PRESSMEDDELANDE 4

November 1999

UTVECKLING AV VÄGFÖRBINDELSEN TILL SKÅLDÖ
Bedömning av miljökonsekvenser

Nylands vägdistrikts utredning av behovet av att utveckla Skåldö vägförbindelse fortsätter. Vägdistriktet överlämnade i början av juni programmet för miljökonsekvensbedömning (MKB-program) till kontaktmyndigheten Nylands miljöcentral. Kontaktmyndigheten konstaterade i sitt utlåtande att det var tillräckligt med de fyra presenterade basförslagen (nuvarande färja, utveckling av färjeförbindelsen, fast bro, öppningsbar bro). Dessutom bör man fästa speciell uppmärksamhet vid konsekvenser för landskap, sociala förhållanden, trafikförhållanden samt naturskydd.

Upprättande av miljökonsekvensbeskrivning pågår

Planeringen av projektet fortsätter nu utgående från de alternativ som slogs fast i MKB-programmet. En miljökonsekvensbeskrivning görs på basen av resultaten av miljökonsekvensbedömningen före utgången av maj nästa år. Ett informationstillfälle för allmänheten hålls i juni samtidigt som miljökonsekvensbeskrivningen hålls offentligt framlagd. I miljökonsekvensbeskrivningen presenteras de olika alternativens miljökonsekvenser och de centrala metoder som har legat till grund för de framförda bedömningarna. I beskrivningen redogörs dessutom för bedömningsprocessens olika skeden, formerna för och gensvaret av invånardeltagandet samt de viktigaste resultaten av de gjorda utredningarna.

Sommarens fältarbete

Sommaren 1999 utfördes räkning av väg- och båttrafiken vid Skåldö färja. Man mätte även vattenföringen i Grobbfjärden för att få ingångsvärden till den modell för vattenföring som skall utarbetas. Med hjälp av vattenföringsmodellen kan man bedöma hur en ny färja eller bro påverkar vattendraget. Dessutom gjordes under sommaren en kartläggning av planeringsområdets naturvärden och bullret från färjan. För tillfället pågår planering av de olika alternativen.

Allmänheten inbjuds att delta i utvecklingen av vägförbindelsen till Skåldö

Fast bosatta och sommargäster på öarna Skåldö och Torsö har tillsvidare kunnat delta i utvecklingen av färjeförbindelsen genom att svara på den enkät, som ordnades i januari-februari 1999 samt genom att framföra sina åsikter om projektets MKB-program vid ett informationstillfälle. Dessutom kunde de skicka sina åsikter skriftligt till Nylands miljöcentral under den tid MKB-programmet hölls offentligt framlagt.


  Till huvudsidan av Skåldö projektet

Avsikten är nu att ordna tre diskussionstillfällen i början av december. Ett ordnas för de fast bosatta på Skåldö och Torsö, ett för sommargäster och det tredje ordnas för övriga intressenter. Grupperna för de olika diskussionstillfällena bildas som bäst. Syftet med diskussionstillfällena är, liksom med MKB-förfarandet, att öka medborgarnas möjligheter att påverka. De förslag till förbättringar av planförslagen som kommer fram under diskussionerna beaktas i mån av möjlighet när förslagen vidareutvecklas. Resultaten från diskussionstillfällena antecknas i miljökonsekvensbeskrivningen. Under utredningens gång har hittills framkommit projektets eventuella konsekvenser för trafiksäkerhet, räddningsverksamhet, naturskydd, områdets användning för rekreation, buller, turism och brottslighet. Man strävar till att grupperna skall bestå av 10-15 personer med en jämn fördelning av män och kvinnor i olika åldrar. Man hoppas att såväl fast bosatta, sommargäster som övriga intressenter skall delta lika aktivt i diskussionstillfällena som under miljökonsekvensförfarandets tidigare skeden.

Gruppdiskussionerna lägger även grunden för den enkät som ordnas bland invånarna i början av nästa år, och som postas till fast bosatta och sommargäster på öarna och på fastlandet. Nästa sommar är det även möjligt att framföra sina åsikter skriftligt under den tid som miljökonsekvensbeskrivningen hålls offentligt framlagd.

Information

Nylands miljöcentrals utlåtande


Vägförvaltningen