Valinnat
    Tiehallinto


    Tiedotteet 2002

     

    Ks. my�s:
    P��teiden uudet tietyypit
     
     

      

    Uusia tietyyppej� Suomen p��teille Ensimm�inen keskikaiteellinen osuus Loppi-Riihim�ki -tielle

    Tiedote  3.10.2002

    Kantatielle 54 v�lille Loppi-Riihim�ki on valmistumassa Suomen ensimm�inen keskikaiteellinen ohituskaista. Tavoitteena on varustaa kaikki uudet ja osa vanhoista ohituskaistoista keskikaiteella. L�hivuosina my�s pitk�hk�j�, onnettomuusalttiita tieosuuksia tullaan muuttamaan keskikaiteellisiksi. Arvion mukaan keskikaiteella voidaan v�hent�� kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia 50 %.

    Tiehallinto kehitt�� ja kokeilee uusia p��teiden parantamiseen soveltuvia tietyyppej�. Tavoitteena on ensisijaisesti l�yt�� ratkaisuja, joilla vakavia liikenneonnettomuuksia voitaisiin tuntuvasti v�hent�� kohtuukustannuksin. Viimeisin kokeiluvaiheeseen edennyt tietyyppi on keskikaiteella varustettu tie. Kaiteella torjutaan nokkakolarit, jotka ovat p��teiden tuhoisin onnettomuustyyppi.

    Valtioneuvosto teki v. 2001 periaatep��t�ksen tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Sen mukaan liikennekuolemien vuotuisen m��r�n tulee olla alle 250 vuoteen 2010 menness� ja alle 100 vuoteen 2025 menness�. Tieliikenteess� kuolee nykyisin yli 400 ihmist� vuodessa. VN:n asettaman tavoitteen saavuttaminen edellytt��, ett� on kehitett�v� ja otettava k�ytt��n uusia tehokkaita keinoja vakavien onnettomuuksien torjumiseksi.

    Moottoritie on ylivoimaisesti turvallisin nykyisist� tietyypeist� ja sill� ajaminen on sujuvaa ja miellytt�v��. Moottoritie on kuitenkin kallis rakentaa ja sen vaikutukset ymp�rist��n ovat usein suuret. Nykyisell� rahoitustasolla perinteisen moottoritien rakentamiseen on varaa vain muutamille harvoille yhteysv�leille. Perinteist� moottoritiet� korvaavana ratkaisuna Tiehallinto kokeilee kapeaa nelikaistaista tiet� vilkkailla p��tiejaksoilla. Ensimm�inen tieosuus valmistui v. 2000 valtatielle 5 Kuopion etel�puolelle ja useita muita osuuksia on rakenteilla tai suunnitteilla.

    Tiehallinto k�ynnisti 1990-luvulla kokeilut ohituskaistateiden ja leve�kaistateiden soveltuvuuden selvitt�miseksi. Kokemusten mukaan liikenne n�ill� tietyypeill� on yleens� sujuvaa, mutta niill� ei kuitenkaan voida poistaa nokkakolareita.

    Osa vakavista kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksista aiheutuu kuljettajan nukahtamisesta tai huomion kiinnittymisest� muuhun kuin omalla kaistalla pysymiseen. T�st� syyst� Tiehallinto panostaa erilaisten t�rin��, melua tms. aiheuttavien reuna- ja keskilinjaratkaisujen kehitt�miseen ja niiden tehokkuuden selvitt�miseen. Useita uusia koeosuuksia on tehty kuluvan kes�n aikana ja l�hivuosina kokeiluja tultaneen laajentamaan huomattavasti.

    Lis�tietoja  
    Apulaisjohtaja Pauli Velhonoja puh. 0204 22 2315, dipl.ins. P�ivi Pesu puh. 0204 22 2338 ja H�meen tiepiiri (Kantatie 54 Lopen ohituskaistat), projektivastaava Pekka J�rvinen puh. 0204 22 3952

    LIITE:  P��teiden uudet tietyypit
     

    020902

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�