Valinnat
    Tiehallinto


    Paluu

     

    Talviliikenne
     
    Talvirengastutkimus

    Rengastutkimuksessa tarkasteltiin ajoneuvojen talvirenkaiden tyyppi� ja kuntoa talven 2000�2001 aikana. Tutkimuksen mukaan kitkarenkaiden k�ytt�aste on nousut henkil�autoissa talven 1992�93 nelj�st� prosentista 12:een prosenttiin talvella 2000�01. Saman ajanjakson aikana pakettiautoissa kitkarenkaiden k�ytt� laski 11 %:sta 6 %:een. Nastapainovaatimusten kiristymisen my�t� ter�snastojen k�ytt� etenkin henkil�autoissa on v�hentynyt voimakkaasti. Talvella 1992�93 ter�snastojen osuus henkil�autoissa oli 88 %, kun taas talvella 2000�01 niiden osuus oli en�� 25 %. Tarkastetuista 2 500 ajoneuvosta vain yhdess� ajoneuvossa oli lainvastaisesti kes�renkaat. Liian kuluneita talvirenkaita (urasyvyys alle 3 mm) l�ytyi 1%, kun 8 vuotta aiemmin laittomia oli 4 % tutkituista.

    Huonokuntoisimpia renkaita esiintyi erityisesti vanhoissa, kevyiss� ja pienitehoisissa autoissa ja nuorilla, 18�19-vuotiailla kuljettajilla. Renkaiden kunto osoittautui lis�ksi liikenneturvallisuuden kannalta t�rke�ksi tekij�ksi, sill� vuosina 1997�99 kuolemaan johtaneissa talvikelien kohtaamisonnettomuuksissa noin puolet henkil�autoa ajaneiden p��aiheuttajien renkaista oli urasyvyytens� puolesta laittomia (urasyvyys alle 3 mm) tai v�ltt�v�n kuntoisia (urasyvyys 3�5,5 mm), kun t�ss� tutkimuksessa n�in huonoja renkaita esiintyi vain 15 %:lla.

    Kuljettajien kyky arvioida ajoneuvonsa rengaskuntoa oli melko heikko ja kahdeksan vuotta aiemmin tehtyyn vertailututkimukseen n�hden vaikutti silt�, ett� rengastietoudessa oli taannuttu. Erityisen huolestuttavaa oli, ett� l�hes puolet kuljettajista arvioi renkaansa todellista paremmiksi, mutta vain 5 % kuljettajista piti niit� todellista huonompina.

    • Talvirengastutkimus 2000-2001 -raportti ( pdf 227k)

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�