![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
Yleistä tietoa ja asiakirjoja |
9.5.2000 ULKOLUODON TOINEN ASUKASKYSELY KOSKIEN MAHDOLLISUUTTA KORVATA LOSSI SILLAKSI |
|||||||||
Tämä kysely tehtiin Ulkoluodon, Petun ja Niksaaren asukkaille. Kyselyjä lähetettiin postitse n. 300 kpl. Liitteenä lähetettiin havainnekuva yleissuunnitelmaan viimeisteltäväksi valitusta siltavaihtoehdosta. Tarkoituksena oli saada mielipiteitä hankkeen vaikutuksista, siltavaihtoehdosta ja mahdollisista mielipiteiden muutoksista vuoden 1999 kyselyyn verrattuna. ![]() ASUKASKYSELY Kyselyjä lähetettiin Ulkoluodon saareen 132, joista palautui 92 kpl ( vastausprosentti 70 % ). Pettuun lähetetyistä 148:sta kyselystä palautui takaisin 106 ( 72% ). Niksaaresta tuli 4 vastausta, Svartholmenista 2 vastausta, sekä 2 vastausta tuli takaisin täyttämättöminä. Aiempaan kyselyyn verrattuna Ulkoluodon asukkaat vastasivat nyt huomattavasti aktiivisemmin. Vastausprosentti kasvoi 18 %-yksikköä. Petun vastausprosentti oli lähes sama, kuin aiemmassa kyselyssä. Kyselyyn vastanneiden keski-ikä oli 54 vuotta. Kyselyllä tavoitettiin noin 700 henkilön taloudet. Yhden talouden keskimääräinen koko oli 3,3 henkeä. Kaikista vastaajista 93 % ilmoitti, ettei heidän talouksistaan käydä töissä päivittäin lossin takana. Suuri prosentuaalinen osuus selittyy sillä, että vastaajista suurin osa oli mökin omistajia, sekä paikallisista vastaajista moni oli jo eläkkeellä. Mökin omistajaksi ilmoitti itsensä 183 vastaajaa. Heistä 41 % käyttää mökkiä ympäri vuoden lomilla ja viikonloppuisin. Heistä 65 % ei usko mökin käytön muuttuvan millään tavalla mahdollisen sillan rakentamisen ansiosta. Ulkoluodon ja Petun vastauksia verratessa on varsin paljon eroja. Ulkoluotolaisista 3/4 on sitä mieltä, että häiriöiden ja ilkivallan määrä lisääntyy sillan rakentamisen myötä; pettulaisista vain 1/3 uskoo häiriöiden ja ilkivallan lisääntyvän. Ulkoluotolaisista 47 % mielestä Ulkoluodosta ei tule parempaa paikkaa asua sillan rakentamisen ansiosta, mutta pettulaisista 66 % pitää sillan rakentamista Petussa asumisen kannalta positiivisena asiana. Myönteiset asiat: Myönteisimpänä asiana ulkoluotolaiset ja pettulaiset pitivät odotusaikojen ja nopeampien ylitysten saamista mahdollisen sillan rakentamisen ansiosta. Seuraavaksi yleisin myönteinen kommentti oli kaikkien vastaajien mielestä ympärivuorokautinen liikennöintimahdollisuus. Varsinkin vanhempien vastaajien mielestä ambulanssin, palokunnan ja poliisin nopeampi saapuminen saarelle on tärkeää. Useat vastaajista olivat huolissaan saariston muuttumisesta autioksi, jos siltaa ei rakenneta. Nuorille lapsiperheille siltaa perusteltiin positiiviseksi asiaksi. Mahdollisten uusien asukkaiden kannalta silta helpottaisi kynnystä muuttaa saaristoon Kielteiset asiat: Selvästi kielteisimpänä asiana pidettiin varkauksien, ilkivallan ja hankaluuksien lisääntymistä. Liikennemäärien kasvusta asukkaat olivat myös varsin huolissaan. Vaikutukset yritykseen: Yrityksiin kohdistuvia vastauksia tuli ainoastaan 12 kpl. Odotusaikojen poistamisen ansiosta kuljetuskustannusten aleneminen koettiin yleisesti hyväksi asiaksi. Kommentit siltavaihtoehdosta: Vapaamuotoisista kommenteista 69 mielestä vaihtoehto sopii maisemaan, 64 kannatti siltavaihtoehtoa, 22 pitää korkeiden veneiden ( purjeveneiden ) kiertomatkaa huonona asiana, 15 ei ole sillan kannalla sekä 12 mielestä silta ei sovi miljööseen. Lisäksi tuli vastauksia mm. seuraavista asioista: työttömyys lisääntyy, silta pitäisi olla korkempi, maisemoinnin voisi hoitaa paremmin, isompi lossi ainoa oikea vaihtoehto ja siltatyyppi voisi olla erillainen. ![]() ULKOLUODON VASTAAJAT Ulkoluodon vastaajista 10 % ilmoitti käyvänsä päivittäin töissä lossiyhteyden takana. Lähes 3/4 ei usko käyttävänsä siltaa huomattavasti useammin, kuin nykyistä lossia.
Vastaajien keski-ikä oli 52 vuotta. Ulkoluotolaisilta saatujen vastausten perusteella vajaa puolet pitää sillan rakentamista tarpeettomana. Vuoden 1999 kyselyssä siltaa piti tarpeettomana 70 % vastaajista. Kautta linjan vastauksissa on muutosta positiivisempaan suuntaan suhtautumisessa siltaan.
Häiriöiden ja ilkivallan lisääntyminen on ulkoluotolaisten mielestä ( 75 % ) suurin uhka. Ulkoluodon saarta pidetään helposti varkaiden tavoitettavissa olevana varsinkin mahdollisen siltayhteyden toteutuessa. Runsaan 40 % mielestä liikenneturvallisuus heikkenee sillan myötä. Vajaa puolet vastaajista ei usko Ulkoluodosta tulevan parempaa paikkaa asua. Mökkiläisten määrän kasvu haittaa 39 % mielestä elämää. Vajaa puolet uskoo ympäristön kärsivän sillan rakentamisesta ja lähes 70 % mielestä liikenteen kasvu haittaa ympäristöä. Sillan tuoma aikasäästö ei ole 54 % mielestä merkittävä.
Vastaajista puolet ei käy useammin mantereella, jos silta rakennetaan. Kyläreissut sukulaisten ja tuttavien luokse eivät lisäänny 55 % mielestä. Sillan rakentaminen vähentää saaren omaleimaisuutta 2/3 vastauksissa. Reilun puolen mielestä uusien asukkaiden määrä lisääntyy, lisäksi uusien lapsiperheiden uskotaan muuttavan saarelle helpompien kulkuyhteyksien ansiosta. Saarelaisista suurin osa ei osaa sanoa, onko uusista asukkaista haittaa vai hyötyä. Maan hinnan nousuun uskoo 52 % ulkoluotolaisista. Ulkoluodon yritysten toimintaedellytysten katsotaan paranevan ( 60 % ) ja turistien määrän nousevan ( 74 % ) saarella. Useissa vastauksissa turistien helpompi pääseminen saarelle yhdistettiin ilkivaltaan ja häiriöihin. Lossikuljettajaa pidetään hyvänä ylimääräisen liikenteen ( "turistien" ) kontroloijana. ![]() PETUN VASTAAJAT Petun vastaajista 4 % ilmoitti käyvänsä päivittäin töissä lossiyhteyden takana. Pettulaisista vajaa puolet uskoi käyttävänsä siltaa huomattavasti useammin, kuin nykyistä lossia.
Vastaajien keski-ikä oli 56 vuotta. Pettulaisista vastaajista 76 % piti siltaa tarpeellisena. Pettulaisten mielipiteet eivät ole muuttuneet edelliseen kyselyyn verrattuna. Lähes kaikki mielipiteet ovat muuttumattomia vuoden 1999 kyselyyn verrattuna.
Vastauksista suurin osa oli positiivisia ja sillan rakentamista puoltavia. Reilu kolmannes vastaajista oli huolissaan häiriöiden ja ilkivallan lisääntymisestä. Ilmeisesti vastaajat kokevat olevansa vielä turvassa varkailta, sillä Petun saareen kulkee vielä lossi. Viidennes oli sitä mieltä, että mökkiläisten määrän lisääntyminen häiritsee elämää. Yli 60 % mielestä vapaa-ajanviettomahdollisuudet ja turvallisuuden tunne lisääntyvät mahdollisen sillan rakentamisen myötä. Petusta kuljettaessa on yksi lossi vähemmän mantereelle mentäessä. 67 % uskoo liikenneturvallisuuden lisääntyvän. Pettulaisista 2/3 uskoo, että Petusta tulee parempi paikka asua, kun saadaan kiinteä yhteys Ulkoluodon saaresta mantereelle. Samalla uusia asukkaita tulee saarelle. Ympäristö ei 59 % mielestä kärsi sillan rakentamisesta. Maan hinnan uskotaan nousevan ( 69 % ) ja Petun yritysten toimintaedellytysten paranevan ( 76 % ). Pettulaisista 2/3 on sitä mieltä, että sillan tuoma ajansäästö on merkittävä lossiin verrattuna.
![]() sivun alkuun tästä |