MEDDELANDE 6 TILL MEDIA

Mars 2000

UTVECKLING AV VÄGFÖRBINDELSEN TILL SKÅLDÖ

Nylands vägdistrikt inledde år 1998 ett miljökonsekvensförfarande för utvecklingen av vägförbindelsen till Skåldö. Som ett led i bedömningen av de sociala konsekvenserna ordnades i december 1999 gruppdiskussioner med ett urval fast bosatta och näringsidkare i området samt en andra invånarenkät i februari 2000. Den föregående enkäten genomfördes i februari 1999. Alternativen i MKB-förfarandet är: bevarande av den nuvarande färjan, utveckling av färjan, fast bro och öppningsbar bro.

Gruppdiskussioner

Gruppdiskussioner arrangerades med tre grupper. Dessa bestod av fast bosatta, sommargäster samt representanter för företag och föreningar verksamma inom området. Deltagarna redogjorde i diskussionerna för sina åsikter om alternativen och framförde egna idéer om hur de skall utvecklas.

Gruppen fast boende satte värde på en utveckling av den nuvarande färjtrafiken. Man ansåg att färjan utgör en viktig del av skärgårdens identitet och man satte värde på dess sysselsättningsskapande effekt. Man konstaterade även att en bro skulle göra trafiken mellan ön och fastlandet snabbare men att den å andra sidan skulle öka onödig trafik i skärgården.

Gruppen sommargäster satte värde på att färjan begränsar fordonstrafiken, men de långa köerna och väntetiderna upplevdes allmänt som frustrerande. Till broalternativens fördel räknades en smidigare trafik och en större miljövänlighet än i färjalternativet.

Majoriteten bland företags- och föreningsrepresentanterna understödde broalternativen. De ansåg att tillgången på tjänster skulle bli bättre och att transporterna då skulle skötas i tid. Ökad trafik och en ökad turism ansågs vara positiva fenomen.

Invånarenkät

Enkätfrågorna postades i februari 2000 till alla fast bosatta på Skåldö och Torsö som fyllt 18 år (210 st.), till dem som äger fritidsbostäder på samma öar (614 st.) samt till dem på fastlandet, som bor i närheten av färjstället (32 st.).


  Till huvudsidan av Skåldö projektet

Vägförvaltningen

Sammanlagt svarade 75 %. Av de fast bosatta svarade 76 % och av sommargästerna 73 %.

Bland de fast bosatta understöder 49 % en fast bro medan ca en fjärdedel (28 %) anser det bästa alternativet vara att utveckla den nuvarande färjan.

Nästan 70 % är helt eller delvis av den åsikten att färjans tidtabell fördröjer trafiken. 37 % är av den åsikten att serviceutbudet vid färj-ställena är tillräcklig. 40 % anser det vara viktigt att förbättra informationen om färjtrafiken. Över 70 % anser att en fast bro gör trafiken smidigare och 35 % är helt eller delvis av den åsikten att en öppningsbar bro gör trafiken smidigare. 61 % bedömer att en fast broförbindelse höjer trafiksäkerheten och 52 % är helt eller delvis av den åsikten att den gynnar sysselsättning och turism. 43 % tänker sig att landskapsbilden blir lidande av en bro.

Av sommargästerna anser 49 % att det bästa alternativet är att utveckla den nuvarande färj-trafiken. 28 % understöder alternativet med fast bro och 15 % färjtrafiken i nuvarande omfattning. Nästan 70 % är helt eller delvis av den åsikten att de fasta avgångstiderna för färjan fördröjer trafiken. En fjärdedel anser att servicen vid färjställena är otillräcklig och lika många vill ha information om färjtrafiken redan längs vägen till färjstället

Över 80 % delar helt eller delvis åsikten att en fast bro medför snabbare trafik och 50 % tänker sig även att den höjer trafiksäkerheten. Motsvarande tal för alternativet med öppningsbar bro är 52 % och 38 %. 60 % anser att landskapsbilden blir lidande av en bro.

I det pågående arbetet tillgodogör man sig resultaten från gruppdiskussionerna och enkäten. Resultaten kommer att redovisas i projektets miljökonsekvensbeskrivning.


Information