Valinnat
    Tiehallinto


    Tiedotteet 2003
     
     

    Vuosikertomus 2002
    (pdf 995k)  

    Tiehallinnolla sopeutumisen ja muutoksen vuosi

    Tiedote 9.6.2003

    Vuosi 2002 oli Tiehallinnolle sopeutumisen ja muutoksen aikaa. T�m� selvi�� hiljattain ilmestyneest� vuosikertomuksesta. P��johtaja Eero Karjaluodon mukaan merkitt�vi� toiminnan kehitt�misen kohteita olivat Tiehallinnon toimintastrategian t�sment�minen, asiakasl�ht�isen toiminnan kehitt�minen sek� koko maarakennusalaa koskevien hankintak�yt�nt�jen uudistaminen.

    Tiehallinto saavutti hyvin liikenne- ja viestint�ministeri�n sille asettamat tavoitteet. Toiminnan painopiste suunnattiin selke�sti tieverkon yll�pitoon. Tienpitoon k�ytettiin 803 miljoonaa euroa eli runsaat 100 miljoonaa euroa viime vuotta enemm�n.

    Yleisen tieverkon kunnon heikkeneminen l�hes pys�htyi. P��llysteit� uusittiin 3 500 kilometri�, mik� on reilut 1000 kilometri� enemm�n kuin edellisen� vuotena. Soratiest�ll� on edelleen kelirikko-ongelmia, jotka haittaavat etenkin perustuotannon kuljetuksia. Peruskorjausik��n tulevien siltojen m��r� on kasvussa. My�s teiden varusteet ja laitteet vaativat aikaisempaa enemm�n kunnostusta.

    Vuonna 2002 Tiehallinnossa ty�stettiin my�s n�kemys maamme tie- ja liikenneolojen tavoitetilasta. Selvitys kuvaa tie- ja liikenneolojen merkityst� niin yksityishenkil�iden ja elinkeinoel�m�n p�ivitt�iseen toimintaan kuin my�s alueiden elinvoimaisuuteen, liikenneturvallisuuteen ja ymp�rist��n. Liikkumisen peruspalvelutason varmistaminen edellytt�isi tehokkaan yll�pidon lis�ksi pitk�j�nteist� investointitoimintaa

    Tiehallinnon uusi asiantuntijaorganisaatio oli kokonaisuudessaan ensimm�ist� vuotta toiminnassa. Viitteet muutoksen onnistumisesta ovat lupaavia.

    • Vuosikertomus 2002 ja muuta tiehallintotietoa l�ytyy osoitteesta www.tiehallinto.fi/thtieto

    Lis�tietoja: Ylitarkastaja Heikki Heini�, puh. 0204 22 2238 ja johtaja Aulis Nironen, puh. 0204 22 2024

    090603

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�