Valinnat
    Tiehallinto
     

    Turun tiepiiri
    Ajankohtaista (T)

    Ajankohtaista



     

    Turun tiepiiri: ajankohtaista

    8.1.2004

    Tiehallinto kysyy saaristokuntien kantaa Paraisten-Nauvon yhteyden kehitt�misess�

    Tiehallinto pit�� Paraisten - Nauvon yhteyden kehitt�misen todellisina vaihtoehtoina noin kymmenen vuoden t�ht�yksell� nykyisen lauttaliikenteen kehitt�mist� ja tunneliratkaisuun perustuvaa kiinte�� yhteytt�. Saaristokuntien kanta on ratkaiseva jatkotoimenpiteiden kannalta. Tiehallinnon Turun tiepiiri on l�hett�nyt saaristokunnille lausuntopyynn�n ja odottaa saavansa vastaukset maaliskuun alkuun menness�. Lausuntojen perusteella Tiehallinto tekee oman p��t�ksens� jatkotoimista.

    Saaristokuntien voimassa oleva tavoite yhteyden kehitt�misest� voidaan pelkist�� seuraavasti: Kunnat haluavat kiinte�� yhteytt� ja ensisijainen vaihtoehto on kiinte�n� silta.

    Ymp�rist�vaikutusten arvioinnin ja taloudellisten laskelmien perusteella ei ole kuitenkaan l�ydetty laajasti hyv�ksytty� ja kustannuksiltaan toteuttamiskelpoista siltaratkaisua. T�ss� tilanteessa on t�rke�t� varmistaa saaristokuntien tavoite yhteyden kehitt�misen vaihtoehdosta ja aikataulusta.

    Siltavaihtoehdon edellytt�m� yksimielisyys puuttuu

    Ymp�rist�vaikutusten arvioinnin aikana ilmeni, ett� 1990-luvun alussa laadittu siltavaihtoehto ei t�yt� merenkulun vaatimuksia. T�st� syyst� tutkittiin vaihtoehtoina aiempaa korkeampaa siltaa sek� avattavaa siltaa. Saatujen YVA-lausuntojen perusteella tutkitut vaihtoehdot eiv�t ole toteuttamiskelpoisia. Jos siltavaihtoehtoa pidet��n edelleen tavoitteena, on luontevaa jatkaa selvityksi� juuri aloitetun maakuntakaavan laatimisen osana.

    Saaristokuntien kanta tunneliyhteydest� on ratkaiseva

    Valtio vastaa kaikissa vaihtoehdoissa kustannuksista, jotka t�ll� hetkell� ovat yli kolme miljoonaa euroa vuodessa. Tiehallinnon teett�m�n talousselvityksen tunneli olisi pitk�ll� aikav�lill� edullisempi kuin lauttaliikenne. Kustannusero ei ole kuitenkaan niin suuri, ett� se yksin ratkaisisi vaihtoehdon valinnan. Tunnelivaihtoehtoa kohtaan on esiintynyt my�s lis��ntyv�� vastustusta.

    Tavoitteeksi asetettava yhteysvaihtoehto on saariston kehitt�misen kannalta suuri ratkaisu. Tiehallinnon arvion mukaan ratkaisua teht�ess� on tunnustettava seuraavat tosiasiat:

    • Siltavaihtoehto edellytt�� kompromissia, jotta saataisiin kustannuksiltaan toteuttamiskelpoinen vaihtoehto. P��t�sprosessi siirt�� toteuttamisen pitk�lle tulevaisuuteen.
    • Tunnelivaihtoehto on ymp�rist�n ja kustannusten kannalta t�m�nhetkisten tietojen perusteella toteuttamiskelpoinen. Kevyen liikenteen osalta on tyydytt�v� nykyist� alempaan palvelutasoon. Nopeimmillaankin p��t�ksenteon ja toteutuksen vaatima aika siirt�� tunnelin liikenteelle oton ensi vuosikymmenen alkuun.
    • Lauttavaihtoehdon palvelutason s�ilytt�minen nykyisell��n edellytt�� varautumista tuntuvaan kustannusnousuun.

    Selvitykset riitt�v�n tarkkoja valinnan tekemiseksi

    Kaikista vaihtoehdoista on laadittu yleissuunnitelmatasoiset selvitykset. Tarkkuustaso on riitt�v� valintojen tekemiseksi. Jatkossa suunnitelmia tarkennetaan valittavan vaihtoehdon osalta. Kaikkien vaihtoehtojen tarkempi suunnittelu on jo kustannussyist� poissuljettu.

    Lis�tietoja antavat tiejohtaja Pekka Jokela puh. 0204 22 4500 (paikalla 19.1. alkaen) ja tieinsin��ri Markus Salmi puh. 0204 22 4657.
     


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�