Tiehallinto
     

    Aktuellt

      

     

    Budgetförslaget för väghållningen år 2004: Inga nya storprojekt inleds - det satsas på vägunderhåll

    Meddelande 1.8.2003

    Enligt finansministeriets förslag reserveras i budgetförslaget för nästa år 558,3 miljoner euro för basväghållningen. Under innevarande år har Vägförvaltningen till sin disposition ca 630 miljoner euro.

    I budgetförslaget för nästa år ingår inte ett enda nytt betydande projekt för utveckling av vägnätet. För de projekt som inleds under innevarande år har likväl reserverats anslag för den behövliga fortsatta finansieringen.

    Vägarnas skick kan bibehållas

    Inom basväghållningen prioriterar man vägnätets dagliga farbarhet och skick samt trafiksäkerheten. Det har reserverats sammanlagt 196 miljoner euro för vägnätets driftsutgifter, vilket möjliggör att servicenivån inom vägdriften kan bevaras.

    För underhåll och ersättande investeringar har reserverats 200 miljoner euro, vilket motsvarar nivån för innevarande år. Denna finansiering gör det möjligt att bevara vägarnas nuvarande skick. Anslagen inriktas i högre grad än förr på reparation av broar. Antalet broar som kräver reparation och ombyggnad ökar under de närmaste åren, och nivån på de nuvarande anslagen gör det inte möjligt att bevara broarnas skick.

    Att uppfylla målsättningarna skulle kräva 50 % högre anslag

    Anslagen som kan disponeras för utbyggnads- och nyinvesteringar inom basväghållningen är klart lägre än behovet. Från nivån 103 miljoner euro under innevarande år sjunker anslagen till ungefär hälften. Det finns inte just några möjligheter att tillgodose investeringsbehoven som härrör från de regionala förändringarna i samhällsstrukturen, från markanvändningen och trafiktillväxten.

    De obetydliga investeringarna till basväghållningen inriktas på att förbättra trafiksäkerheten. Genom små förbättringsåtgärder i trafikmiljön främjar man trafiksäkerheten. Också genom att utöka den automatiska hastighetsövervakningen och genom att lokalt sänka hastighetsgränserna försöker man effektivera trafiksäkerheten. Statsrådets principbeslut att antalet dödsfall i trafiken bör sänkas från de nuvarande 400 till 250 ser för Vägförvaltningens del i denna situation ut att inte kunna uppnås.

    Det strama finansieringsläget visar sig exempelvis däri, att man kan bygga bara ca 60 kilometer nya gång- och cykelvägar. Ända till de senaste åren har man kunnat färdigställa ca 200 kilometer gång- och cykelvägar per år. Exempelvis föräldrar som är bekymrade för trafiksäkerheten på barnens skolvägar kan framlägga många goda motiveringar för att bygga nya gång- och cykelvägar.

    Enligt den inom Vägförvaltningen sammanställda rapporten Tie- ja liikenneolojen tavoitetila (Målbilden för väg- och trafikförhållandena) borde Vägförvaltningens anslag sammanlagt vara ungefär en och en halv gång nivån från de senaste åren, för att man skall kunna trygga en smidig och säker trafik.

    Tilläggsuppgifter ges av: Stabschef Timo Hiltunen, tel. 0204 22 2089 och experterna inom vägdistrikten


    upp | Vägförvaltningens framsida