Valinnat
    Tiehallinto


    Ajankohtaista
     

     

    P��johtaja Eero Karjaluoto:
    Tieverkon kehitt�mist� uhkaa kolmen vuoden lama

    29.3.2004

    Valtioneuvoston menokehysp��t�s saattaa merkit� kolmen vuoden lamaa tieverkon kehitt�misinvestoinneille. V�yl�markkinoille se merkitsee vaikeuksia. N�in sanoi Tiehallinnon p��johtaja Eero Karjaluoto tiedotustilaisuudessa Helsingiss� maanantaina.

    P��osin 60- ja 70-luvuilla rakennetut p��tiet ovat suurilla kaupunkiseuduilla ja niiden yhteysv�leill� k�ym�ss� jatkuvasti kasvavalle liikenteelle ahtaiksi ja vaarallisiksi. Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 60% sattuu p��teill�. Onnettomuusriski on l�hes yht� suuri kaikkina vuodenaikoina, ei vain talvikausina. Liikenne- ja viestint�ministeri� on osana Konginkankaan onnettomuuden johdosta tekem��ns� p��t�st� kertonut esitt�v�ns� rahoitusta p��teiden parantamisen teemapaketille.

    Moniongelmaisten p��teiden remontti on suuri vuosikymmenien haaste. Vaikka ministerity�ryhm�n investointiohjelma toteutettaisiinkin saumattomasti nyt k�ynniss� olevien kehitt�mishankkeiden jatkona, j�isi vuoroaan odottamaan lukuisia kiireellisi� kohteita.

    Ministeriryhm�n v�yl�ohjelma toisi pitk�j�nteisyytt� v�yl�politiikkaan ja tehostaisi alan resurssien k�ytt��. Investointiohjelma olisi eritt�in kannattava. Sen ty�llist�v� vaikutus olisi 15 -25 000 ihmist� rakentamisessa v�litt�mine seurausvaikutuksineen. T�m�n lis�ksi tulevat elinkeinotoimintaa pirist�v�t pitk�j�nteiset my�nteiset vaikutukset, jotka ilmenev�t mm. yritysten investointip��t�ksin�. Siksi p��t�s v�yl�ohjelman rahoituksesta ja hallituskaudella toteutettavista hankkeista tulisi tehd� pikaisesti. Ohjelman kiistattomia hy�tyj� ja alalla nyt k�yt�ss� olevaa kapasiteettia ei kannata p��st�� purkautumaan.

    On ep�ilty, ett� suuri v�yl�ohjelma ylikuumentaisi markkinat. N�in ei kuitenkaan k�ynyt viime vuonna, kun kilpailutimme eduskunnan hyv�ksym�t viisi tiehanketta. Hankinta eteni suunnitellusti, hintataso oli edullinen ja tarjoushalukkuus pysyi korkealla. V�yl�markkinoiden l�ht�tilanne vuonna 2004 on siis hyv�. Tarvitaan uusia kehitt�misinvestointeja, kun nyt k�ynniss� olevat kohteet valmistuvat 2005 ja 2006. Ministerity�ryhm�n esitt�m� investointiohjelma ei ole mitenk��n suuri. Se on samaa suuruusluokkaa, kuin edellistenkin hallitusten ohjelmat.

    Valtioneuvoston kehysp��t�s 11.3.2004 merkitsee sit�, ett� ministerity�ryhm�n ohjelmasta k�ynnistyy vuonna 2005 vain E 18 v�lill� Muurla - Lohja. Muita kehitt�misinvestointeja voitaisiin k�ynnist�� vasta aivan hallituskauden lopulla. P��t�ksen mukaan tieverkon kehitt�misinvestoinnit olisivat vuosina 2005�2008 keskim��rin vain noin kolmasosa nykytilanteesta.

    Suurten kehitt�mishankkeiden toteuttaminen vaatii eritysosaamista, jota Suomessa on hyvin rajoitetusti. L�hes kolmen vuoden syv� investointikuoppa olisi suuri uhka alan resursseille. N�in ollen ei ole j�rkev�� ajaa tilap�isesti alas investointeja, kun on pikemminkin tarve lis�t� niit�.

    Tilanne on hankala my�s siksi, ett� Tiehallinnon hankintamenettelyt ja kilpailun avaaminen yleisten teiden suunnittelussa, kunnossapidossa ja rakentamisessa, ovat muutamassa vuodessa osoittaneet toimivuutensa. Uusien entist� laajempien ja suurempaa osaamista vaativien hankintamuotojen ja kilpailun avaamisen tuloksena on hintataso laskenut kaikissa tienpitotuotteissa.

    Erinomainen esimerkki uusista menettelyist� on elinkaarimalli, joka kannustaa urakoitsijoita innovaatioihin ja etsim��n edullisia ratkaisuja. My�s rakentamisen kokonaisaikataulu lyhenee. Elinkaarimalli rohkaisee urakoitsijaa hakemaan koko elinkaaren kannalta taloudellisinta ratkaisua, koska rakentaja sitoutuu my�s hoitamaan ja yll�pit�m��n tekem�ns� tien koko pitk�n sopimusajan. Asiakasl�ht�isyys vahvistuu, kun toteutunut palvelutaso ja liikenneturvallisuus vaikuttavat tuottajalle maksettavaan palvelumaksuun.

    Jotta elinkaarimalli kehittyisi mahdollisimman edulliseksi hankintatavaksi, tulisi jo p��tetyn Lohja - Muurla hankkeen lis�ksi toteuttaa t�ll� hankintatavalla usean hankkeen ohjelma, kuten ministerity�ryhm� ehdotti.

    Lis�tietoja:
    Hankintajohtaja Markku Teppo 0400 686 424
    Markkina-asiantuntija Seppo Toivonen, 0400 675 846
    Projektip��llikk� (E18) Matti Vehvil�inen 0400 833 119

     

    290304

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�