Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista (SK)
    Ajankohtaista


     


     

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    19.1.2004

    Puukuljetusten kelirikkohaittojen v�hent�minen Pohjois-Karjalassa

    Tiehallinnon Savo-Karjalan tiepiirin, Tieliikelaitoksen ja mets�teollisuudelle puunhankintaa tutkivan Mets�teho Oy:n yhteisty�ss� on k�ynnistynyt Pohjois-Karjalan maakuntaa koskeva projekti, joka auttaa tiepiiri� kelirikkoisen tiest�n korjauskohteiden priorisoinnissa ja korjausohjelmien teossa. Projektissa hy�dynnet��n Pohjois-Savoa, Kainuuta ja Koillismaata koskevassa pilottiprojektissa kehitetty� menetelm��, jossa otetaan huomioon alueen puuvarat, l�hiajan puunkuljetustarpeet ja kuljetusreitit. Selvitys tehd��n Pohjois-Karjalan maakunnan alueelle. Selvitys valmistuu toukokuussa 200432003.

    Kelirikon haitat merkitt�v�t

    Sorateiden kelirikkorajoitukset est�v�t puukuljetukset useiksi viikoiksi kev�isin ja my�s syksyisin ennen tiepohjien j��tymist�. Kelirikon vuoksi mets�teollisuuden puuhuoltoa ei voida j�rjest�� tasaisesti tehtaiden puunk�ytt�� vastaamaan, vaan kelirikkokauteen joudutaan varautumaan varastoja kasvattamalla. Raakapuun ylim��r�inen varastointi aiheuttaa lis�kustannuksia puutavaran k�sittelyn, raaka-aineen laadun heikkenemisen ja sitoutuneen p��oman kautta. Lis�ksi kausihuippujen vuoksi puunkorjuu- ja kuljetuskalustoon sek� henkil�st��n joudutaan varaamaan ylikapasiteettia, jonka vajaaty�llisyydest� aiheutuu lis�kustannuksia.

    Mets�tehon v. 2001 tekem�n tutkimuksen mukaan kelirikosta aiheutuu mets�teollisuudelle noin 100 M� lis�kustannukset koko Suomessa, josta noin 65 M� aiheutuu yleisten teiden kelirikosta.

    Yleisi� sora- ja kevytp��llysteteit� on Pohjois-Karjalan maakunnassa noin 2700 km, joista vajaa puolet k�rsii kelirikkohaitasta. Vuosittain kelirikkorajoituksia asetetaan Pohjois-Karjalassa noin 300 km. Tiepiiri k�ytt�� Pohjois-Karjalassa vuosittain kelirikkoteiden parantamistoimenpiteisiin keskim��rin 1,5 M� vuodessa.�. Toimenpiteet pyrit��n suuntaamaan liikenteelliselt� merkitykselt��n t�rkeimmille tieosuuksille.

    Raakapuukuljetukset ennustetaan mets�varatietojen perusteella

    Kelirikkokorjausten kohdentamista varten tarvitaan tiedot siit�, kuinka paljon puukuljetuksia eri teille tulee l�hivuosina. T�ss� selvityksess� hakkuuennusteet tehd��n Mets�ntutkimuslaitoksen valtakunnallisesta mets�inventoinnista ja Pohjois-Karjalan Mets�keskuksen mets�suunnitelmista saatavien tietojen perusteella sek� mets�teollisuusyrityksille ja Mets�hallitukselle teht�v�n puuvirtakyselyn perusteella..

    Hakkuuennusteiden avulla arvioidaan pienalueilta kertyv�t puukuljetusm��r�t, jotka kohdistetaan tieverkolle kuljetusten suunnitteluohjelmiston avulla. Apuna k�ytet��n puuvirtakyselyn yhteydess� saatavia tietoja puukuljetusten suuntautumisesta eri puunjalostuslaitoksille, rautatien kuormauspaikoille ja uiton pudotuspaikoille. Selvityksess� otetaan huomioon my�s muualta maakuntaan tulevat raakapuuvirat kuten Ven�j�n tuontipuu.

    Kelirikkoteiden korjauskustannukset arvioidaan yhteisty�ss� tiepiirin kanssa. Kelirikkokohteiden parantamisella saatavat s��st�t kuljetuskustannuksissa arvioidaan Mets�tehon kelirikon lis�kustannuksia koskevan selvityksen ja tiekohtaisten kuljetusm��r�ennusteiden avulla.

    Ty�n lopputuloksena saadaan Pohjois-Karjalan maakunnan tiekohtaiset kannattavuus- ja vaikutustarkastelut, joita tiepiiri k�ytt�� kunnostusohjelman laadinnassa.

    Lis�tiedot
    Tienpidon suunnittelija Mika Savolainen, Tiehallinto Savo-Karjalan tiepiiri puh. 020 422 5120 tai 040 542 2852
    E-mail: [email protected]
    Dipl.ins. Juha Litmanen, Tieliikelaitos puh. 020 444 5232 tai 0400 377 887 E-mail: [email protected]
    Erikoistutkija Olavi Pennanen, Mets�teho Oy puh. (09) 132 5240 tai 040 582 2272 E-mail: [email protected]
     


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�