Valinnat
    Tiehallinto
  • Ajankohtaista

  • Avaustiedote
  • Lahden moottoritien vihki�iset 13.10.1999

    Vuorineuvos Jaakko Ihamuotila
    Tielaitoksen johtokunnan pj.

    KOKONAISRAHOITUS JA AVOIN KILPAILU - EDELLYTYKSET TIEHANKKEIDEN OPTIMITOTEUTUKSEEN

    Tielaitoksen johtokunnan puolesta onnittelen Lahdentie-hankkeen tilaajia ja rakentajia uusien rahoitus- ja toteutusmuotojen rohkeasta ja menestyksellisest� soveltamisesta.

    Hankkeen ripe� eteneminen ideasta toteutukseen on hyv� esimerkki siit�, mihin suomalainen p��t�ksentekoj�rjestelm� tarvittaessa pystyy. Lahden-tiess� ei ole kyse vain tietyn rahoitusmallin testaamisesta, vaan hanke on samalla avaus kilpailuttamiseen, yksityisrahoitukseen, kokonaisrahoitukseen ja uusiin urakkamuotoihin.

    Hanke edustaa ensinn�kin merkitt�v�� p��navausta kilpailuun yleisten teiden rakentamisessa. Perinteinen tapa suurten hankkeiden toteuttamisessa on ollut tehd� ne Tielaitoksen omana ty�n�, jolloin yksityiset yritykset ovat olleet laitoksen tuotannon alihankkijoiden asemassa. T�m� ei ole ollut omiaan kasvattamaan yritysten vastuuta kokonaisuudesta, mutta ei my�sk��n parantamaan Tielaitoksen tuotannon osaamista tai kilpailukyky�.

    Toiseksi, yksityis- tai j�lkirahoituksen merkitt�v�n� etuna on korostunut mahdollisuus hankkeen nopeaan toteutukseen. Kustannusten kannalta on kuitenkin ollut olennaisinta se, ett� hankkeelle on alusta alkaen turvattu sen optimaaliseen toteuttamiseen tarvittava rahoitus. T�m� on merkinnyt tehokasta toteuttamista suurina osaurakoina ja pitkin� alihankintasarjoina. Perinteisen budjettirahoituksen ongelmana on hankkeiden rahoituksen varmistuminen vuodeksi kerrallaan, jolloin vain osia on voitu lyhytj�nteisesti optimoida. Hankkeiden kokonaisrahoitus on avain kustannusten minimointiin, olkoonpa kyseess� sitten yksityinen tai julkinen rahoitus.

    Kolmanneksi, Lahdentie-hankkeelle on ollut ominaista uusi toimintatapa, mink� kokonaisrahoitus on tehnyt mahdolliseksi. Hanke on toteutettu kokonaisuutena, jossa tarjouskilpailun voittaja ottaa vastuun paitsi suunnittelusta ja rakentamisesta, my�s kunnossapidosta. Innovaatioita ovat siis suunnittelun ja rakentamisen yhdist�minen sek� laatuvastuun konkretisoituminen rakentajan vastuun ulottamisella my�s kunnossapitoon tulevina vuosina.

    Jo nyt on n�ht�viss�, ett� monet edell� mainituista innovaatioista ovat tulossa laajaan k�ytt��n. Paras esimerkki lienee Porvoo-Koskenkyl� -hanke, jossa toteutuu kokonaisrahoitusmalli, uusi urakkamuoto sek� kilpailun avaaminen. N�ytt�� silt�, ett� merkitt�v� osa hankkeen alkuper�isess� kustannusarviossa varatuista m��r�rahoista voidaan nyt sijoittaa muihin tienpitokohteisiin. Hanke kuuluu Tielaitoksen kehitt�misen pilottihankkeisiin, joissa Tielaitoksen tuotanto on osallistunut kilpailuun alan yritysten rinnalla. Osallistuminen on saanut osakseen my�s kritiikki�, jonka p��syyn� on tuotannon virastomuoto ja asema tilaajaviranomaisen yhteydess�.

    Tielaitos on mielest�ni kuitenkin pyrkinyt vastuullisesti kantamaan huolta paitsi tienpidosta, my�s veronmaksajien rahojen k�yt�n tehokkuudesta ja koko alan kehityksest�. T�t� osoittavat t�n� ja viime vuonna toteutetut rakentamisen, yll�pidon ja tiest�n hoidon pilottihankkeet, joissa on selvitetty kilpailun avaamista, markkinoiden toimivuutta, uusia urakkamuotoja ja tuotannon omaa kilpailukyky�. Samaan aikaan Tielaitos on ollut maarakennusalan j�rjest�jen kanssa yhteisty�ss� k�ynnist�m�ss� TEKESin kanssa selvitykset, joilla t�hd�t��n maarakennusalan teknologiaohjelmaan.

    Alussa mainitsemani ripe� eteneminen, johon suomalainen p��t�ksentekoj�rjestelm� tarvittaessa pystyy, sopisi nyt hyvin Tielaitoksen organisaation jo vuosia jatkuneen uudistusprosessin loppuun saattamiseen. Laitos on j�rkev�sti jaettu tiehallintoon ja tuotantoon. Pelkk� viraston sis�inen jako ei kuitenkaan tuo niit� etuja, joita voitaisiin saavuttaa etenem�ll� tuotannon osalta pidemm�lle kilpailumahdollisuuksia antavaan suuntaan, mihin pilottihankkeet rohkaisevat. Nykyiseen vaiheeseen ei ole viisasta pys�hty�. Tarvitaan p��t�ksi�, joiden perusteella Tielaitoksen tuotanto voi tasavertaisesti kilpailla avoimilla markkinoilla ja alan yritysten taas kannattaa panostaa paitsi tien rakennukseen, my�s kunnossapitoon ja hoitoon.


    alkuun | etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�