Valinnat
    Tiehallinto

     etusivu - ajankohtaista - palvelusivu 
     



    Usein kysyttyä
     
    Sivulla on usein esitettyjä kysymyksiä ja Tiehallinnon asiantuntijoiden niihin laatimia vastauksia
    . Mahdolliset jatko- ja uudet kysymykset voi esittää palautelomakkeella.
     
    Ajoratamaalaukset Levähdysaluesiivous Nurmisiemenet Romuautot
    Asfaltin väri Liikennevalot Pajujen keruu Suolaaminen
    Kelikamerat Liittymäheijastimet Postilaatikot Tienumerot
    Kilometritolpat Linkittäminen Ratsastajat Välimatkataulukko
    Lautta-aikataulut Meluesteet Reitit

    Kysymys  Vastaus
    Miksi teillä on erilaisia määriä viivoja, reunat, keskiviivat ym? Yleisesti ottaen tien leveys ja liikennemäärä määräävät millaiset viivat maalataan. Ohjeita ollaan tarkistamassa ja uudet ohjeet yhtenäistävät nyt hieman sekavia käytäntöjä.
    Uusien ohjeiden mukaan valta- ja kantateihin ja ajokelpoiseta leveydeltään yli 7,0 metrisiin muihin päällystettyihin teihin maalataan aina sekä reuna- että keskiviivat ja sulkuviivat tarvittaessa.
    Tielle, jonka ajokelpoinen leveys on 5,7-7,0 metriä maalataan aina reunaviivat ja keski- ja sulkuviivat, jos tien liikennemäärä ylittää 500 ajoneuvoa vuorokaudessa tai tiellä on 100 km/h nopeusrajoitus.
    Jos tien leveys on alle 5,7 metriä, maalataan reunaviivat. Erittäin vähäliikenteisillä teillä nämäkin voidaan jättää pois.

    Kysymys      Vastaus
    Miksi kamerakuva jossain ei ole ajan tasalla? Kelikamerajärjestelmä on rakennettu talvikunnossapidon tarpeisiin, joten järjestelmän jatkuva moitteeton toiminta on tien hoidolle ensiarvoisen tärkeää.
    Koko järjestelmää sääantureineen ja kameroineen huolletaan kesän aikana, jotta se olisi mahdollisimman katkottomasti käytössä taas, kun tiellä on lunta ja jäätä. Kesän ajaksi joitain mittauspisteitä myös suljetaan. Tähän ovat syynä tavoitteet välttää ukkosen aiheuttamia vaurioita ja jonkin verran säästää tietoliikennekustannuksissa.
    Jos kelikamera tai kuvansiirto kamerasta järjestelmiimme ei toimi, johtaa se heti vianetsintä- ja korjaustoimenpiteisiin. Jos kelikamerakuvia ei näy Internetpalvelussamme, voi myös sisäisessä tiedonsiirrossamme kelikamerajärjestelmästä Internetpalvelimeen esiintyä katkoksia. Pyrimme tietenkin kaikin tavoin välttämään katkoksia, mutta emme tietenkään voi taata, että ATK/tietoliikenneongelmia ei koskaan esiintyisi. Kesän loma-aikaan vioittuneen kameran korjaus saattaa viedä pitemmän ajan.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi Sipoon suunnan levähdysalueet ovat kuin aloittava kaatopaikka? Helsingin ja itärajan välillä levähdysalueiden siisteys on todellinen ongelma. Alueet suursiivotaan kolmena päivänä viikossa ja silti niillä aika usein on kuvailemanne kaltainen tilanne.
    Ongelman lähtökohtana on pitkälti ulkomainen yritteliäisyys. Alueille rahdataan mm. vaatekeräyslaatikoiden sisältöjä ja niistä pengotaan käyttö- ja myyntikelpoiset mukaan, loput jäävät levälleen. Edes poliisi ei tunnu voivan ongelmalle mitään.
    Alueita ei voi sulkeakaan, koska niitä tarvitsevat muutkin kulkijat. Otamme mielellämme vastaan hyviä ideoita ongelman hoitamiseksi.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi tien varressa olevaa autoa ei ole viety pois? Autot ovat useimmiten varastettuja ja muuten hylättyjä, joten niiden siirtäminen tienpidon toimesta parantaisi todella liikenneturvallisuutta.
    Toimintaa ohjaa kuitenkin Laki ajoneuvojen siirtämisestä ja romuajoneuvojen hävittämisestä (N:o 151/1975). Lain mukaan ajoneuvo voidaan siirtää jos siitä voi aiheutua vaaraa liikenteelle, jos siitä on haittaa tienpidolle tai jos auto on katsottu hylätyksi. Edelleen laissa sanotaan, että tehtävä kuuluu kunnalle, ei Tiehallinnolle.
    Jos ajoneuvosta on haittaa tieliikenteelle, ts. ajoneuvo on ajoradalla, Tiehallinto saattaa siirrättää ajoneuvon. Ajoneuvon siirtämisestä aiheutuneet kulut kuuluvat ajoneuvon omistajan maksettaviksi. Näitä kuluja saadaan vain harvoin perittyä. Välillä ollaan lisäksi jouduttu tilanteeseen, missä ajoneuvon omistaja on vaatinut siirton suorittaneelta vahingonkorvauksia.
    Kuka tahansa tienkäyttäjä voi ilmoittaa luvattomasti tien varteen pysäköidystä ajoneuvosta poliisille. Poliisi tarkistaa onko ajoneuvo varastettu, ilmoittaa ajoneuvon omistajalle ja myös välittää tiedon kunnalle, joka huolehtii ajoneuvon siirtämisestä.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Saako Tiehallinnon sivuilla olevan kartan linkittää omille sivuilleen?
    Entä muut sivut?
    Tiehallinnon verkkosivuilla on Autoilijan tiekartta. Tiehallinto on ostanut kartan julkaisuoikeudet omilla sivuillaan. Siksi kartan käyttöön muualla tarvitaan oikeuksien omistajan, Genimap OY:n (ent Karttakeskus) lupa. Genimap myy karttojen julkaisuoikeuksia verkkosivuilla siten, että Autoilijan tiekartasta skannattun, A4-kokoisen kartan vuosimaksu on n. 82 euroa.
    Muun materiaalin osalta tilanne on sellainen, että osa aineistosta (pääasiassa kuvia) on ostettu "vain tähän käyttöön". Muu materiaali on omaa tekemäämme. Ongelmien välttämiseksi linkittämiseen pitää pyytää lupa Tiehallinnon viestinnästä.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Missä on Saariselkä etäisyyksien haun taulukosta? Saariselkä on näköjään unohtunut välimatkataulukosta. Sen kuuluisi olla kohdassa Inari, Saariselkä, se kun ei ole kunta. Piste lisättäneen, kun taulukkoa seuraavan kerran täydennetään.
    Oikean etäisyyden saa kun ottaa välimatkan etelästä päin Sodankylän Vuotsoon ja lisää 40 kilometriä. Pohjoisessa seuraava piste on Inari, Ivalo. Sen etäisyys Saariselästä on 24 km.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Saako jostain tieluiskissa käytettyä nurmisiementä? Mitä siinä on? Käytetyn vakiosiemenseoksen sisältö on ollut: rönsypunanata 78%, niittynurmikka 5%, nurmirölli 5%, lampaannata 5%, raiheinä 5% ja valkoapila 2%. Seosta on eri vuosina tilattu eri tukkulikkeiden kautta.
    Seoksesta syntyy nurmikko verraten karulle alustalle, mutta se vaatii kuitenkin jonkinlaisen multakerroksen. Kuivuuden kesto tulee lähinnä nadan ansiosta, eli kuiville alustoille kannattaa käyttää jotain runsasnataista seosta. Jos halutaan ns. kukkiva niitty, niin heinänsiementä käytetään niukasti ( 200 - 400 g) aarille ja mielellään röllipitoista - ja sekaan laitetaan luonnonkukkien siemeniä. Niitä toimittaa esim. Niittysiemen Oy, Kaija Virolainen, puh. 050 352 0990.
    Tutkimuksissa hyviksi seoskukiksi ovat osoittautuneet esim. päivänkakkara, siankärsämö, kohokit, pulskaneilikka, kissankello, kultapiisku. Mutta pelkälle kuivalle, varpuiselle kankaalle ei niittyä voi perustaa ilman multakerrosta, toisaalta multaa ei saa olla liika, jos haluaa kukkivan niityn. Jos tarvitaan  tarkempia tietoja, niin Tiehallinnon julkaisumyynnistä voi tilata julkaisun 'Niittykasvillisuuden perustaminen tieluiskiin', Tielaitoksen selvityksiä 12/1999.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Eikö Tiehallinnon nettisivuilla voikaan tehdä reittisuunnittelua? Sivuilla on välimatkalaskuri, mutta ei reitinsuunnitteluohjelmaa. Kaupasta on saatavana Genimap -reittikartta mikrotietokoneille.
    Katso myös Internetistä:
    http://www.keltaisetsivut.fi/karttalinkki/reitti.html
    http://www.lomasuomi.fi/karttapalvelu/index.cfm
    http://www.europe.opel.com/
    ja valitse "Route planner"
    http://www.shellgeostar.com/route/routePlan.asp
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Aikataulut Ahvenanmaan lautoille? Lautat eivät ole tielauttoja, joten aikatauluja meillä ei ole  lähettää. Lauttojen, lossien ja yhteysalusten aikataulut löytyvät nykyään eriyisestä lauttaportaalista, http://www.tieliikelaitos.fi/lautta/.  Aina kannattaa myös soittaa epäselvissä tilanteissa lautalle ja varmistaa lautan kulku haluttuna aikana.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi suolataan silloin, kun ilman lämpötila ja tien pinta ovat plussan puolella? Syy tähän on yksinkertainen: Olosuhteiden tiellä ennustetaan muuttuvan sellaisiksi, että tien pinnan jäätyminen (esimerkiksi ns. mustajää) on hyvin todennäköistä tai odotettavissa on lumisade, joka on vaarassa tarttua polanteeksi tien pintaan.
    Oikeaan aikaan ajoitettu ennakkosuolaus vähentää suolamäärää. Suolaa jouduttaisiin kylvämään jo jäätyneelle pinnalle huomattavasti enemmän, jotta jää saataisiin sulamaan nopeasti pois. Märkä jää on todella hengenvaarallinen.
    Lumisadetta ennen tehdyn suolauksen avulla estetään lumen tarttuminen ja pakkautuminen polanteeksi tien pintaan. Kun suolaus onnistuu hyvin, lumi jopa pölisee ilmavirtausten vaikutuksesta pois tieltä. Polanteisen tien palauttaminen paljaaksi edellyttää polanteen poistamista mekaanisesti paljon energiaa vaativalla höyläyksellä. Tämän lisäksi edellytetään moninkertaista suolamäärää verrattuna siihen, mitä ennakkosuolauksessa käytetään.Vaikka tien pinnan ja ilman lämpötilat ovat plussan puolella, pinta jäätyy kovalla tuulella, koska veden haihtuminen sitoo lämpöä.
    Haihtuminen voimistuu sään kirkastuessa, koska silloin ilma on kuivempaa. Märät tien pinnat ovat jäätyneet kovassa tuulessa joskus, kun lämpötila on ollut jopa + 7 astetta. Erityisen arkoja jäätymiselle ovat siltojen kannet, joiden massassa on varastoituneena vähemmän lämpöä kuin esimerkiksi paksuissa maarakenteissa.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi suolataan heti aurauksen jälkeen? Mikään lumiaura ei pysty poistamaan aivan kaikkea lunta tien pinnasta. Liikenteen vaikutuksesta se tallautuu ja tien pinta muuttuu liukkaaksi. Lumisateen jälkeen sää voi myös lauhtua, jolloin tienpinta huurtuu ja yhdessä aurauksen jälkeen jääneen lumen kanssa muodostaa tielle liukkaan pinnan. Tällöin suolaa ripautetaan tielle sen verran, että vältytään liukkauden syntymiseltä. Odotettavissa voi olla myös uusia lumikuuroja, joiden tarttumista tien pintaan halutaan ehkäistä.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi pakkasella suolataan, kun tien pinta on kuiva? Pakkasellakin ilman lämpötilassa tapahtuu vaihteluita. Jos ilman lämpötila nousee, on tien lämpötila kylmempi. Tällöin tiepinta kerää ilmasta kosteutta pintahuurteeksi, jonka poistaminen edellyttää suolaa. Nämäkin lämpötilavaihtelut pystytään ennustamaan ja liukkaus pystytään torjumaan ennakkoon.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi autoilijoiden on vaikea käsittää suolaamista ja erityisesti sen ajoitusta? Aikaisemmin liukkautta ryhdyttiin poistamaan vasta sitten, kun jokainen pystyi omakohtaisesti toteamaan liukkauden. Teiden palvelutason parantamiseksi on myös liukkaudentorjuntaa kehitetty jatkuvasti.
    Laitteet ja materiaalit ovat entistä nykyaikaisempia. Tämän lisäksi työn ohjauksessa käytetään entistä tiiviimmin sääsatelliittien, säätutkien sekä tiesääasemien ja kelikameroiden informaatiota. Näiden lisäksi yleisen informaatioteknologian kehitys on johtanut siihen, että kelikeskukset pystyvät entistä luotettavammin ennustamaan tulevat kelit ja ohjaamaan resurssit oikealla hetkellä oikeisiin paikkoihin.
    Tavallinen autoilija ei välttämättä ole vielä tiedostanut tätä kehitystä. Kehityksen tässä vaiheessa kuitenkin sattuu vielä tilanteita, joiden osalta voidaan jälkikäteen todeta ennakoinnin osuneen väärään. Kehitys kuitenkin johtaa koko ajan luotettavampaan suuntaan.
    On hyvä, että tielläliikkujat antavat palautetta. Tällaisen keskustelujen ansiosta tienkäyttäjien ymmärrys tienpitotoimenpiteitä kohtaan ja tien kunnossapitäjien käsitykset tienkäyttäjien tarpeesta paranevat ja saadaan uusia virikkeitä toiminnan kehittämiselle.
    alkuun

    Ks.myös  lisää kysymyksiä ja vastauksia suolauksesta

    Kysymys      Vastaus
    Miksi asfaltti on jossain mustaa ja jossain lähes punaista?

    Asfaltti on kolmea ainetta, kiveä noin 92%, bitumia noin 7% ja täyteaineena käytettävää kalkkia. Uuden asfaltin väri on musta kun bitumi on hyvin sekoitettu ja se peittää kivet joka puolelta.
    Kuluessaan asfaltti päästää ensin pois pinnallaan olevan bitumin ja kiven luonnollinen väri valtaa näkymästä suuren osan. Kun kivi on tummaa pinta pysyy tummana. Jos kivi taas on vaaleaa, pinta vaalenee kuluessaan. Punainen sävy syntyy joillain seuduilla yleisestä punaisesta graniitista, joka sinänsä on erittäin hyvin päällysteeseen soveltuvaa.
    Asfaltin väriä voidaan muuttaa myös värjäämällä. Silloin saadaan aikaan esim. punaista, vihreää tai sinistä pintaa. Mutta lopulta nekin käyttäytyvät kuten kulumisesta johtuu.
    alkuun


    Kysymys      Vastaus
    Miksi liikennevalot eivät aina vaihdu moottoripyörälle? Liikennevaloissa ajoneuvoja tunnistetaan kahdella tavalla. Osassa valoja on pieni tutka, joka havaitsee liikettä. Se saattaa olla reagoimatta pieneen kohteeseen jos ajonopeus on hyvin pieni, käytännössä alle 5 km/h. Tämä on kuitenkin se varmempi menetelmä. Toinen menetelmä on tiehen upotetut silmukat, jotka havaitsevat yli kulkevaa metallimassaa. Näille silmukoille moottoripyörässä on aika vähän metallia ja silmukoista sopii myös joskus ohi vaikka ajaa kaistaa pitkin.
    Ollakseen mahdollisimman "näkyvä" näille silmukkatunnistimille valoja kannattaa lähestyä keskellä kaistaa tasaisella nopeudella. Viimeiset silmukat ovat usein juuri ennen valojen kohdalla olevaa pysähdyksen merkkiviivaa. Siinä kohdalla pieni liikehtiminen eteen-taakse antaa yleensä tunnistimille havainnon jos sitä ei muuten tullut.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Voisiko saada ratsastajista varoittavan merkin tielle? Yleisillä teillä ei varoiteta liikennemerkeillä erikseen asiasta, josta on säännöt tieliikennelaissa. Ratsastaja tai hevosajoneuvohan ovat molemmat tieliikennelaissa määriteltyjä tienkäyttäjiä ja niiden kulkemisesta on selvät säännöt.
    Hevosella kulkijalla on omat velvollisuutensa varoa muuta liikennettä ja omat oikeutensa kulkea kuten ajoneuvoilla muutenkin. Autoilijoille taas on säädetty velvollisuus erityisesti varoa hevosilla liikkuvia.
    Hyvin järjestetty ratsastustalli pitää harjoittelupaikkansa niin, että niihin pääsee menemättä välillä tielle. Jos taas on pakko siirtyä harjoittelualueelle tietä pitkin, pitää miettiä olisiko hevosta vaikkapa talutettava, jos siirtymistä ei muuten saa varmasti turvalliseksi.
    Liikennemerkkejä voi käyttää vain ratsastamisen kieltämiseen tai erityisen ratsastustien osoittamiseen. Ratsastustiellä voidaan sallia kevyt liikenne, mutta ei koskaan autoliikennettä. Ratsastustalli voi anoa maatilamatkailumerkkiä, jossa kerrotaan tallista opasteena. Merkin paikan voi saada anomuksesta. Lupa maksaa 700 mk ja itse merkki valmistajalta ostettuna noin 3000 mk. Nämä merkithän eivät ole varoituksia, mutta ne ehkä toimivat huomion herättäjinä.
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Voiko kivisiä kilometritolppia ostaa? Kilometritolpat on pääosin poistettu yleisten teiden varsilta. Tiehallinnolla ei ole niitä enää myytävänä. Pääosin ne murskattiin tien hoitoon tarvittavaksi kivimurskeeksi. Tien varressa vielä olevat tolpat on säästetty lähinnä maisemallisista syistä ja ne saavat olla niin kauan kuin ne ovat siistejä. Niiden merkitys etäisyyksien osoittajana on jo poistunut.
    Kilometritolpan voi teettää, jos sellaisen välttämättä haluaa. Kivimiehet ympäri Suomen varmaan ottavat tolpan tehdäkseen kun kysyy. Risto Lampi Myrskylässä arveli tekevänsä sellaisen 170-340 euron hinnalla.
    Myös Keikyän Kivi tarjoaa syntymäpäivälahjaksi sopivaa versiota, 1:10 vuoden -35 TVH:n piirustusten mukaan tehtyä pienoismallia sopivalla luvulla varustettuna. Osoite Lautatie 3, 32730 KEIKYÄ, puh. (03) 513 1208, http://www.keikyankivi.fi
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi jossain risteyksissä on siniset heijastimet? Yksityisen tien tai tontin liittymä voidaan merkata sinisillä heijastimilla varustetuilla tolpilla. Suositus on, että merkit ovat kahden puolen liittymää noin kolmen metrin päässä päätien reunasta. Heijastinten pitäisi olla noin metrin tien pinnan yläpuolella.
    Muun värisiä heijastimia ei saa käyttää, koska muut yleisesti käytetyt värit on varattu tienpidossa jo muihin tarkoituksiin. Sininen heijastin kahdella puolella liittymää osoittaa selvästi ja ohjeiden (Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä, Tielaitos 1994) mukaan että tässä on liittymä.
    Merkkaamiseen tarvittavia heijastimia kannattaa kysyä rautakaupoista tai liikennemerkkivalmistajilta. Merkkien pystyttäminen on tarvikkeiden hankinnan kanssa liittymän omistajan homma. Merkitsemiseen ei tarvita lupaa ja jos merkintä hajoaa aurauksessa tms, laittaja myös uusii sen.

    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi meille ei ole rakennettu melusuojausta, vaikka haitta on mielestämme suuri?

    Nykyisellä tiestöllä meluntorjuntahanke on kiireellinen, jos se meluntorjunnan toimenpideohjelmassa on sijoittunut kiireellisyysluokkaan 1,
    - jos yleisen tien 65 desibelin melutasolle (ekvivalenttitaso päivällä ulkona) altistuu parikymmentä asukasta tai
    - yli 65 desibelin melualueella on meluherkkiä toimintoja (esim. koulu, päiväkoti) ja 55-65 desibelin melualueella on kymmeniä asukkaita.
    Nämä kriteerit ovat Tiehallinnon ympäristöohjelmassa 2001-2005.
    Suurten kustannusten vuoksi yksittäisiä kohteita ei suojata. Edellä mainittujen kriteerien lisäksi meluntorjuntakustannukset eivät saa muodostua siitä saatuun hyötyyn nähden kohtuuttomiksi. Melusuojaus ei myöskään saa aiheuttaa merkittäviä haitallisia muutoksia alueen maisema- tai taajama/kaupunkikuvaan.
    Periaatteena on, että melusuojaus tehdään pääasiassa tien parantamisen yhteydessä edellä mainitut kriteerit huomioon ottaen. Melusuojauksissa toteutetaan kuitenkin myös tapauskohtaista harkintaa.
    Muita keinoja meluhaittojen vähentämiseksi ovat nopeusrajoituksen alentaminen ja hiljaiset päällysteet, joiden kulutuskestävyyttä on edelleen selvitettävä. Tärkeimpänä ja tehokkaimpana keinona meluntorjunnassa on kuitenkin maankäytön ja liikennesuunnittelun yhteistyö siten, ettei meluherkkiä toimintoja sijoiteta liikennemelualueelle.
    alkuun


    Kysymys      Vastaus
    Saako tienvarresta kerätä pajuja? Viherpiha -lehdessä 2/2002 on juttu Pajuilun ABC, jossa kirjoitetaan: "Punontapajun keräämiseen tarvitaan aina maanomistajan lupa, olipa se yksityinen tai valtio.
    Parhaat pajukot kasvavat usein tienpientareilla. Tiealue ulottuu nyrkkisäännön mukaan ojan metsän puoleisesta reunasta vielä metrin verran metsään päin. Jos sieltä haluaa pajua, lupa kysytään paikallisen tiepiirin tietarkastajalta. Yleensä tiepiiri on ikionnellinen, kun joku raivaa nopeasti leviäviä pajukoita.
    Paikallisen tiepiirin tiedot ovat puhelinluettelossa. Jos siellä löytyy tietarkastaja, kysy häneltä, jos ei niin tiemestarilta. Molemmat ovat yleensä luettelossa kunnittain."
    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Tien varressa oleva postilaatikko hajosi aurauksessa tai niitossa, kuka korvaa? Telehallintokeskuksen ohjeiden (4.3.1999) mukaan sijoitetun postilaatikon hajoaminen normaalien tienhoitotoimenpiteiden seurauksena on Postin korvattava asia. Se lukee samassa ohjeessa.
    Ohje määrittelee postilaatikoiden sijoittamisen risteyksessä tai tien varressa. Tämän ohjeen mukaan sijoitettavat laatikot tarvitsevat tiepiirin luvan. Kun kaikki nämä asiat on otettu huomioon, tilanne on selvä.
    Korvauksen saamiseksi pitää ottaa yhteyttä Postin asiakaspalveluun, numero   0800-7100 (www.posti.fi)

    alkuun

    Kysymys      Vastaus
    Miksi tienumeroinnissa on aukkoja, esim 29-39 ei ole käytössä? Puuttuvien tienumeroiden salaisuus on varaukset tuleviin tarpeisiin. Teitä ei juurikaan rakenneta uusina, mutta joskus teiden numerointeihin tulee muutoksia ja sitä varten numeroinnissa on "käyttövaraa".
    Tienumerointi on periaatteeltaan sellainen, että numerot 1-39 on varattu valtateiden numeroiksi. Numerot 40-99 ovat kantateitä varten. Muut maantiet ovat numeroilla 100-9999, siis kolmi- ja nelinumeroisia. Paikallistiet on numeroitu numeroilla 11001-19999.
    Kaduille, jotka ovat yleisten teiden jatkeita, on annettu numeroita 40001-49999. Polkutiet ovat numerosarjassa 50001-51999, niitä on hyvin vähän, samoin polkuja, joiden numerointi on 52001-52999. Virallisille talviteille on varattu numerosarja 60001-61999. Nämä ovat yleensä järviä tai jokia ylittäviä jääteitä.
    Eritasoliittymissä on vielä oma sarjansa numeroita, joita ei ole yleisissä kartoissa, se on sarjaa jossa on viisi numeroa ja niistä kaksi ensimmäistä on 29.
    Tämä numerointisysteemi tarvitaan mm. siksi, että kaikilla yleisen tieverkon osilla pitää olla tunniste, kun niitä käsitellään erilaisissa laskennoissa. Ilman numeroa olevia osia olisi hankala esittää reitti- ym. laskennoissa, joissa tarvitaan mm. tien sijaintia ja pituutta.

    alkuun

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö