Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista

     


     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    8.10.2003

    Tiehallinnon tienk�ytt�j�tyytyv�isyystutkimus
    Savo-Karjalan tiepiirin tulokset ovat samansuuntaisia valtakunnallisten tulosten kanssa

    Tiehallinnon Savo-Karjalan tiepiiri pit�� kaikkea saamaansa asiakaspalautetta eritt�in merkitt�v�n� toiminnan kehitt�misen tietol�hteen�.

    Yhten� mittarina tienk�ytt�j�asiakkaiden tyytyv�isyydest� on koko Tiehallinnossa kaksi kertaa vuodessa teht�v� asiakastyytyv�isyystutkimus. Kes�n asiakastyytyv�isyystutkimus toteutettiin t�n� vuonna yksityisautoilijoiden ja ammattiautoilijoiden puhelinhaastatteluna elo-syyskuussa 2003. Yksityishenkil�it� haastateltiin koko maassa 1560 ja Savo-Karjalan tiepiirin alueella 200 henkil��. Vastaajia pyydettiin antamaan arvosanat Tiehallinnon teht�vien hoitamisesta viisiportaisella tyytyv�isyysasteikolla (1=eritt�in tyytym�t�n, 5=eritt�in tyytyv�inen).

    Savo-Karjalan tiepiirin tulokset ovat samansuuntaisia kuin valtakunnallisessa tutkimuksessakin. Savo-Karjalassa ollaan tyytyv�isi� p��teiden hoitoon, jossa erityisesti ajoratamerkint�jen n�kyvyys ja tienvarsien siisteys ovat saaneet hyv�n arvosanan. N�ill� osa-alueilla Savo-Karjalan tiepiiri saa hiukan valtakunnallista keski-arvoa paremmat arvosanat.

    Alemman tieverkon kunto saa Savo-Karjalan tiepiiriss� kriittiset arviot, kuten valtakunnallisessa tutkimuksessakin. Erityisesti tyytym�tt�myytt� aiheuttaa sorateiden kunto kelirikkoaikana, alemman tieverkon p��llysteiden kunto sek� sorateiden kunto kes�ll� yleisesti. Savo-Karjalan tiepiirin saamat tulokset n�ill� osa-alueilla ovat l�hell� valtakunnallista keskiarvoa tai hieman sen yli. Savo-Karjalan vastaajat toivovatkin panostusta erityisesti alemman tieverkon parantamiseen ja sorateiden kunnon hoitamiseen.

    Valtakunnallista keskiarvoa paremmat arviot Savo-Karjalan tiepiiri saa tieymp�rist�n viihtyisyydest�, ymp�rist�n huomioonottamisesta, lev�hdys ja pys�htymisalueiden palveluista sek� jalankulku- ja py�r�teiden m��r�st�. Merkitt�v�� parannusta kes��n 2002 verrattuna on tapahtunut tyytyv�isyydess� tiet�ist� ja liikenteen h�iri�ist� tiedottamiseen. T�ll� osa-alueella arviot ovat my�s tilastollisesti valtakunnallista keskiarvoa paremmat.

    Savo-Karjalan tiepiiri on saanut kes�n 2003 aikana yhteens� 112 asiakaspalautetta, joista 36 oli kes�hoitoon liittyvi�. Kritiikki� esitettiin mm. sorateiden kunnosta ja alemman tieverkon p��llysteiden kunnosta. Kiitokset kohdistuivat tienvarsien hoitoon. Tiepiiriss� kaikki saadut asiakaspalautteet k�sitell��n ja palautteenantajille vastataan. Lis�ksi Savo-Karjalan tiepiiri sai kes�n aikana liikennekeskukseen 324 Tienk�ytt�j�n linjan (0200 2100) kautta tien kuntoon tai kunnossapitoon liittyv�� yhteydenottoa. N�ist� 33 v�litettiin urakoitsijoille v�litt�m�n� toimenpidepyynt�n�. Toimenpidepyynn�t koskivat sorateiden tai p��llysteiden kuntoa.

    Savo-Karjalan tiepiiriss� kehitet��n tienpidon asiakasl�ht�isyytt� voimakkaasti mm. toimenpiteiden kohdistamista ja ajoitusta t�sment�m�ll�. Tiepiiri toteuttaa alueella my�s tarkempaa asiakastarpeiden selvitysty�t� kohdistaakseen toimenpiteit� mahdollisimman tehokkaasti.

    Lis�tietoja:
    Tiehallinto, Savo-Karjalan tiepiiri
    Hankintap��llikk� Jukka Karjalainen, p. 040�5863035
    (Seminaarissa, j�t� soittopyynt� vastaajaan, niin sinuun otetaan yhteytt� mahdollisimman pian, soittopyynt�j� Jukka Karjalaiselle voit j�tt�� my�s numeroon 0204 22 5123/Maritta R�s�nen)


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�