PRESSMEDDELANDE 5

Februari 2000

UTVECKLING AV VÄGFÖRBINDELSEN TILL SKÅLDÖ
Bedömning av miljökonsekvenser

Det förfarande för miljökonsekvensbedömning, som inleddes i slutet av år 1998, är nu i ett skede där de olika alternativen är preciserade och kompletterade för det egentliga bedömningsarbetet. I detta meddelande presenteras alternativen: utveckling av färjtrafiken, fast bro samt öppningsbar bro.



Utveckling av färjtrafiken

Utveckling av färjtrafiken innefattar följande åtgärdsförslag:

  • Färjtrafiken görs smidigare genom att man helt eller delvis avstår från tidtabeller.

  • Färjans kapacitet utökas med en större färja på 90 eller 130 ton istället för den nuvarande färjan på 60 ton.

  • Trivseln vid färjfästena förbättras med mindre iståndsättningsåtgärder och servicen förbättras. Köandet underlättas med längre köfiler.

  • Informationen till trafikanterna förbättras genom att utveckla ett system för att dirigera trafiken i realtid.

  • Bullret och avgaserna från färjan minskas med olika tekniska åtgärder.



  • Fast bro

    Den fasta bron är 530 meter lång. Bron fortsätter från strandlinjen in över land så att strandlinjen bevaras med ett promenadområde mellan vatten och brofäste. Samtidigt minskar brobankarnas visuella roll i landskapet. Brons mittspann är 120 meter brett och fri höjd vid mitten av bron är 18 meter, vilket räcker för de flesta segelbåtar. Bron är 10,5 meter bred med en 3,5 meter bred upphöjd gång- och cykelbana.

    Bron anläggs vid det nuvarande färjläget så att vägen på fastlandssidan flyttas aningen västerut från nuvarande väg. På Skåldö dras den nya vägen i bergssluttningen österom den nuvarande vägen. I byggnadsskedet görs tillfällig väg och brygga på fastlandet. På Skåldö kan den nuvarande bryggan användas i byggnadsskedet.



    Öppningsbar bro

    Den öppningsbara bron har en längd på 530 meter och den fortsätter från strandlinjen in över land. Brobankarna stör därför inte landskapsbilden. Bron har en 20 meters öppningsbar klaff vid farleden. När klaffen är stängd är den fria höjden 8 meter, vilket räcker för att de flesta motorbåtar skall kunna passera. Bron är 10,5 meter bred med en 3,5 meter bred upphöjd gång- och cykelbana.

    Bron anläggs där den nuvarande färjan går. Den nya vägen dras på Skåldö på samma ställe som den nuvarande. På fastlandet rätas vägen ut på ett kort avsnitt västerom den nuvarande vägen. Tillfällig väg och brygga görs på båda stränderna i byggnadsskedet.


    Information


      Till huvudsidan av Skåldö projektet

    Vägförvaltningen



    Tidigare planering

    Nylands vägdistrikt har utrett behovet att utveckla färjförbindelsen till Skåldö allt sedan 1980-talet. Tidigare utredda utvecklingsalternativ var förbättring av färjförbindelsen samt bro- och tunnelförbindelse. En utredningsplan för broalternativen gjordes år 1992.

    Miljökonsekvensbedömning

    Planeringen fortsatte år 1998 i samband med att ett förfarande för miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarande) inleddes. Utöver de altarnativ som nu skall jämföras utreddes även alternativen att ersätta färjan med tunnel samt broförbindelse vid Box. Dessa alternativ utgick emellertid av kostnads- och miljöskäl.

    Programmet för miljökonsekvensbedömning blev klart våren 1999. Utgående från detta bedöms de valda alternativens konsekvenser för miljön. Konsekvenserna jämförs med det så kallade 0-alternativet, dvs. att inga förbättringar görs och färjtrafiken fortsätter som förut.

    Invånarna har haft möjlighet att delta i projektet. En invånarenkät genomfördes i februari 1999 och tre diskussionstillfällen hölls i december 1999. Dessutom ordnas en invånarenkät på våren år 2000 för att kartlägga invånarnas åsikter om de alternativ som skall bedömas.

    Fortsatt arbete

    Resultaten från miljökonsekvensbedömningen sammanställs i en miljökonsekvensbeskrivning, som blir färdig på våren år 2000. Miljökonsekvensbeskrivningen presenteras för allmänheten på försommaren år 2000 och hålls framlagd till påseende under sommaren. Under denna tid har fast bosatta och sommargäster i området möjlighet att framföra sina åsikter till Nylands miljöcentral. När påseendetiden är slut ger Nylands miljöcentral utlåtande om miljökonsekvensbeskrivningen.

    Nylands vägdistrikt fattar beslut om slutlig lösning efter MKB-förfarandet.