Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista

     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 22.4.2002

    Valtatien 5 parantaminen v�lill� Siilinj�rvi-P�lj� YLEISSUUNNITELMAN TARKISTAMINEN JA YMP�RIST�VAIKUTUSTEN ARVIOINTI

    Savo-Karjalan tiepiiri aloittaa vuonna 1990 laaditun yleissuunnitelman tarkistamisen valtatien 5 parantamiseksi v�lill� Siilinj�rvi-P�lj�. Yleissuunnitelman tarkistamisen yhteydess� suoritetaan lainmukainen ymp�rist�vaikutusten arviointi (YVA). Lopullisen yleissuunnitelman on tarkoitus olla valmis syksyll� 2003.

    HANKKEEN ESITTELY 

    Hanke sijaitsee Siilinj�rven kunnassa ja sijoittuu suoraksi jatkeeksi Kuopio-Siilinj�rvi moottoritielle jatkuen noin 10 kilometri� pohjoiseen liittyen K�r�ng�nm�en j�lkeen 1990 luvulla parannettuun valtatieosuuteen P�lj�-M�ntylahti. Hankkeeseen kuuluu my�s Varpaisj�rventien (mt 576) l�nsip��n siirto uuteen paikkaan ja sen uuteen valtatiehen liitt�v� Aappolan eritasoliittym� sek� muita liittym�- ja yksityistiej�rjestelyj�. Hankkeen rakentamiskustannusarvio on ratkaisuista riippuen10-12 M�.

    L�ht�kohdat 
    Hankeen yleissuunnitelma tarkistetaan ja samassa yhteydess� suoritetaan lain edellytt�m� ymp�rist�vaikutusten arviointimenettely (YVA). Suunnittelukohteesta on vuonna 1990 valmistunut yleissuunnitelma, josta on pyydetty lausunnot Siilinj�rven kunnalta, Museovirastolta, Kuopion vesi- ja ymp�rist�piirilt�, Valtion rautateilt�, Pohjois-Savon seutukaavaliitolta ja Kuopion l��ninhallitukselta. Lausunnot ovat p��sis�ll�lt��n yksimielisesti yleissuunnitelman ratkaisuja tukevia. Liikenneministeri� on tehnyt hanketta koskevan hankep��t�ksen 25.2.1991. P��t�ksess� todetaan mm. seuraavaa: - yleissuunnitelmassa esitetty moottoriv�yl�varaus on tarpeellinen - hanke on teknistaloudellisesti ja ymp�rist�n kannalta toteuttamiskelpoinen - valtatien 5 ja maantien 576 liittym� suunnitellaan eritasoliittym�ksi. Nykyiselle valtateille tielle on jo nyt tehty kaikki merkitt�v�t liikenneturvallisuutta parantavat toimenpiteet. Mik�li liikenneturvallisuus syyst� tai toisesta huononee, ainoa tehokas keino turvallisuuden parantamiseksi on uuden tien rakentaminen.

    Tavoitteet 
    Hankkeen tavoitteena on parantaa valtatieosuuden liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta aiheuttamalla mahdollisimman v�h�n ymp�rist��n kohdistuvia haittoja. YVA-menettely on lains��d�nn�n mukainen ymp�rist�vaikutusten arviointi, jonka tavoitteena on arvioida hankkeen vaikutukset lains��d�nn�n edellytt�m�ll� laajuudella ja ohjata suunnittelua ymp�rist�n huomioivalla tavalla. Menettelyss� esitet��n menetelm�t hankkeen haitallisten vaikutusten torjumiseksi ja lievent�miseksi sek� mahdolliset seurantatoimenpiteet. Ty�n aikaisen vuoropuhelun ja tiedottamisen avulla on tavoitteena lis�t� kansalaisten osallistumismahdollisuuksia sek� sidosryhmien mahdollisuutta osallistua tavoitteiden asetteluun sek� suunnittelu- ja p��t�ksentekoprosessiin.

    SUUNNITTELUTY�N YLEISKUVAUS

    Suunnitteluprosessi ja aikataulu 
    Suunnittelussa noudatetaan avointa ja vuorovaikutteista tapaa, jossa etenev�t rinnakkain sek� hankkeen yleissuunnittelu- ett� sen ymp�rist�vaikutusten arviointiprosessi. Suunnitteluty� on k�ynnistynyt maaliskuussa 2002. Aikataulullisia v�litavoitteita ovat: - Ymp�rist�vaikutusten arviointiohjelma n�ht�ville kes�kuussa 2002 - Ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus n�ht�ville marraskuussa 2002 - Lopullinen yleissuunnitelma valmis syksyll� 2003 Ty�n aikana j�rjestet��n kaksi asukastilaisuutta, yksi tilaisuus kyl�toimikunnille ja yritt�jille. Lis�ksi hankkeesta ja suunnittelusta tiedotetaan paikallisissa tiedotusv�lineiss�.

    Suunnittelun organisointi 
    Suunnitteluty� perustuu keskeisesti tilaajan, konsultin, viranomaisten ja muiden sidosryhmien v�liseen vuorovaikutukseen ja ryhm�ty�skentelyyn. Suunnitteluty�t� ohjaavaan hankeryhm��n kuuluvat seuraavat tahot: - Savo-Karjalan tiepiiri (tilaaja) - Siilinj�rven kunta - Pohjois-Savon ymp�rist�keskus - Pohjois-Savon liitto - Ratahallintokeskus - Kuopion museo - SCC Viatek Oy (konsultti)

    Suunnittelun painopistealueet 
    Painopiste toimeksiannossa on ymp�rist�vaikutusten arvioinnissa (YVA), johon liittyy mm. seuraavia tarkasteluja: - meluvaikutukset ja meluntorjunta - luontoselvitykset - kulttuuriymp�rist� ja perinnemaisemat - ihmiset ja sosioekonomiset vaikutukset - pohjavesialueet ja -suojaukset - maank�ytt� ja kaavoitus Yleissuunnitelma k�sitt�� liikenneverkon sek� valtatien poikkileikkauksen, suuntauksen, ohituskaistojen sijoittelun ja liittym�ratkaisujen suunnittelun. Suunnittelun yhteydess� tutkitaan my�s hankkeen vaiheistamisen mahdollisuudet. Tutkittavina ja vertailtavina vaihtoehtoina ovat nykyinen tiest� (VE 0) ja t�ss� ty�ss� tarkennettava yleissuunnitelman mukainen linjaus (VE1).

    Lis�tietoja: Hannu Ruotsalainen, projektivastaava, p. 0204 22 5182, [email protected]


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�