Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista

     


     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    18.9.2003

    Pielaveden keskustan kiertoliittym� valmistumassa

    Pielaveden keskustaan on rakenteilla kiertoliittym�. Vaikka ty�t ovatkin viel� kesken ja kiertoliittym�st� puuttuu mm. liikennett� ohjaavia saarekkeita, on liittym�ss� noudatettava jo kiertoliittymi� koskevia ajos��nt�j�. Tiehallinto kehottaakin autoilijoita erityiseen varovaisuuteen.

    Kiertoliittymien eli liikenneympyr�iden rakentaminen aloitettiin Suomessa 1990-luvulla ja t�ll� hetkell� niiden lukum��r� on jo yli 300. Kokemusten perusteella voidaan kiertoliittym�t todeta turvallisiksi. Etenkin autoliikenteen henkil�vahinkoon johtavia onnettomuuksia sattuu huomattavasti v�hemm�n ja ne ovat lievempi� kuin muissa tasoliittymiss�. T�m� johtuu siit�, ett� ajoneuvojen ajosuunta on sama ja nopeudet liittym�alueella ovat alhaisia.

    Liikenneturvallisuuden lis�ksi liikenn�inti kiertoliittym�ss� on sujuvaa, koska sivuteilt� tulevien p��sy muun liikenteen sekaan helpottuu huomattavasti. Tosin p��tien liikennett� kiertoliittym� voi hieman hidastaa. Nopeusrajoitus kiertoliittym�n kohdalla on korkeintaan 50 km/h, mutta k�yt�nn�ss� nopeuden ovat vain 20 - 40 km/h.

    Yleens� kiertoliittym� sopii hyvin taajamaymp�rist��n. Liittym�n keskiympyr��n voidaan laittaa esim. liikenteen p��st�j� kest�vi� pensaita tai kasveja. Kiertoliittym�n rakentaminen ja kunnossapito tulee edullisemmaksi kuin liikennevalojen rakentaminen ja hoito. Useissa taajamissa liikennevalot onkin korvattu kiertoliittym�ll�, koska kiertoliittym�n toimintavarmuus on yht� hyv� kaikkina vuorokauden aikoina.

    Miten kiertoliittym�ss� ajetaan?

    Liittym��n tulijalle kerrotaan liikennemerkeill� v�ist�misvelvollisuudesta ja pakollisesta ajosuunnasta. Kiertoliittym��n tulijalla on siis aina v�ist�misvelvollisuus kiertoliittym�ss� ajavaan n�hden. Koska liittym�ss� ajetaan aina vastap�iv��n, tulee kiertoliittym�ss� ajava aina liittyj��n n�hden vasemmalta ja liittyj� k��ntyy oikealle. T�m�n vuoksi vilkkua kiertoliittym��n tultaessa ei tarvitse n�ytt�� vaan vilkulla kerrotaan muille autoilijoille, milloin liittym�st� halutaan poistua.

    Kiertoliittym��n ei saa pys�hty� eik� pys�k�id�, koska liittym� on kokonaisuudessaan liittym�aluetta. Autoilijan on muistettava sek� kiertoliittym��n tullessaan ett� poistuessaan v�ist�� suojatiell� liikkuvia jalankulkijoita ja py�r�ilij�it�. Polkupy�r�ilij�n on puolestaan muistettava, ett� py�r�ily kiertoliittym�n ajoradalla on kielletty. Savo-Karjalan tiepiiri j�rjest�� yhdess� Liikenneturvan ja Poliisin kanssa opastusp�iv�n kiertoliittym�ss� ajamisesta. Opastusajankohta ilmoitetaan my�hemmin.

    Faktat:

    • Kiertoliittym��n tuleva v�ist�� ympyr�ss� ajavaa.
    • Kiertoliittym��n tultaessa ei tarvitse n�ytt�� vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu.
    • Ympyr��n tultaessa k��nnyt��n aina oikealle, joten ympyr�n kiertosuunta on vastap�iv��n.
    • Ympyr�st� poistuttaessa n�ytet��n aina suuntavilkkua.
    • Autoilija v�ist�� aina jalankulkijoita ja py�r�ilij�it� ympyr�st� poistuessaan
    • Ympyr�st� poistuttaessa ryhmityt��n kiertotilan oikeaan reunaan.

    Lis�tietoja kiertoliittym�st� l�ytyy internetosoitteesta: http://www.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm

    Lis�tietoja antavat liikenneturvallisuussuunnittelijat Kyllikki Komulainen, puh. 0204 22 5380 tai 040-5221 329 ja Jarmo Tihmala, puh. 0204 22 5184 tai 040-511 8787 sek� projektivastaava Vesa Partanen, puh. 0204 22 5387.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�