Valinnat
    Tiehallinto


    Tiedotteet 2003
     
     

      

     

    Tiehallinto selvitti nopeusrajoitusten tarkistamista

    Tiedote 17.6.2003

    Tiehallinto on tehnyt selvityksen nopeusrajoitusj�rjestelm�n kehitt�misvaihtoehdoista ja -mahdollisuuksista. Selvityksen mukaan olisi mahdollista saavuttaa jopa 120-130 henkil�vahinko-onnettomuuden ja 30 liikennekuoleman v�heneminen vuosittain nopeusrajoituksia alentamalla.

    Tehdyn ty�n taustalla on valtioneuvoston 18.1.2001 tekem� periaatep��t�s tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Selvityksen tuloksena on arvio erilaisista nopeusvaihtoehdoista, joilla voitaisiin parantaa liikenneturvallisuutta. Tarkastelut on tehty erikseen p��teill� eli valta- ja kantateill� sek� perusverkolla eli seutu ja yhdysteill�. P��teit� on tarkastelussa 11 000 kilometri� ja perusverkkoa 59 000 kilometri�.

    Selvityksess� todetaan tienvarsiasutuksen kohdilla olevan huomattavia liikenneturvallisuusongelmia etenkin p��teill�. Alentamalla p��teill� n�ill� kohdin nopeusrajoituksia voitaisiin saavuttaa 30-55:n v�henem� henkil�vahinko-onnettomuuksissa ja 8-15:n liikennekuoleman v�henem� vuosittain. T�ll�in nopeusrajoituksen 100 km/h tiepituus v�henisi 500 - 1250 km, 80 km/h tiepituus s�ilyisi l�hes ennallaan ja 60 km/h teiden m��r� kasvaisi 650 - 1050 km.

    Talviajan nopeusrajoituksen 80 km/h laajentamisella voitaisiin v�hent�� 10-15 henkil�vahinko-onnettomuutta ja keskim��rin 4 liikennekuolemaa vuosittain. Talvirajoituksen laajentaminen kohdistuisi 2 400 tiekilometrille. Ottamalla talvirajoitukset k�ytt��n koko maassa jo lokakuun alusta l�htien voitaisiin edell� mainitun lis�ksi v�hent�� 7 henkil�vahinko-onnettomuutta vuosittain.

    Tierekisteritietojen perusteella p��teill� ja perusverkolla noin 2 500 kilometrill� nopeusrajoitukset n�ytt�isiv�t olevan liian korkeita tie- ja liikenneolosuhteisiin verrattuna. Alentamalla n�it� nopeusrajoituksia olosuhteita vastaaviksi, saataisiin noin 15 henkil�vahinko-onnettomuuden ja nelj�n liikennekuoleman vuosittainen v�heneminen.

    Perusverkolla selvitettiin nykyisen 80 km/h yleisrajoituksen alentamista 70 km/h tai 60 km/h. Samalla siirrett�isiin hyv�laatuiset tieosuudet tiekohtaisen 80 km/h rajoituksen piiriin. Lis�ksi rajoitettaisiin nopeuksia pelk�st��n tiiviimm�n tienvarsiasutuksen kohdalla tai otettaisiin mukaan my�s hieman harvempaa tienvarsiasutusta.

    Yleisrajoituksen 70 km/h vaihtoehdossa voitaisiin saavuttaa 15-30 henkil�vahinko-onnettomuuden ja 3-5 liikennekuoleman v�henem� vuosittain. Yleisrajoituksen piirist� siirtyisi tiekohtaiselle 80 km/h rajoituksille 3 200 km.

    Yleisrajoituksen 60 km/h vaihtoehdossa voitaisiin saavuttaa 20-40 henkil�vahinko-onnettomuuden v�henem� ja 3-6 liikennekuoleman v�henem� vuosittain. Yleisrajoituksen piirist� siirtyisi 8 900 km teit� tiekohtaiselle 80 km/h rajoitukselle

    Tiehallinnon keskeisi� keinoja liikenneturvallisuuden edist�miseksi ovat viime vuosina olleet pienet liikenneymp�rist�n parantamistoimet ja nopeuksien alentaminen etenkin taajamissa ja tienvarsiasutuksen kohdalla. Lis�ksi Tiehallinto osallistuu yhdess� poliisin kanssa automaattisen nopeusvalvonnan laajentamiseen.

    Tiehallinto kuitenkin katsoo, ett� nykyinen tienpidon rahoitus ei mahdollista tiest�n turvallisuuden parantamista riitt�v�ss� m��rin investoinnein eik� laajamittaista muuttuvien nopeusrajoitusten k�ytt��nottoa. Tulevaisuudessa on liikennem��rien kasvaessa nopeusrajoituksia laskettava my�s p��teiden vilkasliikenteisill� osuuksilla liikenneturvallisuuden takia, ellei n�ille teille voida tehd� parantamistoimenpiteit�. Samalla on lis�tt�v� nopeusvalvontaa.

    Tiehallinto luovuttaa selvityksen liikenne- ja viestint�ministeri�n ja liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan k�ytt��n.

    Lis�tietoja
    Johtaja Aulis Nironen 0204 22 2042 ja yli-insin��ri Saara Toivonen 0204 22 2039  

    300603

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�