|
|

Asia: Yleisötilaisuus
Aika: 24.5.2000, klo 17.00-19.30
Paikka: Sinisimpukan luontokeskus, Kasnäs, Dragsfjärd
Läsnä:
Markus Salmi, Tielaitos Turun tiepiiri
Antti Kärki, Tielaitos Turun tiepiiri
Hanna Kari, Tielaitos Konsultointi
Torsten Lunabba, Tielaitos Konsultointi
Muut osallistujat liitteessä (noin 25 henkilöä + toimittajat Åbo Underrättelseristä,
Annonsbladetista ja Radio Vega Åbolandista)
Tilaisuudessa esille tulleita asioita:
- Miksi suunnitellaan samalle linjaukselle sekä 18 m että 24 m korkeat sillat? Miksei tällöin valita suoraan 24 m korkeaa silta, joka on sekä tie- että vesiliikenteen kannalta paras vaihtoehto ja vain 1 Mmk kalliimpi kuin 18 m silta?
-> Silloilla on maiseman kannalta merkittävä ero.
- Söljeholmenin niemen itärannalla sijaitsevan uuden omakotitalon omistaja (Engblom) kysyi työnaikaisista järjestelyistä, mikäli avattava silta toteutuu
- > Asiaa ei ole tässä suunnitelmavaiheessa vielä tarkemmin pohdittu, mutta tienpitäjän kuuluu taata, että yhteydet toimivat myös työnaikana.
- Kevyen liikenteen erillistä väylää kaivattiin sillalle.
-> Erityisesti 24 m korkeassa sillassa korotettu kevyen liikenteen väylä saattaisi olla tarpeen. Korotetun kevyen liikenteen väylän tarvetta harkitaan vielä.
- Talviolosuhteet silloilla huolestuttivat
-> Korkeimman sillan pituuskaltevuus 6 % ei tuota ajoneuvoliikenteelle ongelmia. Teiden jäätyminen on toisaalta silloilla yleensä nopeampaa kuin muulla tieosuudella.
- Millä periaatteella läppäsiltaa aukaistaan?
-> Läpän aukaisuperiaatteista (kauko-ohjaus videolla, aikataulu tai itsepalvelu) päättää merenkulkupiiri, eikä niitä ole tässä suunnitelmavaiheessa vielä määritetty.
- Lossin aiheuttama keskimääräinen viivytys on pikemminkin 20-30 min, eikä laskennallinen 9 min.
-> Lossin keskimääräinen viivytys on laskettu aikatauluttoman lossin perusteella (lossin ajoaika + odotusaika, joka on lossin ajoajan suuruinen, sillä keskimäärin ajoneuvo saapuu rantaan silloin, kun lossi on vastarannalla). Jos samalla periaatteella laskettaisiin aikataulussa (20 min. välein) ajavan lossin viivytykset, saataisiin keskimääräiseksi viivytykseksi noin 15 min. Toisaalta ainakin paikalliset asukkaat tietävät aikataulut ja viivytys on todennäköisesti heidän osaltaan pienempi. Vuosina 1998-1999 on tiepiirissä aloitettu tekemään selvityksiä 11 lossinpaikan korvaamisesta sillalla. Edellä kuvattu laskentaperiaate on haluttu pitää yhdenmukaisena kaikissa kohteissa, siksi aikataulussa ajavien lossien aiheuttamat viivytykset lasketaan samalla tavalla kaikissa kohteissa. Asia otetaan yleissuunnitelmaraportissa kuitenkin esille siten, että keskimääräisen viivytyksen muutosten vaikutusta hankkeen kannattavuuteen esitetään herkkyystarkasteluina.
- Miksi siltalinjaa ei ole tutkittu paljon lännempänä pikkusaarten kautta?
-> Linjaus pirstoisi Kasbergetin puolella pitkän matkaa mäen rinnettä ja toisi tien vanhojen pihapiirien viereen. Tästä linjauksesta luovuttiin jo selvitystyön alussa.
- 24 m korkeaa siltaa pidettiin liian korkeana maiseman ja kevyen liikenteen kannalta.
- Tielle pitäisi saada Lövön postin kohdalle 60 km/h nopeusrajoitus ja tien varressa asuu lapsiperheitä
-> Aloite kannattaa laittaa (kunnan puoltamana) vireille tiemestarin kautta.
- Miksei lossi voi odottaa toisella puolella esim. 5 min., jos sieltä ei ole heti tulossa ketään kyytiin
-> Asiaa osaa kommentoida Tielaitoksen lauttayksikössä Håkan Forsman.
- Lossin kohdalla suurin osa pyöräilijöistä on pidempimatkaisia pyöräretkeilijöitä. Myös Taalintehtaalta Kasnäsiin käy kesäisin jonkin verran ihmisiä pyörällä töissä.
- Söljeholmenin niemen käyttämätön rakennuspaikka tärveltyisi ja menisi lunastukseen, jos valitaan avattava silta. Niemellä oleva betonilaituri ja kulku sille tulisi harkita säilytettäväksi. Maanomistajan kannalta lossi (VE 0) olisi paras vaihtoehto.
- Läppäsillan avaamista odottaville purjeveneille pitäisi saada riittävän laajat odotustilat myös sillan länsipuolelle. Tämä saattaa vaatia myös väylän kapeikkokohdan karien ruoppaamista. Isoja perinnelaivoja varten pitäisi rakentaa tihtaalit molemmille puolille, jotta odottaminen on turvallista
-> Jatkossa selvitetään tarkemmin, miten paljon veneitä kertyy ruuhka-aikoina.
- Sillalle tai sen päihin ei haluta pysäköintialueita, joista aiheutuu roskaa ja häiriötä mökkirauhalle. Myöskään vanhoille lossirannoille ei kaivata autoja tai uistelijoiden trailereita.
- Läppäsillan toimintavarmuutta epäiltiin.
- Maan menetyksestä tulee maksaa korvaukset markkinahinnan mukaan ja huomioida vaikutukset rakennusoikeuden muutoksiin.
Muistiin kirjasi Hanna Kari
TIELAITOS
Konsultointi
Etelä-Suomen yksikkö

sivun alkuun tästä
|