Valinnat
    Tiehallinto


    Paluu

      
    Talviliikenne

    Tietoja talviajan nopeusrajoituksista 1

    Rajoituskilometrit talvella 2003 - 2004

    • Rajoitus alenee
      moottoriteill� 120 -> 100 km/h 430 tiekilometrill�
      muilla teill� 100 -> 80 km/h 9540 tiekilometrill�
    • Rajoitus j�� ennalleen
      moottoriteill� (100 km/h) 200 tiekilometrill�
      muilla teill� (100 km/h) 2250 tiekilometrill�
    • Kaikkiaan on talvella 100 km/h -rajoitusta 2880 tiekilometrill�.
    • S��n ja kelin mukaan muuttuvia rajoituksia (max 100 km/h), 250 tiekilometrill�, sis�ltyv�t edell� oleviin 100 km/h -rajoitusten lukuihin)

    Rajoitusten kesto
    4 - 7 kuukautta (merkkien vaihto lokakuun ja maalis-huhtikuun kuluessa keliolojen ja tiepiirien harkinnan mukaan)

    S��d�sperusta
    Liikenneministeri�n yleisohje nopeusrajoituksista 27.2.1992 ja p��t�s 16.6.1995

    P��t�s vuosittain
    Tiehallinnon tekniset palvelut tiepiirien esitysten perusteella

    Vaikutus liikenteen ajonopeuksiin

    • vaihtelee s��n ja kelien mukaan
    • syksyll� keskinopeus alenee 5 - 10 km/h
    • talvella ero 100 km/h -teihin verrattuna keskim��rin 4 - 5 km/h
    • huonoilla keleill� (lumisade, j�inen tie) ajetaan selv�sti alle 80 m/h rajoituksesta riippumatta
    • raskaan liikenteen (ajoneuvokohtainen 80 km/h) nopeustasoon talviajan nopeusrajoitus ei vaikuta havaittavasti

    Vaikutus liikenneturvallisuuteen
    Talviajan nopeusrajoitusten seurantatutkimuksen mukaan alennettu nopeusrajoitus on v�hent�nyt henkil�vahinko-onnettomuuksia keskim��rin 28 % verrattuna teihin, joilla 100 km/h -rajoitus on ollut my�s talviaikana voimassa. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osalta vaikutus oli 36 % (LM:n julkaisu 9/97). (Alunperin arvioitiin: 15 kuollutta, 150 vammautunutta, 500 omaisuusvahinko-onnettomuutta.)

    Muut vaikutukset

    • liikennemelu v�henee nopeuden neli�n mukaan (n. 8 %)
    • pakokaasup��st�t pienenev�t (h�k�, typen oksidit, hiilidioksidi)
    • p��llysteen kuluminen v�henee nopeuden neli�n mukaan (n.11%)
    • ajoaika lis��ntyy, esim. 10 km:n matkalla em. nopeusmuutosten perusteella laskien alle 1/2 minuuttia (teoreettisella 20 km/h -nopeuserolla laskien n. 1 1/2 minuuttia)

    Tienk�ytt�jien suhtautuminen
    Rajoituksen noudattaminen koetaan hyv�ll� kelill� harmittavana, mutta toisaalta talvirajoituksen merkitys liikenneturvallisuudelle ymm�rret��n. Tienk�ytt�j�tyytyv�isyystutkimuksissa nykyiseen talvirajoitusj�rjestelyyn ollaan varsin tyytyv�isi�. Olosuhteiden mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia haluttaisiin kuitenkin lis�� varsinkin ammattiliikenteen taholla.

    Merkitseminen
    Talvirajoitukset merkit��n vaihtamalla nopeusrajoituskilvet alennettujen rajoitusten mukaisiksi. K�yt�ss� on my�s kaksikilpisi� k��nnett�vi� merkkej� sek� muuttuvissa rajoituksissa kauko-ohjattavat merkit.

    Kustannus
    Syksyn ja kev��n merkkien vaihdon yhteiskustannukseksi on arvioitu noin nelj�nnesmiljoona euroa (1,5 miljoonaa markkaa).

    2.10.2003


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�