksi siten, että uloimmat kaistat varataan hitaalle liikenteelle
(traktorit, työkoneet yms.)
- valtatien länsipuolelle rakennetaan uusi
kevyen liikenteen väylä, jonka päällysteleveys on 4,0 m
- Tikkalansaaren ja Vuorelan
liittymäjärjestelyjä parannetaan
- Suunnitteluosuudelle toteutetaan osittainen
melusuojaus matalalla melukaiteella
- Vuorelan eritasoliittymään toteutetaan
pieniä parannustoimenpiteitä ja varaudutaan kiertoliittymän toteutukseen
- valtatien varressa oleva sähkölinja
kaapeloidaan välillä Päiväranta-Sorsasalo
Siltavaihtoehto 12 m
- valtatien poikkileikkaus ja kevyen liikenteen
väylä kuten edellisessä
- laivaväylä siirretään Tikkalansaaren
eteläpuolelle ja väylän kohdalle valtatielle rakennetaan kiinteä 12,0 m
korkea silta ja radan kohdalle avattava 4,0 m korkea silta
- valtatien ja radan linjausta parannetaan
välillä Suosaari-Sorsasalo
- Tikkalansaaren ajoneuvoyhteys toteutetaan
Sorsasalon kautta katuna, valtatien suuntainen kevyt liikenne käyttää ko.
välillä samaa väylää
- Päivärannan nykyiset läppäsillat muutetaan
kiinteiksi
- Suosaaren liittymät poistetaan
- Koko tiejaksolla varaudutaan toteuttamaan
valtatien itäpuolelle rinnakkaistie nykyistä katuverkkoa
täydentäen
- Vuorelan eritasoliittymään toteutetaan
pieniä parannustoimenpiteitä ja varaudutaan kiertoliittymän
toteutukseen
- Suunnittelualueella toteutetaan osittainen
melusuojaus matalla melukaiteella
- valtatien varressa oleva sähkölinja
kaapeloidaan
Siltavaihtoehto 16 m kuten edellinen,
mutta
- valtatiellä Tikkalansaaren eteläpuolen
siltojen alikulkukorkeus 16,0 m
Hankkeen kehittämisvaihtoehtojen tärkeimmät
vaikutukset ovat seuraavat
- Liikenteen turvallisuus, sujuvuus ja
toimintavarmuus paranevat, vuosittain säästetään 0,33
henkilövahinko-onnettomuutta
- Läppäsillan poistumisen myötä tieverkon
toimintavarmuus paranee ja avauksen aiheuttamat liikenneruuhkat
poistuvat
- Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat
merkittävästi erillisen väylän ja melusuojauksen ansiosta
- radan geometria paranee ja korkeammalle
rakennettavan avattavan ratasillan avausmäärät puolittuvat nykyiseen
verrattuna
- laivaliikenteen ja uiton olosuhteet paranevat
uuden väylän ja leveämmän silta-aukon johdosta
- tie- ja ratapenger muodostavat kaukomaisemassa
näkyvän elementin
- vesistöön pengertäminen aiheuttaa
vesistössä työnaikaista samentumista
- melusuojauksen ansiosta melualueella asuvien
määrä vähentyy kolmannekseen
- Hankkeen kustannusarvio on noin 28,2-32,3 M€
(ve0+ 9,1 M€)
Ympäristövaikutusten arviointiselostus
asetetaan yleisesti nähtäville ja siitä pyydetään tärkeimpien sidosryhmien
lausunnot. Saatujen lausuntojen perusteella Tiehallinto tekee päätöksen
vaihtoehdosta, jonka perusteella laaditaan yleissuunnitelma. Yleissuunnitelman
laatiminen käynnistyy kesällä 2002 ja yleissuunnitelma tulisi olla valmis
lausuntokierrokselle lähetettäväksi alkuvuonna 2003.
Yleissuunnitelman ja siitä saatujen lausuntojen
perusteella Tiehallinto tekee hanke- ja toimenpidepäätöksen. Päätöksessä
määritellään alustavasti hankkeen toteutusaikataulu. Hankkeen rakentaminen
ajoittuu vuosille 2005-2010 riippuen Tiehallinnon rahoituksesta.
Hankkeesta on laadittu Tiehallinnon
internetsivuille esittelyaineisto,
jota täydennetään suunnitteluprosessin etenemisen mukaan.
Ympäristövaikutusten arviointivaiheen aineisto päivitetään sivuille
21.1.2002 mennessä.
Lisätietoja suunnitteluhankkeesta antavat
Savo-Karjalan tiepiirissä Hannu Nurmi, puh. 020 422 5177 ja SCC Viatek Oy:ssä
Kari Kotro, puh. (017) 2654 540.
|