![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
Tiedotteita siltasuunnittelusta |
YLEISSUUNNITELMAN HYV�KSYMISP��T�S | ||
25.9.2001 | ||
Ulkoluodon lossipaikan
kehitt�minen, S�rkisalo |
||
![]() Hanke P��t�s Yleiset tiet Yksityiset tiet Muuta Kustannukset Tutkitut vaihtoehdot Kaavatilanne Hankkeen vaikutukset Liikenne, liikenneturvallisuus ja liikennetalous Keskim��r�inen liikennem��r� lossilla vuonna 1999 oli141 autoa/vrk. Kes�aikana liikennem��r�t ovat huomattavasti suuremmat ollen 276 autoa/vrk vuonna 1999. Lossin kantavuus on 44 tonnia ja sen aiheuttama keskim��r�inen viivytys autoilijalle noin 7 minuuttia. Jonotusta ei yleens� esiinny. Lossipaikalla tai sen l�heisyydess� ei ole 1990-luvulla sattunut poliisin tietoon tulleita liikenneonnettomuuksia. Sillan my�t� lossin aiheuttama viivytys ja hankalat y�aikaiset j�rjestelyt j��v�t pois. Lossin painorajoituksen poistuessa my�s raskaammat kuljetukset voidaan hoitaa ilman kuorman viemist� osissa ja kuljetuskustannuksissa saadaan n�in jonkin verran s��st�j�. Kevyen liikenteen kannalta silta on nousujen pituuden ja jyrkkyyden suhteen tyydytt�v�. Kevyen liikenteen m��r� ei edellyt� erillist� v�yl��. Nykyinen lossipaikan v�yl� on syvyydelt��n kauppamerenkulkuun soveltuva, mutta sellaisia aluksia ei juurikaan v�yl�ll� liikenn�i, vaan huviveneliikenne on v�yl�n p��asiallinen k�ytt�j�ryhm�. Sillan alta mahtuvat kulkemaan moottoriveneet sek� palolaitoksen ja muiden viranomaisten pienemm�t alukset, mik� kattaa noin 90 % kes�ajan vesiliikenteest�. Purjeveneet ja merivartioston uudet RV-luokan pelastus- alukset sek� muut yli 6 m korkeat alukset joutuvat kiert�m��n Ulkoluodon etel�puolelta rakennettavaa v�yl�� pitkin. Purjeveneiden v�h�inen m��r� huomioon ottaen haitta on arvioitu v�h�iseksi. Tieliikenteen hyv� turvallisuustaso s�ilyy, sill� nopeustaso tiell� on alhainen ja ajogeometrialtaan tie on sujuva ja turvallinen. Vesiliikenteen turvallisuudesta huolehditaan merenkulun opastein. Hankkeen hy�tykustannussuhde on 2,1. Sillan
rakentamisella saavutettavat kustannuss��st�t 30:n vuoden ajalta ovat 26 Mmk. Uuden
lossin hankinnalta v�lttymisest� saadaan lis�ksi 12 Mmk:n s��st�t. Suurimmat
s��st�t syntyv�t k�ytt�- ja kunnossapitokustannusten pienenemisest� 1,3 Mmk:sta
vuodessa 0,1 Mmk:aan vuodessa. Ajokustannuksissa syntyy pieni� s��st�j� Asutus, elinkeinot ja maank�ytt� S�rkisalon maank�ytt�� ohjaavat seutukaava ja Niksaaren rantakaava. Kunnassa on lis�ksi tekeill� rantayleiskaava. Matala silta tiej�rjestelyineen sijoittuu likimain nykyiseen tiek�yt�v��n, eik� ristiriitaa valmisteilla olevaan rantayleiskaavaan n�hden ole. Silta sujuvoittaa yhteyksi� S�rkisalon etel�osien saarien ja kuntakeskuksen v�lill�. Saarten asukkaat ja kes�m�kkil�iset kokevat sujuvoitumisen my�nteisen� piirteen�. Toisaalta helpon p��syn pel�t��n lis��v�n rauhattomuutta ja asiatonta liikkumista alueella. Suhtautuminen kiinte��n yhteyteen on saarilla varauksellista. Sillan takia kolme ty�paikkaa (v. 2000 tilanne)
poistuvat ja lossinkuljettajat joutuvat ty�llistym��n muihin vastaaviin tai uusiin
teht�viin. Ymp�rist� Kiinte�n tieyhteyden rakentaminen p��tt�� yhden saaristolle tyypillisen liikkumiskulttuurin tarkasteltavalla v�lill�. Matala, kiinte� silta muuttaa Niksaarenstr��min l�himaisemia, mutta ei mainittavasti uhkaa alueen kulttuurihistoriallisia tai luonnonarvoja. L�himpien rakennusten pihapiirien maisema ja viihtyvyys heikkenee. Algrundetin mataluus ja liittymien toiminnan turvaaminen
aiheuttaa veteen pengert�mist�, mik� muokkaa uuteen uskoon Algrundetin etel�rantaa.
Sillan penkereet eiv�t kuitenkaan ulotu yht� pitk�lle rannasta kuin nykyiset
poistettavat aallonmurtajat, joten virtausolosuhteet salmessa eiv�t huonone sillan
penkereiden ja pilarien rakentamisen takia. Kuulemismenettely Suunnitelmaa laadittaessa on maanomistajille ja muille asianosaisille sek� niille, joiden asumiseen, ty�ntekoon tai muihin oloihin suunnitelma saattaa vaikuttaa, varattu tilaisuus mielipiteen lausumiseen. Suunnitteluty�n aikana on pidetty kaksi yleis�tilaisuutta, 16.6.1999 ja 8.3.2000. Suunnitelmasta on hankittu S�rkisalon kunnan, Lounais-Suomen ymp�rist�keskuksen ja Varsinais-Suomen liiton lausunnot. N�iden lis�ksi on pyydetty lausunnot Saaristomeren merenkulkupiirilt�, meripuolustusalueelta ja merivartiostolta, Museovirastolta, Suomen merimuseolta ja Turun maakuntamuseolta sek� Suomen Veneilyliitolta ja Purjehtijaliitolta. Lis�ksi niille, joiden oikeutta tai etua suunnitelma koskee, on varattu tilaisuus muistutusten tekemiseen. Suunnitelma on ollut yleisesti n�ht�v�n� S�rkisalon kunnassa 25.8.29.9.2000. My�s Tammisaaren kaupunki halusi antaa suunnitelmasta lausuntonsa pidetty��n suunnitelman yleisesti n�ht�v�n� 19.10.10.11.2000.
Virallisen, S�rkisalon kunnassa n�ht�vill� olon aikana suunnitelmasta on tehty viisi muistutusta. Lis�ksi Tammisaaren kaupungin kuulutuksen pohjalta tehtiin 15 muistutusta. Kirsi-Marja ja Esa Lecklin ovat tehneet samansis�lt�isen muistutuksen niin S�rkisalon kunnan kuin Tammisaaren kaupungin n�ht�vill� olon johdosta. S�rkisalon tapauksessa he ilmoittavat antavansa lausuntonsa maanomistajina, joiden etua ja oikeutta suunnitelma koskee ja Tammisaaren tapauksessa he ilmoittavat omistavansa Kuivaston kyl�ss� kakkosasunnon, josta he tekev�t purjehdusretki� saaristoon. Muistuttajien mielest� siltahanke ei ole yhteiskunnallisesti hyv�ksytt�v�, yleis�tilaisuuksien kokousmuistiot eiv�t ole kokouksien mukaisia ja vesill�liikkujien vapaus on taattava tulevaisuudessakin. He vastustavat ehdotettua, matalaa siltaa, kannattavat nykyisen lossin k�yt�n jatkamista, pit�v�t 70 tonnin lossia ylimitoitettuna ja siltaa hirve�n n�k�isen�. Mik�li kaikesta huolimatta silta on rakennettava, niin siit� tulisi tehd� korkea (v�hint��n 20 m). Lopuksi kiellet��n erist�m�st� tammisaarelaisia ulkomerest� mannersaaristolaisiksi. Turun tiepiirin mielest� siltaa voidaan pit�� yhteiskunnallisesti hyv�ksytt�v�n�, vaikka sill� kielt�m�tt� on my�s haitallisia vaikutuksia. Tiepiiri on arvioinut yleisesti k�yt�ss� olevien laskentaperiaatteiden mukaisesti sillan liikennetaloudellisesti kannattavaksi ja S�rkisalon kunta puolestaan siltahankkeen kunnan asukkaiden liikenn�innin ja elinkeinoel�m�n kehittymisen kannalta hy�dylliseksi. Ymp�rist�lle aiheutuvat haitat, joita mm. ymp�rist�keskus on lausunnossaan arvioinut, ovat suhteellisen v�h�iset. Suurin haittavaikutus aiheutetaan Salon suunnasta S�rkisaloon tai Tammisaaren suuntautuvalle purjeveneliikenteelle, joita muistutuksen tekij�tkin t�ss� edustavat. Haittoja ei voi pit�� kuitenkaan kohtuuttomina, kun suunnitelmaan sis�ltyv�t venev�yl�t toteutetaan. Mit��n vesialuetta ei suljeta purjeveneilt� sillan rakentamisella. Tiepiirin mielest� silta ei muuta Tammisaaren saaria mantereeksi eik� tammisaarelaisia sillan my�t� eristet� ulkomerelt� ja ulkosaaristosta. Ristiriitaista muistutuksessa on vastustaa matalaa siltaa ulkon�k�syill�, kun muistutuksen tekij�t kuitenkin hyv�ksyisiv�t korkean sillan, jota asiantuntijoiden mielest� pidet��n maisemaan sopimattomana ratkaisuna. Korkea silta on my�s kallis ja hy�tysuhteeltaan kannattamaton. Yleis�tilaisuudet ovat olleet avoimia, joissa tavoitteena on ollut yleisalustuksen j�lkeen ker�t� tietoa ja asianosaisten n�kemyksi� suunnitelmien ��ress� keskustellen. T�ten muistiot perustuvat usein kahdenkeskisist� keskusteluista tehtyihin muistiinpanoihin, kyseess� ei n�in ollen ole muodollisesti tarkka p�yt�kirja tilaisuuden kulusta.
Turun tiepiiri toteaa, ett� hankkeen yhteiskunnallista hyv�ksytt�vyytt�, S�rkisalon kunnan n�kemyksi�, joissa on arvioitu hanketta kunnan ja kuntalaisten edun kannalta, veneliikenteen haittoja sek� ymp�rist�vaikutuksia on k�sitelty mm. yll� olevan muistutuksen sek� Suomen veneilyliiton ja Suomen Purjehdusliiton lausuntojen yhteydess�. Tiehallinnon intressin� on omalta osaltaan j�rjest�� saaristoyhteydet yhteiskunnan kannalta tarkasteltuna parhaimmalla mahdollisella tavalla. Ulkoluodon kohteessa on tehtyjen selvitysten j�lkeen p��dytty siihen, ett� paikalle tulisi rakentaa matala silta, koska se on mm. taloudellisesti kannattavin, kunnan haluama ja kuitenkin ymp�rist�haitoiltaan v�h�inen hanke. Avattava silta ei ole perusteltu, koska kiertov�yl� voidaan toteuttaa aiheuttamatta purjeveneille kohtuutonta kiertohaittaa. Avattava silta on matalaan siltaan verrattuna rakennuskustannuksiltaan noin 7 Mmk kalliimpi ja avattavan sillan taloudellisuutta rasittavat my�s korkeat k�ytt�kustannukset, korkea silta puolestaan on jo noin 21 Mmk kalliimpi, kannattamaton ja maisemaan sopimaton.
Turun tiepiiri toteaa muistutuksen johdosta, ett� sillan alikulkukorkeuden muutosta 6,5 m:iin voidaan tarkastella jatkosuunnittelun yhteydess� ja se lienee kohtuudella toteutettavissa. Suunnitelman mukaisella v�yl�suunnitelmalla parannetaan kokonaisuudessaan veneilyliikenteen turvallisuutta. Ulkoluodon etel�puolitse suunniteltu kiertov�yl� ei ole olosuhteiltaan mitenk��n poikkeuksellinen Saaristomerell�. Yleissuunnitelman yhteydess� tehdyss� viikon laskennassa purjeveneiden osuus oli noin 11 %. Ero Ranmarin asiakkaisiin verrattuna saattaa johtua paljolti siit�, ett� lossipaikan ohittaneista veneist� valtaosa on moottori- ja soutuveneit�, jotka eiv�t ole telakan tyypillist� asiakaskuntaa.
Turun tiepiiri ilmoittaa muistutuksen johdosta, ett� useasti saaristolaiset kokevat kiinte�n yhteyden huonona puolena pelon siit�, ett� ilkivalta ja turvattomuus saarella lis��ntyv�t. Mm. Piikki�n Harvaluodossa tehdyss� selvityksess� on kuitenkin k�ynyt ilmi, ett� asukkaiden k�sitys h�iri�iden lis��ntymisest� on ollut paljon negatiivisempi ennen sillan toteutumista kuin sillan rakentamisen j�lkeen.
Turun tiepiiri toteaa, ett� sillan pituus perustuu suunnitelman aikaiseen huolelliseen selvitykseen ja harkintaan. Yleisperiaate siltakohteissa on, ett� mereen pengerryksi� v�ltet��n. Algrundetin puoleisessa p��ss� ei ole katsottu aiheutettavan erityisi� haitallisia vaikutuksia, vaikka siltapengert� t�ytet��n noin 25 m matkalla mereen. Sillan p�� sijoittuu lahdenpoukamaan, jolloin toki nykyist� rantaviivaa muotoillaan t�ll� kohdin uudestaan, mutta salmen poikkileikkausta ei varsinaisesti kavenneta. Lahdelman t�ytt�minen mahdollistaa siltapenkereen sopeuttamisen maastoon. Huolellisesti teht�vill� istutuksilla ja aallonmurtajat ja lossin laiturirakenteet poistamalla muutetaan nykytilannetta, mutta ei v�ltt�m�tt� huonommaksi. Aallonmurtajat poistamalla virtausolosuhteet salmessa palautetaan l�hemm�ksi alkuper�ist� tilannetta, eik� sillan rakentamisella n�in aiheuteta haitallista vaikutusta salmen virtauksiin. Sillan jatkaminen 25 metrill� maksaisi noin 1,5 Mmk. Sillan korkeusasemaa olisi nostettava Algrundetin p��ss�, ja siit� aiheutuisi ongelmia liittymien j�rjest�miseksi Algrundetissa sijaitseville kiinteist�ille. On totta, ett� S�rkisalon pengerteiden on todettu aiheuttaneen ongelmia veden virtauksiin ja laatuun. T�ll� siltahankkeella ei aiheuteta kuitenkaan t�m�n laatuisia vaikutuksia eik� mahdollisia virtausaukkojen rakentamisia ole perusteltua yhdist�� t�h�n hankkeeseen. Virtausaukkojen tarve ja rakentamisajankohdat S�rkisalossa tarkastellaan viel� erillisess� selvityksess�. S�rkisalon kunta on todennut tehtyihin muistutuksiin liittyen, ettei kunnanhallituksen n�kemyksen mukaan silta haittaa veneliikennett� alueella. Valtaosa veneilij�ist� voi jatkossakin k�ytt�� nykyist� v�yl�� ja loput kiertov�yl��. Lis�purjehdusmatka on kiinte�n yhteyden rakentamiskokonaisuudessa (saaristo-osien pysyv�n asutuksen ja elinkeinotoiminnan jokap�iv�isen liikenn�intimahdollisuuksien paraneminen yms.) marginaalinen haittatekij�, kun huomioidaan kyseess� olevan p��s��nt�isesti vapaa-ajan harrastustoiminnan.
Turun tiepiiri toteaa muistutusten johdosta, ett� sillan vaikutuksia veneliikenteeseen on k�sitelty j�ljemp�n� Suomen Veneilyliiton lausunnon yhteydess�. Tammisaarelaisille lienev�t t�rke�mpi� yhteydet ulkomerelle kuin Salon suuntaan. Turun tiepiiri korostaa, ett� 3 km:n lis�matkaa Tenholan suunnasta ulkomerelle voidaan pit�� vapaa-ajan harrastuksen kyseen ollessa v�h�isen�. Matka ulkomerelle Bromarvista, jossa osan muistutuksen tekij�iden kes�paikoista sijaitsee, lyhenee noin 8 km. Vertailtaessa nykyisen v�yl�st�n ja uuden v�yl�st�n meriturvallisuutta kokonaisuutena, turvallisuustaso paranee. Lopullisesti ei yhteyksi� ulkomerelle katkaista, uudet v�yl�t toteutetaan ja merkit��n niin, ett� ne ovat turvallisia k�ytt��. V�ylist� on Saaristomeren merenkulkupiiri tehnyt alustavat suunnitelmat.
S�rkisalon kunta puoltaa yleissuunnitelmassa esitetty� kiinte�� siltavaihtoehtoa ja pit�� sit� niin maank�yt�llisesti, maisemallisesti kuin taloudellisestikin kannatettavana. Kunta katsoo, ett� silta tukee sen pyrkimyksi� ja tavoitteita kunnan eri osien ja alueiden liikenteellisten yhteyksien kehitt�miss�, silta luo paremmat edellytykset elinkeinotoimintojen harjoittamiseen ja kehitt�miseen kunnan saaristo-osissa sek� mahdollistaa n�iss� asuvien kuntalaisten liikkumisen tasavertaisemmin kunnan muiden asukkaiden kanssa. Siltaratkaisu on kunnan kaava- ja maank�ytt�p��t�sten mukainen. Suunnitelman k�sitt�v�lle alueelle on laadittu kunnan ranta-alueiden yleiskaava, joka on alistettu Lounais-Suomen ymp�rist�keskuksen vahvistettavaksi. Kunta toteaa lausunnossaan my�s, ett� sillan toteutuksessa tulee maksimaalisesti pyrki� hy�dynt�m��n nykyisten aallonmurtajien poistamisen mahdollistama veden virtaaman kasvattaminen. Kunnan n�kemyksen mukaan sillan veneliikenteelle aiheuttama haitta ei ole merkitt�v�. Lounais-Suomen ymp�rist�keskuksella ei ole mit��n tutkittuja matalia siltavaihtoehtoja vastaan, kun otetaan huomioon sillan my�nteinen vaikutus kunnan sis�iseen liikenteeseen ja elinkeinojen kehitt�miseen sek� matalien siltavaihtoehtojen luonto- ja ymp�rist�arvoille aiheuttamat suhteellisen v�h�iset haitat. Ymp�rist�keskus toteaa my�s, ett� matalien siltojen ymp�rist�vaikutus on muuten samaa tasoa, mutta l�pp�rakenne tekisi avattavan sillan Allgrundetin puoleisesta p��st� raskaamman, jolla olisi vaikutusta sillan ulkon�k��n ja vaatisi enemm�n pengerryst�. Kuitenkaan aallonmurtajien purkamisen vuoksi siltavaihtoehdoilla ei olisi haitallista vaikutusta salmen veden virtaukseen. Korkeaa siltavaihtoehtoa ymp�rist�keskus ei pid� toteuttamiskelpoisena, koska haitat maisemalle, luontoarvoille, kulttuuriymp�rist�lle sek� alueen kiinteist�ille ovat huomattavat. Varsinais-Suomen liitto on ilmoittanut puoltavansa esitetty� matalaa siltavaihtoehtoa ja pit�� l�hinn� Salon suunnan purjeveneliikenteelle Ulkoluodon kiert�misest� aiheutuvaa haittatekij�� verraten v�h�isen�. Seuraavaan suunnitteluvaiheeseen tulisi kytke� meripenkereiden virtausaukkojen rakentaminen veden vaihtuvuuden parantamiseksi. Turun tiepiiri toteaa lausunnon johdosta, ett� siltahankkeeseen ei ole perusteltua yhdist�� meripenkereiden virtausaukkojen rakentamista. Niit� tarkastellaan tiepiirin toimesta teht�v�ss�
erillisess� virtausaukkoselvityksess�, jossa hankkeet my�s priorisoidaan kesken��n.
Selvityksen tuloksena ratkeavat virtausaukkojen toteuttamisedellytykset ja ajankohdat. Saaristomeren merenkulkupiiri toteaa lausunnossaan mm., ett� siltavaihtoehdot eiv�t vaikeuta pienten moottoriveneiden liikenn�inti�, ett� viranomaisten veneluokan kalustolle 8 metrin alikulkukorkeus on riitt�v� (MKK: logistinen selvitys) ja ett� purjeveneiden ja kauppamerenkulun alusten liikenn�innin matala kiinte� silta sulkee salmessa kokonaisuudessaan. Merenkulkupiiri on esitt�nyt lausuntonaan, ett� vesiliikenteen kannalta paras vaihtoehto on Ve0+, mutta piiri ei vastusta vaihtoehtoa Ve1 (alikulkukorkeus 8,0 m) edellytt�en, ett� Tiehallinto anoo samanaikaisesti Ymp�rist�lupaviranomaisilta lupaa kiertov�yl�lle ja asettaa takuut v�yl�n rakentamiskustannuksille. Ellei kiertov�yl�� toteuteta, merenkulkupiiri esitt�� vaihtoehtoja Ve2 (avattava silta) tai Ve3 (18 metrin alikulkukorkeus). Turun tiepiiri toteaa merenkulkupiirin lausunnon johdosta, ett� sillan vaikutus kauppamerenkulkuun ei ole kovin merkityksellinen, koska liikenne on hyvin v�hist� (MKK: logistinen selvitys). Viranomaisveneist� merkitt�vin mitoituksen kannalta on Saaristomeren merivartioston kalusto, jonka kelirikkokauteen soveltuva rautavene (RV) vaatii 8 metrin alikulkukorkeuden. Siltakohteissa 8 m alikulkukorkeusvaatimus on pyritty ottamaan huomioon, mik�li se kohtuudella on ollut mahdollista. Ulkoluodon kohteessa matalammalla 6 m:n sillalla saavutetaan kuitenkin noin 2,8 Mmk:n rakennuskustannuss��st�t korkeampaan ja pitemp��n 8.0 m:n siltaan verrattuna. My�s sillan tulopenkereet j��v�t matalammiksi, jolloin liittym�j�rjestelyt rannan l�heisyydess� helpottuvat ja sillan maisemaan sopivuus paranee. Saaristomeren merivartiosto on hyv�ksynyt t�ss� kohteessa tiepiirin esitt�mill� perusteluilla yleissuunnitelmaratkaisun.
Turun tiepiiri toteaa, ett� tarvittavat tutkimukset tehd��n, jotta varmistetaan toimiminen muinaismuistolain edellytt�m�ll� tavalla. Tutkimuksen k�yt�nn�n j�rjestelyihin on syyt� ryhty� vasta jatkosuunnittelun yhteydess�, jos hankkeen p��seminen siltaohjelmaan n�ytt�� todenn�k�iselt�.
Turun tiepiiri toteaa lausunnon johdosta, ett� huviveneliikenteess� on kysymys vapaa-ajan toiminnasta, jota on vaikea arvottaa ajan tai kustannusten suhteen (MKK: logistinen selvitys). Moottoriveneilt� siltaratkaisu ei sulje pois mit��n jo olemassa olevia yhteyksi�. Suunnitelmaan sis�ltyv�t uudet venev�yl�t, yhteens� noin 30 km, josta noin kolmannes on tosin t�ll� hetkell� viitoittamattomia venereittej�, sen sijaan antavat veneilij�lle mahdollisuuden valita sek� uusia, lyhyempi� ett� turvallisempia reittej�. Turvallisuusvaikutukset paranevat, kun mm. veneille on vaihtoehtov�yli� s��olosuhteiden mukaan tai kun veneet voivat siirty� pois Saloon johtavalta kauppamerenkulun v�yl�lt�. Kaikki Ulkoluodon lossipaikan it�puolella jatkuvat v�yl�t ovat p��ttyvi� v�yli�, "pussinperi�". Veneliikenteen kannalta suurimerkityksellisimpi� ovat yhteydet id�nsuunnasta ulkomerelle. N�ihin yleissuunnitelman siltaratkaisulla kiertov�ylineen ei ole kovinkaan suurta haitallista vaikutusta (lis�matka noin 3 km). Bromarviin matka-ajat uusien v�yl�j�rjestelyjen vuoksi jopa lyhenev�t (noin 8 km). Eniten sillalla on vaikutusta paikallisesti purjeveneliikenteeseen, joka tulee Salon suunnasta Ranmarinan venetelakalle, H�st�n vieraslaituriin, Salon pursiseuran kiinteist��n Iso Marjasaaressa sek� Tenholaan. T�ll�in lis�matka riippuen siit�, k�ytet��nk� vertailussa nykyisi� venev�yli� vai venereittej�, on noin 6 - 11 km. N�it� purjeveneliikenteelle aiheutuvia haittoja puntaroidessa on pit�nyt vertailussa ottaa huomioon mm. avattavan sillan rakennus- ja k�ytt�kustannukset, korkean sillan kalleus, kannattamattomuus ja maisemavaikutukset sek� lossivaihtoehdon kalliit k�ytt�kustannukset ja negatiiviset vaikutukset kunnan sis�iseen liikenteeseen ja elinkeinojen kehitt�miseen. Viikon venelaskenta on tehty ns. vilkkaalla purjehduskaudella satunnaisotannalla saman viikon aikana kaikissa vuonna 1999 aloitetuissa suunnittelukohteissa vertailukelpoisten tulosten aikaan saamiseksi. Laskentaviikko on siten yht� edustava kuin mik� tahansa viikko. Koko kes�n mittaisiin veneliikennelaskentoihin ei ole ollut mahdollisuutta tekeill� olleissa 11 yleissuunnitelmakohteessa. My�sk��n tieliikenteen arviot siltapaikoilla eiv�t perustu jatkuviin laskentoihin. Korvaavien venev�ylien kunnossapitokustannukset ovat Merenkulkupiirist� saadun tiedon mukaan noin 50 000 markkaan vuodessa. Vaikka ne sis�llytett�isiinkin taloudellisuuslaskelmiin, niiden vaikutus hy�ty/kustannussuhteeseen olisi v�h�inen eik� niill� olisi oleellista merkityst� vaihtoehtojen vertailun ja valinnan kannalta.
Turun tiepiiri viittaa sillasta veneliikenteelle aiheutuvien vaikutusten ja venelaskentojen osalta siihen, mit� on todettu edell� Suomen Veneilyliiton lausunnon yhteydess�. Kiertov�yl�st� aiheutuva lis�matka ei ole 7 mpk, vaan nykyisiin venev�yliin verrattuna noin 3 mpk tai nykyisiin viitoittamattomiin venereitteihin verrattuna noin 6 mpk. Jos lossipaikan ohitse kulkee kes�n aikana Salon pursiseuran 150 sellaista purjevenett�, jotka k�yv�t Isossa Marjasaaressa, onko haitan kokijoiden m��r� kuitenkaan n�in suuri? Ainakin Kirsi-Marja Lecklinin allekirjoittamassa Salon pursiseuran muistutuksessa kerrotaan, ett� vain osa pursiseuralaisten veneiden satamapaikoista on S�rkisalon F�rbyss�. Veneiden satamapaikkoja on my�s Taalintehtaalla, L�v�ss� sek� sellaisissa kes�m�kkien laitureissa, joista Isoon Marjasaareen saavutaan etel�st� ulkomeren suunasta. N�ille purjeveneille lis�matka on merkityksett�m�n pieni. Hy�ty-kustannussuhdetta laskettaessa otetaan huomioon rahaksi muutettavissa olevia hy�tyj� ja kustannuksia eri osapuolille. Kannattavuuslaskelmassa, joka on vain yksi osa yhteiskuntataloudellista arviointia, ei voida ottaa huomioon lossin poistumisen eik� my�sk��n siltaty�maan vaikutusta ty�llisyyteen ja muun elinkeinoel�m�n vilkastumiseen. Ty�llisyysvaikutusten lis�ksi on paljon muitakin vaikutuksia, joita laskelmassa ei voida ottaa huomioon, kuten vaikutukset maisemaan, luontoon, maank�ytt��n ja yhdyskuntarakenteeseen. T�ll� hetkell� lossitoimintaa koko valtakunnassa harjoittaa Tieliikelaitoksen lauttavarustamo, jonka mahdollisuuksia hoitaa lossin kuljettajien ty�llist�miset yksitt�isten siltakohteiden osalta on vaikea arvioida mm. sillan rakentamis- ja henkil�kunnan el�kkeelle siirtymisajankohtien vuoksi. Toisaalta yleissuunnitelmassa ei ole my�sk��n katsottu olevan edellytyksi� arvioida rakennusteollisuuden ty�llist�misvaikutuksia, koska t�m�nkin osalta mm. sillan rakentamisajankohdalla on suuri merkitys suhdanneherk�ll� maanrakennusalalla. Silloittamiskohteita tarkastellaan kokonaisvaltaisesti
Turun saaristoa koskevassa liikennej�rjestelm�suunnitelmassa sek� siihen liittyv�ss�
ohjelmia ja suunnitelmia koskevan YVAL 24 �:n mukaisesti teht�v�ss�
ymp�rist�vaikutusten arviointimenettelyss�. Tammisaaren kaupunki toteaa yleissuunnitelmasta antamassaan lausunnossa, ett� Ulkoluodon lossipaikalla teht�vien toimenpiteiden tulee olla sellaisia, ett� niill� taataan my�s purjeveneiden kulku. Turun tiepiiri toteaa, ett� tekem�ll� suunnitellut v�yl�ty�t samanaikaisesti sillan rakentamisen kanssa, j��v�t haitat Tammisaaren purjeveneliikenteelle v�h�isiksi. Tiehallinnon keskushallinnolla ei ole
lis�tt�v�� tiepiirin kannanottoihin. Sovelletut s��nn�kset Tiedoksi antaminen
Apulaisjohtaja Jussi Ala-Fossi |